לפני כשנה, תוך כדי שיטוט שגרתי בלינקדין, נתקלתי בפוסט שתפס את עיני, אני לא זוכרת על ידי מי הוא נכתב, אבל הנושא שלו היה משהו כזה: ״בואו נודה על האמת, אם יש לכם בעיה עם התיק עבודות תשפרו מאוד את ה UI, גם אם לא מודים בזה, על זה מגייסים מסתכלים״
הפוסט עורר סערה והיה לו איזה מיליון תגובות חלקם כועסות וחלקם זועמות, ממגייסים ומעצבים, שחוץ מלהגיד ״איזה שטויות״, הטענות היו שזה שיטחי, שזה מטעה את המועמדים להגיד שחשוב להתמקד באסתטיקה ופחות בתוכן, שהכי חשוב לראות תהליך וחשיבה UXית ועוד ועוד.
במהלך השנה האחרונה, מידי פעם הייתי נזכרת בפוסט הזה. אני חושבת שמה שכל כך הפעיל אותי בו, זה שמצד אחד כותבת הפוסט כתבה משהו שכביכול ראיתי כרדוד- רק הUI חשוב – תעשו את זה מספיק יפה, ואז תתקבלו, ומצד שני, כעסתי גם על כל התגובות הזועמות והמצטדקות לפוסט, כי בואו, כולנו אוהבים ומתחברים יותר לדברים שהם פשוט יפים, שהם וואו. אז מה זו ההתחסדות הזו?
ופתאום, שבוע שעבר במסגרת מפגש של הפורטפוליו קלאב, פגשנו את ליאור יאיר. הוא טען ש ״מגייסים אוכלים עם העיניים״, וזה עשה לי מן קלוז׳ר עם הפוסט הזה. זה לא שאתר יפה ומרשים זה הכי חשוב, יותר מהתוכן, אבל זה ההזדמנות שלי להכניס את הרגל בדלת של החברה.
קצת רקע
הפורטפוליו קלאב – חבורה של מעצבי מיד-לבל שמטרתה להוות סביבה תומכת ושיתופית לתהליכי ניהול קריירה, שיפור פורטפוליו והתנהלות בתהליכי גיוס. במסגרת התכנית אנחנו יוצרים מפגשים עם אנשים שונים בתעשייה ומדברים על נושאים רבים.
ליאור יאיר – מנכ"ל משותף ב- Create, בית ספר ללימוד היצירה הדיגיטלית וגם סטודיו לעיצוב עם מעל ל-40 מעצבים. לליאור יש שנים של ניסיון בניהול מוצר, מחקר ואופטימיזציה ובהקמה וניהול של צוותים , ובהכשרה מוצלחת של אנשי מקצוע. בין השאר הוא גם היה מנכ״ל נטקראפט והיה מי שהקים שם את בית הספר.
המפגש עסק בתובנות ובטיפים לבניית תיק עבודות שמושך תשומת לב ומשאיר חותם ובכללי מה יכול לתת לנו- מעצבי מיד-לבל יתרון תחרותי בשוק.
אסקור כאן את כל הנקודות שדיברנו עליהם:
אז מה נותן למועמדים יתרון תחרותי?
ליאור יאיר אומר – תיק עבודות טוב. תיק עבודות טוב הוא בעצם כרטיס כניסה לראיון הראשוני. זה מה שיגרום למגייסים לחזור אליך. התוכן גם צריך להיות מצויין כדי שאחר כך יהיה לנו עומקים להיכנס אליהם בראיון. אבל תיק עבודות טוב, אתה פותח אותו וישר זה וואו, אתה מרגיש ומבין את זה.
ומה זה תיק עבודות טוב?
- עיצוב מקצועי: יש צורך במעצבים שמבינים פיתוח נכון של שפה גרפית. שהו הבסיס של כל מעצב מעולה – שימו דגש על טיפוגרפיה, היררכיות ברורות, שפה צבעונית נכונה, וגריד. ודאגו שהעבודות יציגו יכולות עיצוב גבוהות – הדרישות בשוק עלו וכך גם הרמה של הפרויקטים שאתם צריכים להציג.
- ויזואליות חזקה: מכיוון שיש הצפה בשוק המגייסים מתמודדים עם כמות גדולה של תיקי עבודות, לכן השקיעו בעיקר – לפחות 70% מהתוכן צריך להיות תמונות. מעט טקסט – אנשים לא קוראים את כל הטקסט.
- כותרות גדולות: צמצום טקסט לא מספיק, חשוב להיות ממוקדים בסיפור שאנחנו מספרים, לכן חשוב להשתמש בכותרות גדולות שמציגות את השורה התחתונה בכל שלב, ולא להשתמש בכותרות טכניות. זיכרו שיכול להיות שכל מה שיקראו בעמוד הפרויקט שלכם אלו הכותרות. לכן חשבו טוב ממה אתם כותבים בהן ( וזה בסדר אם הן יהיו מעט ארוכות)
- הדגמת התהליך: במידה ושיפרתם מוצר קיים יהיה נהדר להציג תמונות "לפני ואחרי" שמראות שינוי, שימוש בסרטוני וידאו, הצגת מספר קונספטים שמראים חשיבה יצירתית.
