תפסיקו לחפש כוכבים ונינג׳ות ותתחילו להכשיר אותם

הצטרפו לקהילה ותשארו מעודכנים

תפסיקו לחפש כוכבים ונינג׳ות ותתחילו להכשיר אותם

main-image-ninja

 

נתחיל מההתחלה, אין לי כוונה לגרום לכם להתחיל ולהכשיר אנשי מקצוע לא מנוסים. זו אמנם מחשבה יפה אבל זאת לא הכוונה שלי. אני מנסה להעביר מסר פשוט, כזה שמבוסס על שנים של ניסיון בתעשייה: אם אתם רוצים לנהל צוותים מוצלחים המורכבים מאנשים מוכשרים אתם תהיו חייבים ללמוד איך להכשיר אותם. ואני רוצה לעזור לכם בזה.

בשנים האחרונות הפכתי להיות לוח מודעות דרושים. ההודעה: ״יש לך מעצב/מאפיין תותח שתוכל לסדר לי?״ הפכה להיות הודעת ה-״ער?״ שלי.
הביקוש לאנשי מקצוע מנוסים עולה בהתמדה ואני מרגיש שחלק גדול מהחברות מפספסות משהו. הן רצות להעסיק אנשים עם ניסיון (שברוב המקרים לא מתאים להן בכלל) ומתעלמות לחלוטין מהאופציה של הכשרה פנימית.

אני יכול להבין את הפחד מתהליכי הכשרה. זה צורך משאבים, יש אי וודאות לגבי התוצאה ורבים פוחדים שאותם מתלמדים יעזבו אותם ברגע שיצברו מספיק ניסיון.

לאורך הקריירה המקצועית שלי כמעט תמיד סלדתי מלחפש ״נינג׳ות״ עם תעודות ותמיד העדפתי למצוא אנשים מוכשרים ולהשקיע בכישרון הזה. זה התחיל כי פשוט לא יכולתי להרשות לעצמי להעסיק אנשים במשכורות גבוהות (כי ניהלתי חברת שירותים) וזה המשיך כי איכות העבודה שקיבלתי היתה מעולה.

לא מדובר רק בהזדמנות שאתם נותנים לאחרים אלא ביכולת שאתם צריכים להתמחות בה: היכולת להכשיר אנשי מקצוע מעולים. תהליך הכשרה מוצלח של מתלמד מעיד על רמת המקצועיות שלכם לא פחות ממה שהוא מעיד על הרמה שלו.

למה להכשיר?

בואו נודה באמת: רוב הסיכויים שנינג׳ות לא יעבדו בשבילכם

אנשי מקצוע שמוגדרים ככוכבים או נינג׳ות נהיו ככה כי הם דחפו את עצמם, למדו לבד, התקדמו וצברו ניסיון מגוון מכמות גדולה של פרויקטים והם בדיוק האנשים שלא מתאים להם לעבוד רק במקום אחד. הם יעדיפו להיות שכירי חרב להשכרה מאשר לעבוד במשרה מלאה. אין מה לעשות, נינג׳ות עובדות יותר טוב לבד (חוץ מצבי הנינגה, אבל זה לא נחשב כי הם גדלו ביחד).
בנוסף ומבלי להיכנס לאף אחד לכיס, יש סיכוי גבוה שאתם לא יכולים להרשות לעצמך איש מקצוע מאוד מנוסה. כי הרי כולם רוצים נינג׳ות אבל כאלה שאפשר לשלם להם חצי מהשכר שמקובל בשוק.

אתם מכשירים איש מקצוע מותאם אליכם

אתם מכשירים איש מקצוע שידע לעבוד בשיטות העבודה שלכם, שיכיר את התהליכים שאתם יצרתם וידע איך לעבוד אתכם ועם הצוות שלכם.

כשאתם מסבירים למישהו אחר אתם לומדים המון בעצמכם וזה משאיר אתכם חדים

אחת הסיבות שאני מאוד אוהב להכשיר אנשים היא שזה עוזר לי להישאר חד ומעודכן. ובמקצוע שלנו אנחנו חייבים להיות חדים ומעודכנים כל הזמן.
אתם תהיו מחוייבים להציב את הרף המקצועי, להוביל על ידי דוגמאות ולהיות דמות לחיקוי – וזה יגרום לכם להיות אנשי מקצוע טובים יותר.

