חווית משתמש

בדיקות שמישות מרחוק: איך בודקים אפליקציות וממשקי Mobile?

נועם פישר | 17 בינואר 2016

main-mu

 

בדיקות שמישות הפכו להיות שלב קבוע בתהליך יצירת המוצר. המתודולוגיה שהתגבשה לאט בשנים האחרונות התפוצצה כאשר נכנסו כלים לבדיקות ומדידה של אפליקציות.

שוק הבדיקות מוצף בכלים חדשים ומעניינים לבדיקות מעבדה ומרחוק (Remote usability testings). אנחנו רוצים לעשות לכם סדר בבלאגן ואולי להמליץ על כמה כלים חדשים לחגורת הנשק שלכם!

נתחיל מההתחלה: מה זה בכלל בדיקות שמישות? 

בדיקות שמישות הן המקום הראשון שמפגיש אותנו באמת עם המשתמשים שלנו. בדיקות אלו מעניקות לנו יכולת להבין לעומק ובדיוק מירבי את אופן השימוש במוצר שלנו. קיימים שני סוגים של בדיקות שמישות: בדיקות מעבדה ובדיקות מרוחקות. בבדיקות מעבדה המשתמשים מוזמנים למקום מיוחד בו יש כלים שונים שמטרתם לסייע בביצוע הבדיקה: מראות חד כיווניות, מצלמות, מכשירי הקלטה, Eye Tracking ועוד. בבדיקות מרוחקות, המשתמש משתתף בבדיקה בסביבתו הטבעית ואיננו צריך להגיע למעבדה לשם כך. במהלך בדיקות השמישות מתבקשים המשתמשים לבצע מטלות שונות שמטרתן לוודא שהאפליקציה שמישה.

למה לבצע בדיקות שמישות? (לטובת מי שלא היה בהכרה בשנים האחרונות)

על אף הדחף להשקה מהירה של האפליקציה, יש לזכור שבדיקות שמישות הן שלב מקדים כמעט הכרחי, והן עשויות להציל אותנו פעמים רבות מכישלון כואב. בדיקות שמישות נועדו לתת לנו פרספקטיבה אחרת, ומדוייקת יותר משלנו, ברוב המכריע של המקרים. כמאפיינים מתחילים או מנוסים עלינו לצאת מתוך נקודת מבט אחת עיקרית: אנחנו לא המשתמשים. מה שנראה לנו נורא ברור, לא בהכרח יהיה ברור למשתמשים שלנו. מה שאנחנו תופסים כמגניב, עלול לסרבל את חוויית המשתמש ולפגוע בה. עוד לפני תהליך הפיתוח, עלינו להגדיר מטרות עיקריות לאפליקציה שלנו, ולוודא שהמשתמשים ידעו כיצד למלא אותן, ובכלל, שיש להם צורך באפליקציה שכזו.

בדיקות השמישות הראשונות יכולות להתבצע אפילו בשלב בו עדיין אין מוצר ממשי. לצורך כך, אפשר להיעזר באב טיפוס בסיסי ולהבין באמצעותו את היחס כלפי המוצר ואת רמת ההבנה שלו ושל הפונקציונליות שלו על ידי המשתמשים. בשלב הבא, הבדיקות יתבצעו עם אב טיפוס מתקדם יותר של המוצר, כולל עיצוב, אשר ימחיש גם את האינטראקציות והאנימציות שנרצה לבחון. בשלב זה, בדיקות השמישות הן קריטיות לא פחות ויספקו תובנות חשובות לגבי פיצ'רים ספיציפיים במוצר, וגם לגבי היחס הכללי של המשתמשים. כאשר המוצר כבר קיים, וגם אם יש בידינו מוצר מנצח, כדאי להמשיך ולהקפיד על ביצוע בדיקות שמישות אחת לכמה חודשים, לא רק בכדי לשפר, אלא גם כדי לשמר את הצלחת המוצר, בתקווה שהוא אכן זוכה להצלחה.

אז איך עושים את זה?