- הוכחות: במידה וזה אפשרי אל תוותרו על הצגת מדדים – כמה שיפרתם, אילו מטרות הושגו או איך ההחלטות שלכם השפיעו על המוצר.
- שימוש בוידאו ואנימציות: שילוב סרטוני וידאו ואנימציות יכול להעצים את ההצגה של תיק העבודות שלכם. זה מאפשר להמחיש תהליכי עבודה מורכבים, להציג ממשקים אינטראקטיביים בצורה ברורה, ולהדגיש את חוויית המשתמש. אנימציות מדגישות פרטים קטנים בעיצוב ומראות את החשיבה מאחורי כל תנועה.
תיקי עבודות להשראה
ליאור הציג לנו כמה תיקי עבודות מרשימים במיוחד, כולל כאלה של מעצבים שהתקבלו לעבוד בגוגל ובאפל. מדובר בתיקים שנותנים השראה וממחישים כיצד ניתן לבנות תיק עבודות שמשאיר רושם מקצועי וחזק כבר מהכניסה הראשונה. הנה כמה דוגמאות נבחרות:
הקייס סטאדיז של Fantasy מציגים מבנה נקי וברור, עם דגש על תמונות גדולות, כותרות בולטות, וטקסטים קצרים שמספקים את ההקשר הנחוץ. ההיררכיה הגרפית מדויקת ומובילה את הצופה בצורה אינטואיטיבית דרך הסיפור של כל פרויקט.
https://www.husamelfaki.net/work/nike-app/
דוגמה מרשימה לאפקט ה"וואו" מתחילת החוויה. כבר בכניסה, ברור שהקייס סטאדי הזה מספר סיפור אחיד, ויזואלי ומעורר השראה. כל חלק נראה כמו פריים מדויק – כל פרט מחושב, ותשומת הלב לפרטים הקטנים יוצרת רושם מיידי של מקצועיות.
תיק עבודות שמשדר מינימליזם מדויק. העיצוב מדגיש את העבודות עצמן עם חללים ריקים שמאפשרים נשימה, שימוש בתמונות איכותיות, וטקסטים מצומצמים שמדגישים דיוק וחשיבה יצירתית.
המכנה המשותף לתיקי העבודות האלו הוא "אפקט הוואו":
האפקט הזה מושג באמצעות עיצוב מוקפד, מבנה מצגת ברור ואסתטי, כותרות גדולות שמושכות את העין, היררכיה גרפית חכמה, ותשומת לב לפרטים הקטנים. הם מצליחים לספר סיפור שלם ומדויק עם מינימום טקסט, תוך דגש על עיצוב נקי שמבליט את העבודות בצורה מיטבית.
טיפים נוספים לייעול ושיפור
לפני שאתם שולחים את תיק העבודות שלכם, התקינו עליו Clarity כלי חינמי מבית מיקרוסופט לניתוח ביצועי האתר. תוכלו לראות הקלטות מסך של משתמשים, מפות חום, כמה זמן שהו באתר, באילו עמודים התעכבו לקרוא, ועוד תובנות שיעזרו לכם לשפר את החוויה ואת ההצגה של העבודות שלכם.
אם תיק העבודות שלכם בפורמט מצגת (או כשאתם שולחים מצגת כתרגיל בית), השתמשו ב- DocSend הכלי מאפשר לעקוב אחרי הצפיות במצגת: מי פתח אותה, מתי, באילו עמודים הם בילו זמן, ומה עניין אותם במיוחד.
אם אתם חדשים בעולם של בניית אתרי תיק עבודות, ליאור ממליץ על Framer. הפלטפורמה פשוטה, ידידותית למעצבים, עובדת בצורה מושלמת עם Figma, כוללת תבניות מעולות, ומאפשרת יצירת אנימציות מרשימות בקלות.
יתרונות בולטים שמספקים למעצבים יתרון בשוק
- יכולות פתרון בעיות והצגת תהליך עבודה: מעצבים שיודעים לפרק בעיה בצורה נכונה, לענות על אתגרים מקצועיים בפרויקטים, ולהסביר את הפתרונות והתהליך שעברו.
- תיק עבודות רלוונטי לתחום החברה: כאשר תיק העבודות מציג פרויקטים דומים למוצרים של החברה שאליה אתם מגישים מועמדות, זה מייצר התאמה מיידית ומרשים את המגייסים.
- שאילת שאלות חכמות: מועמדים שיודעים לשאול את השאלות הנכונות, הן במהלך הראיון והן בתהליך העבודה, בולטים לטובה.
- מדידה והצגת תוצאות: פרויקטים אמיתיים שבהם הצלחתם למדוד את ההשפעה של העבודה שלכם – כמו שיפור מדדים או השגת מטרות ברורות – נותנים לכם יתרון משמעותי.
