להתחבר כדי להתנתק – עיצוב חוויה למידברן

הצטרפו לקהילה ותשארו מעודכנים

להתחבר כדי להתנתק – עיצוב חוויה למידברן

דמיינו לכם שאתם צריכים לאפיין אפליקציה שמעניקה, כרגיל, ערך למשתמש, אבל בו זמנית צריכה גם לעשות כל שביכולתה בשביל לנתק את המשתמש מהמכשיר. איך הייתם מתמודדים עם האתגר? זה אחד האתגרים המרכזיים שהיו לנו במהלך אפיון התוכנייה הדיגיטלית של המידברן.

רגע, מידברן? אתגר?

למי שלא מכיר, מידברן הנו הגרסה הישראלית של ה-Burning Man האמריקאי. אירוע של כ-12 אלף משתתפים אשר מתנתקים מהתדמית והנורמות החברתיות ויוצאים לאתגר ולהכיר את עצמם. כדי לממש זאת, אחד מעקרונות המידברן הוא עקרון המיידיות. הרעיון של לחיות את ההוויה שאנחנו נמצאים בה ולהתגבר על המחסומים שעוצרים אותנו מלחיות את חיינו ואת הטבע מסביבנו באופן מלא. במילים פשוטות, להתנתק מכל מסיחי הדעת של היום-יום כמו הטלפון ופשוט להתחבר לעצמי, לאנשים והאירועים שסביבי.

כדי להבין לחלוטין את האתגר וחשיבות ההתייחסות שלנו לעיקרון המיידיות, צריך להשתייך לקהילה ולהכיר את הדיון הרחב שנערך בתוכה לגבי שימוש בטלפונים בכלל ולגבי יצירת אפליקציה שתעודד את המשתתפים, ברנרים, להסתובב עם טלפון בפרט (ישנן סיבות נוספות מעבר למיידיות, כמו עניין הצילום ללא רשות ועוד). כל הצוות שלנו בנוי מברנרים (כינוי למשתתפי הארוע) שבעצמם אינם מסתובבים עם טלפון בברן. "גיפטינג" הוא עקרון מרכזי במידברן שהכוונה שלו היא להעניק ללא תמורה, במתנה. כך למשל יצירת האפליקציה כולה נעשתה בהתנדבות,  והאתגר היה מעניין יותר כאשר יצרנו גיפטינג לאנשים ששונים מאיתנו בהתנהגות במידברן. המטרה הייתה ליצור גיפטינג שיעניק להם את הצרכים שלשמם התוכנייה קיימת ויחד עם זאת לשחרר אותם מהמסך הקטן. זה נשמע סותר, אבל זה לא.

איך עשינו את זה?

האפליקציה כוללת מספר עמודים מרכזיים:
הראשון הוא המענה המיידי והמרכזי לצורך של המשתמש שבודק את התוכנייה לדעת בכל רגע נתון מה קורה עכשיו במידברן. רעב? אפשר למצוא איפה מחלקים עכשיו גיפטינג אוכל. מחפש תעסוקה? אפשר לראות איפה יש מסיבה או סדנה מעניינת לפי מה שמתחשק עכשיו, וכן לו"ז תוכנייה מלא של כל השבוע. לחיפוש קל יצרנו פילטר המאפשר למשתמשים לחפש את סוג התוכן שמעניין אותם. בנוסף ישנם שני עמודים על סוגי הקאמפים והמייצגים האומנותיים שיש במידברן. אלו הן קונבנציות מוכרות וקבועות בתוכנייה של אירוע כמו המידברן, אבל כדי לא להדביק את המשתמשים למסך, יצרנו מספר שינויים בפיצ'רים שקיימים כקונבנציות מוכרות באפליקציות זהות. ופה העניינים התחילו להסתבך.

מפה אינטראקטיבית או שחוזרים לנווט כמו בימי הצבא?

אחד הפיצ'רים המרכזיים שמופיעים באפליקציות דומות הוא מפה אינטראקטיבית. היו לנו לבטים רבים אם להעניק למשתמשים את הנוחות של מפה המאפשרת להם לנווט באמצעות GPS לכל מיקום שהם בוחרים, ואף לתת להם תחושת זמן והתמצאות במרחב עם ציון המרחק בהליכה מהאירוע שמעניין אותם. מההיכרות שלנו עם האנרגיות של המשתמשים במהלך הברן, חשבנו לפנק אותם ביכולת לסנן אירועים לפי מרחק ההליכה שלהם.