כאמור, קיימים שני סוגים של בדיקות שמישות: בדיקות מעבדה ובדיקות מרחוק. לבדיקות שמישות במעבדה מספר יתרונות. ראשית, השיח האישי עם המשתמשים יכול להניב פעמים רבות תובנות משמעותיות ולמידה רבה. בנוסף, לעתים צצות שאלות הן מצד הנסיין והן מצד המשתמש, ודו שיח ביניהם במצב כזה יכול להביא תועלת. אולם, מעצם היותינו בני אדם, יש לנו נטיה להתאהב במוצר שלנו, להיקשר אליו. משמעות הדבר היא שיהיה לנו קשה יותר לראות את המשתמש מסתבך, מתבלבל או מתקשה בעת השימוש ונרצה לעזור לו. העזרה הזו, שעשויה לשפר את הרגשת המשתמש שהצליח לבצע את המשימה (ואת הרגשתינו שלנו מאותה הסיבה בדיוק), עלולה לפגוע בבדיקת השמישות ולעקר אותה ממשמעותה. בכדי להקל עלינו בכלל המובנים, קיימים בשוק כלים רבים לבדיקות שמישות במובייל.

בנוסף, בדיקות מרחוק מאפשרות לנו להגיע למספר רב יותר של נבדקים בזמן קצר יחסית ואף להגיע לנבדקים שיהיה קשה לנו להיפגש פנים מול פנים (לדוגמה נבדקים ממדינות אחרות).

כלים מובילים ומעניינים לביצוע בדיקות שמישות

UserTesting.com

https://www.youtube.com/watch?v=aqC8NhPPbQw

פלטפורמה המאפשרת לבצע בדיקות שמישות מרחוק. באמצעות שתי מצלמות אינטרנט, המצלמות את המשתמש ואת המסך שלו, ניתן להקליט קבצי וידאו של אופן השימוש באפליקציה, וגם להוסיף זמנים והערות לקבצים המוקלטים. בשל ההכנות המורכבות לבדיקה באמצעות פלטפורמה זו, היא מספקת מאגר של משתמשים, שכבר יש בידיהם את המצלמות הנדרשות, ואשר ניתן למיין אותם לפי הקטגוריות הנחוצות. השימוש של המשתמשים הללו במכשירים שלהם ובסביבתם הטבעית, מהווה יתרון גדול לפלטפורמה זו. החסרונות: לא ניתן לתת משימות רנדומליות, קבצי הוידאו המוקלטים נשמרים בשרתים של האפליקציה ובמידה ורוצים להיעזר במשתמשים שאינם חלק מהמאגר שלהם, יש לשלוח להם מצלמת אינטרנט באיכות HD, ולסייע בהתקנה.


 

GoToAssist

ut4

פלטפורמה שמשדרת בזמן אמת את מסך המובייל של המשתמש על מסך המחשב של החוקר. כך ניתן לראות את המחוות אותן מבצע המשתמש בעת השימוש באפליקציה. היתרון הגדול של פלטפורמה זו על פני הפלטפורמה הקודמת, הוא האפשרות לגייס משתמשים משלך, בתנאי שהם מורידים את האפליקציה.


 

Applauseut3

פלטפורמה המאפשרת בדיקה של ממשקי מחשב, מובייל וטכנולוגיה לבישה. הפלטפורמה מאפשרת מעקב יעיל ומסודר וניהול של בדיקות שמישות, כולל הצגה גרפית של הנתונים. בנוסף, הפלטפורמה עוקבת באופן מסודר אחר בעיות, באגים או הצעות שעלו ממשתמשים.

Applause מציעה מאגר של מומחים בבדיקות שמישות ומאגר של משתמשים, אשר ישתמשו באפליקציה בסביבתם הטבעית. מה שמבחין את הפלטפורמה הזו מאחרות, הוא גישה הוליסטית למוצר, והיא מעניקה שירות מקיף מאוד של בדיקה, מעקב וניתוח נתונים.


 

Mr. Tappyut1

פלטפורמה המאפשרת לנסיין לראות את התנהגות המשתמש כפי שהיא בזמן אמת (ולא על ידי הקלטת המחוות שלו על מסך המובייל). הפלטפורמה מורכבת מערכה ובה מעין זרוע שמתלבשת על הסמארטפון בעת השימוש, ומצלמה בקצה מצלמת בדיוק את אופן השימוש באפליקציה. הפלטפורמה למעשה מצלמת ומקליטה בוידאו את האינטראקציה של המשתמשים עם האפליקציה באופן מדוייק ביותר.
מדובר בכלי פיזי שמאפשר לעשות בדיקות מעבדה בצורה ניידת בקלות יחסית ולאגור ולשמור את הבדיקות.
החסרון: מישהו צריך לעבור על סרטוני הוידאו ולנתח אותם, כלומר אין מערכת אוטומטית שתעזור בזיהוי כשלים ובעיות.
בנוסף, השתקפות מהמסך פוגעת באיכות הצילום ולכן הבדיקות לא יוכלו להיעשות בשטח פתוח.