אם הייתם מוצאים ״תותח על״ לא תמיד יהיה לכם את התקציב לשלם לו

אנשי מקצוע מנוסים עולים יותר, ואם אתם מחפשים כוכבי רוק אתם צריכים להבין שהם גם יעלו ככה. על איכות משלמים, ולפעמים המון. זה לא תמיד אומר שתקבלו את העבודה הכי טובה בעולם אבל זה כן אומר שתקבלו עבודה איכותית וברמה גבוהה ועל השקט שבאיכות לפעמים באמת כדאי לשלם יותר.

זה מספק

תחושת הסיפוק האישית שלראות מהצד מישהו שאתם הכשרתם, שעבדתם איתו על הפרויקטים הראשונים שלו, פתאום מצליח ופורח (ולעיתים אף עוזב את הקן) היא מדהימה. אני מאוד גאה באנשים שעבדו תחתי שהיום מובילים את התעשייה בישראל, אני מתמלא בתחושת גאווה לראות את העבודות המדהימות שהם יוצרים תחת ידיהם ושמח לחשוב על כך שחלק ממני מתקיים גם ביצירה שלהם.

איך להכשיר?

לכל אחד יש שיטות הכשרה משלו. לי לקח זמן לגבש את הצורה שאני מעוניין להכשיר אנשים, במהלך השנים הצלחתי לגבש שיטה שלא רק תכשיר את האנשים לפי הקרטריונים שאני שואף להגיע אלה גם מסננת אנשים שלא מתאימים במהלך התהליך. אני יכול רק לשתף אתכם בניסיון ובדברים שאני למדתי.
שהפוסט הזה מיועד לאנשי המקצוע (ראשי צוותים, אנשי מקצוע מנוסים, ארט וכדומה), במידה ואין לכם הכשרה בתחום אז גם אין לכם ברירה, אתם תאלצו לשלם על אנשי מקצוע מנוסים (מצטער). אבל אם אתם כן מסוגלים להכשיר אנשי מקצוע מתלמדים – אני חושב שאני יכול לעזור לכם.

תכינו את הפח

הפח הוא המקום אליו יכנסו כל המוצרים שלא עומדים בסף המקצועי שהגדרתם. ״תכינו את הפח״ הכוונה להכין את המתלמד שלכם שחלק גדול מהתוצרים שלו (לפחות בהתחלה) הולכים להיזרק ויצופה ממנו להתחיל מחדש ולא להיקשר רגשית לכל תוצר (זו הדרך ללמוד). כמובן שחשוב לא פחות להסביר לו בדיוק מדוע התוצר שלו נזרק וכיצד הוא יכול לעשות עבודה טובה יותר כבר בתוצר הבא.

תהיו סבלניים

אתם בתור הסמכות המקצועית תידרשו להפגין המון סבלנות, גם כלפי אותו איש מקצוע שאתם מכשירים וגם כלפי הארגון. אתם צריכים להכיר בעובדה שהוא לא יהיה עובד פרודוקטיבי בתקופה הקרובה (ויותר מזה, הוא גם יגזול זמן מעובדים פרודוקטיביים אחרים). תהליך ההכשרה לוקח זמן וכדאי שנדע להתכונן אליו.

תבהירו להם שאתם מצפים שישלמו בזיעה

במהלך השנים ביקשו ממני לא מעט יעוץ בנוגע לתהליכי הכשרה למעצבים/מאפיינים וטענה שחוזרת מפעם לפעם היא שמתלמדים לעיתים לא משקיעים כפי שמצופה מהם להשקיע. הם מצידם מרגישים שלקחו תחת כנפיהם איש מקצוע ללא ניסיון, הם משקיעים בו זמן וכסף והוא אינו עומד בציפיות שלהם. מצד שני רובם לא הקפידו להסביר מהן הציפיות שלהם בכל שלב ושלב.

המתלמד שמגיע לעבוד אצלכם לא התקבל לעבודה. הוא התקבל לתוכנית הכשרה ולתקופת ניסיון. תפקידכם לשקף את זה.

הציפייה מהמתלמדים להשקיע ולהתקדם כמה שיותר מהר למצב בו הם חלק פרודוקטיבי מהצוות היא הגיונית ונכונה אך אנו חייבים לשקף את זה למתלמד מהשלב הראשון. הוא צריך להבין את מקומו ואת הרף המקצועי שאתם שמים לו מעל הראש. אל תגיעו למצב שאתם מאוכזבים מחוסר ההשקעה שלו מבלי לשקף את זה.
בנוסף, יישור קו שכזה יכול לחסוך לך הרבה מאוד זמן במידה והמתלמד לא מעונין להשקיע במידה שאתם מצפים ממנו.

בשלב הראשון תנו להם לעבוד על עיצוב/אפיון קיים

בתחילת ההכשרה אני לא ממליץ לתת משימות מסובכות מדי, בטח לא להתחיל לעבוד על מוצר בשלביו הראשונים. זה יגרום לרוב המתלמדים לקיפאון (הם לא ידעו איך להתחיל) או סתם לבזבוז זמן, כי רוב הסיכויים שהם לא יצליחו להביא משהו מרשים מספיק. לכן כדאי להתחיל במשימות קטנות על אפיון או עיצוב קיימים. כך הם יוכלו ללמוד את שיטות העבודה, את צורת העבודה מולכם, את צורת הגשת התוצרים ולהבין את הרמה המקצועית שמצופה מהם תוך כדי צבירת ביטחון ושיפור מיומנויות.

להפעיל כמה אנשים במקביל

כאשר אני מגיע לשלב שאפשר לתת למעצב או מאפיין להתחיל פרויקט חדש אני מקפיד לתת אותו במקביל גם לאיש מקצוע מנוסה. מדובר במהלך שמציף רגשות מעורבים שמנסיוני מאוד עוזרים בתהליך הכולל. מצד אחד הלחץ להגשה יורד כי ברור שיש מישהו נוסף שעובד על הפרויקט, מן הצד השני יש פה מעין תחרות-לא-תחרות כי יש שני אנשי מקצוע שעובדים על אותה המשימה.
בסיום הפרויקט המתלמד לומד כיצד מישהו מנוסה יותר ניגש למשימה, מפרק אותה וכמובן מה התוצר שמצופה ממנו להגיש בעתיד.
לפעמים, התחרות המדומה יכולה גם להפתיע. המעצב הצעיר יכול להגיש קונספט מעניין (לעיתים לא אפוי מספיק) שיכול אף ״לנצח״ את הקונספטים האחרים.

קונספט ראשון למעצבים: להעתיק

זה אולי ישמע לכם מוזר אבל תסמכו עלי (שורה מאוד ישראלית).
כשמדובר במעצב מתחיל והוא עומד מול הקונספט הראשון שלו הדבר הנכון לעשות זה לעבור איתו על רשימת השראה ולבחור כמה כיוונים שהוא יוכל לשאוב השראה מהם (להעתיק). כך הוא גם ילמד איך לזהות מקורות איכותיים להשראה וגם ילמד לפתח שפה מלאה אבל לא מאפס.
כאשר מדובר באפיון אין חשיבות לטיפ הזה (הרי באפיון מעתיקים כל הזמן).

תשלחו אותם להכשרות מתאימות

כנסים, ימי עיון ואפילו קורסים הם לא מילים גסות והם דרך מעולה להיעזר באחרים כדי להכשיר לכם אנשי מקצוע. בנוסף אין ספק שהמתלמד שלכם ירגיש שמשקיעים בו ויפתח תחושת שייכות ונאמנות (לא מובטח אבל בהחלט אפשרי).

תבקשו דוגמאות להשראה חדשה בכל יום

שיטה נחמדה שעזרה לי היא שיטת הלינקים. השיטה די פשוטה: אני מבקש מהמתלמד דוגמה של מוצר/אתר/אפליקציה שעושים שימוש בחווית משתמש/אפיון/עיצוב יוצאי דופן בצירוף הסבר למדוע הוא חושב שהדוגמה שהוא נתן עונה על הקרטריונים.
לפעמים אני צריך להסביר מדוע הדוגמה לא מספיק טובה ולפעמים אני נותן דוגמה משלי כדי להבהיר את הנקודה.
השיטה עוזרת לי להשיג שני דברים: הראשון, אני מתעדכן בדברים חדשים ומעניינים והוא מצידו משקיע זמן נוסף לא רק בלהתעדכן אלא בלחפש משהו שיפתיע ויחדש גם אנשי מקצוע עם ניסיון. במידה והדבר מעורר דיון נוצרת הזדמנות ללמידה חדשה בכל יום.
כולם מרוויחים.