לאחר מספר מחשבות, ועם כל הרצון ליצור את האפליקציה הכי נוחה למשתמש, החלטנו לוותר על כל הפיצ'רים הללו במפה כי הם היו נוחים מידי עבור המשתמש ורק מעודדים אותו להישאר עם המכשיר ביד. בעוד שבברנינג מן ישנה מפה אינטראקטיבית בגלל גודלו של הארוע (הוא כה גדול שניתן להתנייד רק עם אופניים או רכב), במידברן הצורך לנווט במדויק איננו הכרחי. לכן החלטנו להכניס מפה מאוירת בתצורת תמונה ברזולוציה מאוד גבוה, כך שהמשתמשים עדין יוכלו להיעזר בה, אך לא יהיו תלויים בה. למעשה למפה בתוכנייה אין יתרון כלשהו על פני המפה המודפסת הגדולה יותר שהם מקבלים בכניסה למידברן, למעט העובדה שהיא זמינה תמיד במכשיר. בנוסף, שיערנו כי המשתמשים יעדיפו גם לא לסכן את הטלפון ולהסתובב איתו ולכן יעזרו במפה באפליקציה רק באוהל כשהם מתכננים את היום שלהם, מאחר ובמחקר משתמשים גילינו כי רוב השימוש בתוכנייה המודפסת היה בבוקר כשהמשתמשים בדקו מה יש לעשות היום.

מפלצת הFOMO המאיימת!

פיצ'ר נוסף שוויתרנו עליו היה היכולת של המשתמשים לסמן 'אהבתי' על אירוע שמעניין אותם וכך לשמור אותו בזיכרון של התוכנייה כדי לקבל תזכורות בהמשך. ההתמודדות הקריטית בעניין זה הייתה של הברנרים עם אפקט ה FOMO (החשש להחמיץ משהו, Fear Of Missing Out). כפי שאתם בוודאי משערים לעצמכם, התזכורות הללו היו שימושיות רק אם המשתמש נשאר עם המכשיר עליו, ושוב, במצב כזה אנחנו בעצם מעודדים את המשתמש להסתובב עם הטלפון ולקבל התראות שימשכו את תשומת ליבו. מסיבה זו גם היכולת הזו ירדה מהפרק.

מרגש, מעניין וקצת עוקץ לראות שבביקורות הראשונות שקיבלנו על התוכנייה עוד לפני שהברן התחיל, הייתה הבקשה לסמן אירוע כ'אהבתי' כדי ליצור תזכורת. יכול להיות שבמקרה הזה טעינו כשבחרנו לא לתת מענה לאפקט הFOMO של המשתמשים? כנראה שזה פיצ'ר שנבחן שוב לקראת שנה הבאה.

די עם המקל, איך מעודדים את המשתמש לעזוב את האפליקציה בעזרת הגזר?

לאחר שהורדנו כל כך הרבה פיצ'רים שחשובים למשתמש, רצינו גם לסייע למשתמש להתנתק מהמכשיר בצורה נעימה ומהנה. לכן הוספנו לתוכנייה את הגיפטינג האישי שלנו – כל משתמש יכול ללחוץ על אייקון המתנה שבעמוד NOW. המשתמש מיד יקבל משימה קטנה שתדחוף אותו לעזוב את המכשיר, לצאת מאזור הנוחות, להכיר אנשים חדשים ולחוות חווית מידברן חדשה. לדוגמא משימה שקוראת למשתמש לצעוק באמצע מסיבה "חיבוק" עד אשר יחבקו אותו, לשתף אדם זר במשהו שאני אוהב בעצמי, להחליף חולצה עם מישהו אקראי בפלאיה, להתנהג כמו זוג נשוי ליום אחד עם אדם זר ועוד שלל משימות מעניינות שיכולות להיות הטריגר לחוויה ייחודית של המידברן עבור המשתמש.

"ירד בעריכה"

בנוסף לכל הפיצ'רים הללו, סייע לנו מאוד המיקום של המידברן. האירוע מתקיים בדרום ליד שדה בוקר והקליטה שם מאוד חלשה. כדי לא להיות תלויים בקליטה במקום, החלטנו ליצור אפליקציה מבוססת אוף-ליין. ההחלטה הזו עזרה כי היא מחזקת אצל ברנרים "אחראיים" שבחרו להעביר את הטלפון למצב טיסה, להישאר במצב הזה ולא להדליק את האינטרנט בשביל השימוש באפליקציה. אם אין אינטרנט, גם אין סיכוי שיגיעו הודעות מאפליקציות אחרות שיהוו סיבה נוספת להציץ במכשיר ויהיו הסחת דעת מחוויות האירוע.

מכיוון שכל האפליקציה היא גיפטינג שהצוות כולו נתן בהתנדבות בזמנו הפנוי, מטעמי זמן לא יכולנו להכניס את כל הרעיונות שהיו לנו. פיצ'ר שרצינו להכניס לאפליקציה אך לא הספקנו היה הודעות התראה על שימוש יתר. הרעיון היה שככל שהמשתמש יכנס יותר לאפליקציה כך יצוצו לו הודעות שיתזכרו אותו לחיות את הרגע, להרים את הראש, לא לברוח לאיפה שהכי נוח ועוד. פיצ'ר נוסף שלא הספקנו היה כאשר משתמש נכנס לאפליקציה פעמים רבות בזמן קצר אז הוא יתחיל לקבל מידע מוטעה בכוונה, כדי לשחרר אותו מהתלות באפליקציה. אולי נבחן את השימוש בהן לשנה הבאה.