- תקשורת ונעימות: אנשים שקל לעבוד איתם, נעימים, שמוכיחים שהם לומדים מהר ומבינים עיצוב לעומק, יזכו להעדפה בתהליך הגיוס.
הכשרות מתקדמות שמוסיפות ערך למעצבי mid-level
- הבנת דאטה והצגת ערך כלכלי: ליאור מדגיש את החשיבות של הבנה עמוקה של דאטה והשפעתה על קבלת ההחלטות. מעצבים צריכים לדעת להסביר את הערך של העבודה שלהם במונחים עסקיים, להציג נתונים שמוכיחים את הצלחתם, ולהיות מעורבים בשולחן מקבלי ההחלטות. מומלץ ללמוד על CRO (Conversion Rate Optimization) וכיצד להשתמש בדאטה לשיפור חוויית המשתמש. הוא המליץ על Google CRO (חלקים 1-3).
- כלים מבוססי AI: הכרת כלים כמו MidJourney לפיתוח שפה עיצובית ותמיכה בתהליכי יצירה. שימוש ב-AI יאפשר לכם להתייעל ולהתבלט ביצירתיות שלכם.
- מחקר מתקדם: לימוד מתודות כמו A/B Testing וניתוח מחקרי שוק יעזור לכם ליישם פתרונות מבוססי נתונים ולשפר תהליכי עבודה ומוצרים.
לסיכום, תיק עבודות טוב הוא לא רק כרטיס הכניסה שלכם לשוק – הוא גם כלי שמספר את הסיפור המקצועי שלכם בצורה שתבליט אתכם. השקיעו בעיצוב מקצועי, שילוב מדדים ותובנות, והרחיבו את הידע שלכם בכלים ותהליכים מתקדמים כדי ליצור יתרון תחרותי בשוק.
ולסיום, כמה טיפים פרקטיים ממני:
תיק העבודות צריך להיות טוב עיצובית – זה הבייסיק שלנו כמעצבים. אבל גם אם לא כל עבודה מושלמת כפי שרצינו, החוכמה היא לדעת איך להציג אותה. סטוריטלינג הוא קריטי. אין צורך לבנות שפה גרפית חדשה לגמרי לכל עבודה, אלא לעבוד על הצגת המסכים שבחרתם להבליט. אחרי שתבנו את הקייס סטאדי, התמקדו בשאלה איך ניתן להציג אותו בצורה שתעביר את הסיפור בצורה הטובה ביותר.
- פורטפוליו אחרים כהשראה: קל להישאב ולגלול שעות בין עשרות תיקי עבודות מהממים. אל תתפזרו! תבחרו לכם 2-3 פורטפוליו שאהבתם במיוחד, ושכל אחד מהם מתמקד במשהו אחר טוב, גריד מוצלח במיוחד, טיפוגרפיה היררכית איכותית, צבעוניות שאהבתם, הצגת ויזואל בצורה מעניינת ותבנו את העיצוב שלכם בהשראתם.
- אל תעשו סקרינשוט מתוך האפליקציה- אלא תיצרו בfigma את המסך שאתם רוצים להציג בצורה הכי טובה שלו (גם אם צריך לשנות טיפה את הצבעוניות או להוריד כמה כפתורים)
- השתמשו במוקאפים יפים של מסכים ולהטמיע בפנים. אני אוהבת במקום מוקאפ, אפילו רק להוסיף קוו אאוטליין בעובי דק בצבע אפור או שחור ולתת לו טיפה הצללה, זה כבר ניראה כמו מוקאפ של מסך.
- – תעשו מסכי לפני אחרי!!! ותמצאו את המסך הכי מכוער של הלפני והמסך הכי יפה של האחרי, כדי להדגיש את השיפור שעשיתם.
- צרו וידאו קצר שמציג את ה-flow של הפיצ'ר שלכם. זה עוזר להבין אתכם.
- שהכותרות יספרו את הסיפור. במקום כותרת ״רידיזיין למערכת מורכבת״ לשנות ל ״איך גרמתי ל30% עלייה בretention במערכת מורכבת״
- תציגו בקייס סטאדי את את המדדים שעלו בעקבות העבודה שלכם, בגדול וברור. אלו המספרים שממחישים את הערך שהבאתם.
- שימוש במיקרו אנימציות עדינות של פייד, אבל שימו לב שזה לא יותר מידי, ממש בנגיעות, שמגייס לא יכנס לאתר ודברים יתחילו להתעופף לו משם ומשם.
- תקדישו מחשבה לביטוי הייחודיות שלכם, בטקסטים, בעיצוב, בעמוד About me. זה יכול להיות ההבדל שיגרום למגייס לזכור אתכם.
ורק לעודד שעל אף שתיק עבודות מרגיש כפרוייקט אינסופי, בסוף הוא נגמר ואולי אתם כבר ממש מתקרבים לסיום. מקווה שעזרתי לפחות לאחד…
אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.