תמצאו את הכוכבים שעדיין לא התגלו

זהו למעשה הגביע הקדוש של תוכניות ההכשרה. למצוא נינג׳ות שעדיין לא למדו איך להחזיק חרב. מאפיינים או מעצבים מוכשרים מאוד אבל שצריכים יד מכוונת.
זה לא פשוט אבל זה אפשרי ולצערי לא אוכל לעזור לכם בזה, מדובר בערבוב של תחושת בטן עם ניסיון בלמצוא את אותם אנשי מקצוע צעירים שיתפוצצו מכישרון אם תשקיעו בהם. אני כן אוכל לתת לכם טיפ אחד: תמצאו אנשים שנמצאים במקום הנכון, כלומר: שהם אמנם יודעים שהם מוכשרים אבל ברור להם שהם לא ברמה שהם צריכים להיות ושהם זקוקים לעזרתכם המקצועית כדי להגיע לשם.

באילו נסיבות לא כדאי להכשיר?

מבחינתי יש שני מצבים בהם לא נוכל להכשיר אנשים חדשים:
כאשר אתם זקוקים לרמת תוצרים גבוהה ומהר או כשאין לכם את היכולת (או הרצון) להכשיר עובד חדש, צריך המון סבלנות וניסיון כדי להכשיר עובדים חדשים לתפקידי אפיון ועיצוב וזה לא מתאים לכל אחד.

לסיכום

אני לא רוצה שתחשבו שאני מנסה לגרום לכם לתת צ׳אנס למעצב/מאפיין המתחיל. זו אמנם מחשבה יפה אבל זאת לא הכוונה שלי. אני מנסה להעביר מסר פשוט, כזה שמבוסס על שנים של ניסיון בתעשייה: אם אתם רוצים לנהל צוותים מוצלחים המורכבים מאנשים מוכשרים אתם תהיו חייבים ללמוד איך להכשיר אותם.
לא מדובר רק בהזדמנות שאתם נותנים לאחרים אלה ביכולת שאתם צריכים להתמחות בה – היכולת להכשיר אנשי מקצוע מעולים. תהליך הכשרה מוצלח של מתלמד מעיד על רמת המקצועיות שלכם לא פחות ממה שהוא מעיד על הרמה שלו.
הכשרה של עובדים לא מנוסים יכולה להיות הפתרון הטוב ביותר בשביל הארגון שלכם ולפעמים מדובר בפתרון היחיד שיעמוד לרשותכם וכדאי שתדעו לנצל אותו.

 

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

תרגישו בבית, תישארו לקרוא פוסט נוסף:

7 תגובות

  • טל

    כל כך אמיתי ונכון פשוט לקרוא וללמוד!

    12 בינואר 2016 at 13:46 הגב
  • ליאור

    90% מהמעסיקים אכן יסכימו איתך שזה לא מתאים לכל אחד, למשל לעצמם…

    לא יודע לגבי רמת תוצרים גבוהה, אבל מן הסתם מהירות או אי יכולת (או רצון) זו הסיבה לכך.

    12 בינואר 2016 at 23:14 הגב
  • בעז רוסנו

    האתגר הוא גם ליצור סביבה מתאימה לצמיחה של מעצבים ועידוד פיתוח תהליך קריאטיבי המוביל את הארגון (במקום תהליך מונחה יכולת טכנולוגית כמקובל בארצנו).
    בלי זה, אפילו נינג'ה (שהוא רק בן אדם וכנראה יכשל מתישהו), יעזוב, ומעצב צעיר (אחרי כאפה או שתיים), ילמד לדכא את הרעיונות הטובים שלו, וללכת רק 'על בטוח'…

    13 בינואר 2016 at 09:32 הגב
    • ליאור יאיר

      אני מסכים איתך מאוד. וזה באמת נדיר להיתקל בזה בארץ.
      החשיבה בדרך כלל היא לטווח הקצר.

      13 בינואר 2016 at 11:01 הגב
  • נטע

    מעולה, רק להפנים את זה בארץ שלנו אני בספק. מעטים הם יחידי הסגולה…

    15 בינואר 2016 at 08:52 הגב
  • משה חבס

    בתור אחד שמכשיר אנשים גם בסביבת הפיתוח במשך שנים, אני מאוד מזדהה עם הנכתב במאמר.
    רק שלאחרונה אני חש תסכול רב , אחרי שאתה משקיע רבות בהכשרת אנשים, הם קמים ועוזבים כערף עין.

    17 בינואר 2016 at 18:37 הגב
  • ליאור

    ער? 🙂

    אני מהצד של מחפשי העבודה ונהנתי לקרוא, תודה.

    14 באפריל 2016 at 13:01 הגב
  • הוסף תגובה

    געגועי לחדשנות:
    למה כל האתרים נראים אותו הדבר?

    בדיקות שמישות מרחוק: איך בודקים אפליקציות וממשקי Mobile?

    © Create 2015. כל הזכויות שמורות.