פידבקים ומחשבות לשנה הבאה…

לפני, במהלך ואחרי המידברן קיבלנו המון פידבקים מהמשתמשים. בסה"כ הורידו את האפליקציה יותר מ3K משתמשים. נהנו לשמוע מכל פינה פידבקים חיובים עד כמה קל להשתמש באפליקציה ואיך היא מסייעת לאנשים להתמודד עם ה-FOMO. במובן מסוים, המון מהדברים שחשבנו עליהם אכן התקיימו כפי שציפינו, שזו תחושה מדהימה. הפידבק המרכזי שאנחנו ממש נתלבט כיצד ואם לעבוד עליו שנה הבאה הוא עניין היומן האישי או אירועים שהמשתמש רוצה לסמן ולקבל עבורם תזכורות. כבר התחלנו לדבר על כמה פתרונות יצירתיים בהתרגשות לקראת השנה הבאה.

התהליך המרכזי ביותר שנידרש להתמקד בו בשנה הבאה הוא לא מצד משתמשי הקצה, אלא דווקא מצד המשתמשים שמעדכנים את המידע (האחראים על הפעילויות, הקאמפים והארט). מצאנו שהרבה אנשים רצו לעדכן את האפליקציה רק בשבוע האחרון עקב לו"ז עמוס משלהם. אנחנו מתכננים לבנות לשנה הבאה מערכת שאנשים יוכלו לעדכן בה את המידע בקלות. מדובר פה על אתגר מעניין כי מובילי הקאמפים הם מגוון רחב של משתמשים – צעירים ומבוגרים, חלקם בעלי אוריינטציה טכנולוגית גבוהה וחלקם מתבלבלים בשימוש בגוגל דוקס – עוד אתגר מעניין שמחכה לנו למידברן של שנה הבאה!

אחד הדברים שריגשו אותנו היה הפיצ'ר בו אפשרנו לכל משתמש לכתוב פידבק למייצג אומנות או לקאמפ שהתארח בו ולשתף את החוויות והתחושות שלו. ממש שמחנו לראות איך אנשים נהנים לשתף את האומנים ברגעים קטנים של אושר, בפריצות הדרך לגבי עצמם, בהיכרויות שנוצרו בזכות הקאמפ או המיצג, ועוד. כל הפידבקים הללו מועברים לאמנים והקאמפים, כדי שיהנו וילמדו גם הם – מה עבד טוב יותר. אין דבר יותר מרגש מיצירת מתנה ללא ידיעה מי האדם שיהנה ממנה, ולקבל הוקרה אישית ושיתוף על החוויה. במובן מסוים, המהות שבזכותה כל אחד ואחת מאיתנו נהנים מיצירה ונתינה לאחר.

קצת התרגשות ושיתוף אישי

כאפליקציה ראשונה שיוצאת לשוק שאפיינתי, זו הייתה חוויה מדהימה עבורי לאפיין בניגוד לכל האינסטינקטים שלמדתי בחוויית השימוש האישי שלי ובמהלך הלימודים. מצד אחד לחקור קונבנציות מוכרות, מצד שני לדעת לבחור בקפידה איזו קונבנציה מתאימה ואיזו תפגע במטרה המורכבת שלנו. להעניק פיצ'רים חשובים ו"לפגוע" באיכות שלהם כדי למנוע שימוש נרחב בהם. כל החלטה היא עומדת על המתח שבין הענקת חוויה מדויקת לבין אובדן משתמשים מתוסכלים, ממש כמו הליכה על חבל דק. בהחלט היה אתגר מדהים.

אם בין הקוראים יש ברנרים, וגם אם לא, אשמח לשמוע את הפידבקים והרעיונות שלכם לאפליקציה והפתרונות שלנו. מוזמנים להוריד את התוכנייה ולשלוח לנו פידבק.

וכגיפטינג אישי שלנו גם למי שלא היה במידברן, תחשבו רגע על הרעיון. תפתחו את האפליקציה ברחוב, באוטובוס או במסעדה. תלחצו על ההפתעה. תקראו את המשימה. תתנתקו מהמכשיר ותבצעו אותה. ושתפו אותנו לאן זה לקח את היום שלכם.

תרגישו בבית, תישארו לקרוא פוסט נוסף:

3 תגובות

  • איתי

    אלוף!

    22 במאי 2018 at 23:22 הגב
  • בובאן

    כתבה סופר מעניינת, עבודה יפה!!

    23 במאי 2018 at 08:28 הגב
  • טל

    כתבה מרתקת,סוחפת,וכיפית למרות שלא הייתי במידברן עשית לי חשק ללכת בשנה הבאה;) כל הכבוד ותודה על ההשקעה ועל הנתינה….אלוף!!!

    24 ביוני 2018 at 10:03 הגב
  • הוסף תגובה

    סקר משתמשים – מתי ואיך לעשות את זה נכון

    מאונליין לאופליין: חוויית השירות של סופר פארם

    © Create 2015. כל הזכויות שמורות.