 

 Userlytics

פלטפורמה המאפשרת ביצוע בדיקות שמישות מרחוק, בשיחת וידאו בה רואים גם את המסך של המשתמש וגם את המשתמש עצמו. בשימוש בפלטפורמה זו ניתן לבקש מהמשתמש "לחשוב בקול רם" (think aloud). כך ניתן גם לראות את תגובות המשתמש בזמן אמת וגם לשמוע מה יש לו להגיד תוך כדי השימוש באפליקציה. החסרון בפלטפורמה זו הוא היעדר היכולת לראות באופן מדוייק את כל הפעולות שהמשתמש מבצע תוך השימוש באפליקציה. בעוד שניתן לראות רק את המסך של המשתמש ואת פניו ובהנחה שהמשתמש לא מבטא בקול כל דבר שעולה לראשו, אנו עלולים לפספס בעת ביצוע בדיקת שמישות באמצעות Userlytics היכן המשתמש מתלבט, מתבלבל, נרתע או מהסס- תובנות שעשויות לתרום רבות לטיבה של בדיקת השמישות ולשיפור האפליקציה בהתאם.


 

Appsee

מערכת מאוד מגניבה המקליטה כל פעולה שעושה המשתמש בכל מסך באפליקציה בזמן השימוש ומציגהtimeline מסודר של פעולות המשתמש בכל סשן. עוד הפלטפורמה מאפשרת סינון של פעולות המשתמשים, קבלתconversion funnel שלהם וניתוח נתונים. Appsee מקליטה גם ניתוקים מהאפליקציה, מה שמאפשר להסיק מסקנות לגבי באגים או שינויים טכנים שצריכים להיעשות באפליקציה. המגבלה בפלטפורמה זו היא היכולת לראות ולהקליט רק פעולות ממשיות של משתמשים. כלומר, הפלטפורמה מאפשרת לחוקר לראות הקלטות של המסכים בהם שוהה המשתמש ושל הפעולות אותן הוא מבצע בלבד. מדובר בפלטפורמה שמספקת מידע ממוקד מאוד אודות פעולות המשתמשים ומארגנת אותו היטב עבור החוקרים.


 

Testfairy

(גאווה ישראלי). פלטפורמה המאפשרת גם כן לבצע בדיקות שמישות מרחוק. ניתן להקליט באמצעותה קבצי וידאו ובהם להבחין באצבע של המשתמש על המסך, ובכל תנועה שאותה הוא מבצע בעת נגיעה במסך.

הפלטפורמה מספקת גרפים מסודרים אודות פרטים חשובים כמו זיכרון, מצב הסוללה בעת השימוש באפליקציה, סיגנלים ועוד. הפלטפורמה מספקת גם timeline של כל האירועים שקרו תוך השימוש באפליקציה. המגבלה של פלטפורמה זו היא חוסר היכולת שלה להבין מה המשתמש עושה כאשר איננו נוגע במסך, או מה הוא חושב תוך כדי השימוש.


 

HockeyApp

https://www.youtube.com/watch?v=eCxJQsPF1XY

כלי נוסף המאפשר ניתוח של  בדיקות שמישות מרחוק. הפלטפורמה מספקת דוחות שימוש, גרפים ואנליטיקות אודות השימוש באפליקציה. בנוסף, היא מספקת גם דוחות של ניתוקים מהאפליקציה, מה שמאפשר הסקת מסקנות אודות באגים או בעיות טכניות. הבידול המשמעותי של פלטפורמה זו בעיני, הוא המקום של משתמשים להשאיר פידבק בסוף השימוש באפליקציה. הערות המשתמשים בסוף השימוש ובכלל עשויות להיות חיוניות להמשך העבודה על המוצר והאפשרות הזו חסרה מאוד בפלטפורמות האחרות.


קיימים כלים רבים נוספים לצורך ביצוע בדיקות שמישות לסוגיהן. המצאתם של עוד ועוד כלים כאלו, ממחישה את הצורך הרב שקיים בבדיקות שמישות, שביצוע מוצלח שלהן מהווה פעמים רבות את ההבדל בין מוצר שגרתי למוצר מנצח. במקרים רבים, תובנות המשתמשים יכולות להעיף את המוצר שלנו לשמיים במונחי חווית משתמש, והתעלמות מהן- עלולה לעשות בדיוק את ההפך.

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק