יש מותגים שגורמים לנו להתרגשות, שגורמים לנו להתאהב, זו אולי קלישאה אבל יש יחידי סגולה שבאמת מצליחים. הם מצליחים כי הם אמיתיים, כי הם מבוססים. הם נולדו מתהליך מחשבה אמיתי, מתהליך ארוך וקשה ולא מתוך קמפיין מהיר.
יש מותגים שגורמים לנו להתאהב בהם כי יש מישהו מאחוריהם שיודע מה הוא עושה.
את המותג Stromae אני אוהב במיוחד, ואני אומר אוהב במלוא מובן המילה. עברתי תהליך אמיתי של התאהבות. תהליך שהתחיל בשמיעה של המוזיקה, בהתפעלות מרמת הגימור והחשיבה העיצובית של הקליפים, מעיצוב התלבושות והסט, מהשם והלוגו, אבל באמת הייתי מאוהב כשהבנתי שכולם מתחברים יחדיו.
ההבנה שהמוזיקה והעיצוב מתחברים יחד במהלך ארוך שחושב מראש, מהלך בוגר ומרשים, היא זאת שגרמה לי להתאהב בו סופית.
שלא כמו כל האמנים שמייצרים לעצמם קונספט חדש בכל קליפ ובכל אלבום, Stromae יצר לעצמו מותג חזק וכל שלב בתהליך נועד בין השאר להכניס עוד חתיכה מהפזאל שיוצר את המותג השלם.
לפני שנתקדם, שימו אוזניות, תחלצו על play:
Stromae הוא שם הבמה של Paul Van Haver. השם Stromae הוא אנגרמה של המילה Maestro. אנגרמה נוספת היא חברת האופנה שהוא הקים ולה קרא – Mosaert (ונדבר עליה בהמשך). מבחינה ויזואלית הוא לא משתמש לעולם בשם הבמה שלו ומקפיד להשתמש בלוגו שלו – “√” (סימן השורש). שימו לב איזה רעיון נהדר: לקחת בעלות על סימן הנדסי פשוט שכולם מכירים!
סטודיו Bold היה אחראי על תהליך המיתוג (ביחד עם Stromae ומעצבים נוספים ש- Stromae בחר). הם מספרים ש- Stromae הגיע אליהם עם דרישה ברורה: ליצור דפוס ויזואלי ייחודי (Pattern) לכל שיר באלבום החדש שלו אבל כזה שיוכל להתחבר למיתוג אחד ויהיה גם בסיס ליצירת קו אופנה בעתיד.
הוא אפילו הגיע עם פונט ספציפי שהוא עשה בו שימוש עד כה (Century Gothic) וביקש שיבנו לו פונט ייחודי המבוסס עליו ושגם הוא יהיה חלק מהמותג. Stromae ביקש שהפונט החדש יראה ״בלתי אפשרי״ ויזואלית.
הפונט הסופי ותהליך היצירה:
מתוך אותה השפה נוצר גם הלוגו הסופי של Stromae:
הלוגו הסופי:
שילוב המותג לאורך זמן
בדיוק כפי שרצה, Stromae שילב את המותג שיצר בכל אחד מהקליפים שהוציא בשנה וחצי שלאחר מכן, כל קליפ לאט לאט חיזק את המותג, הוסיף עוד חתיכה לפאזל, רמז על מה שעתיד להגיע ואפילו הצליח ליצור מותג לבית אופנה – עוד לפני שבית האופנה היה קיים.
העבודה על הארט בקליפים השונים שלו רק מתחזקת עם הזמן וההקפדה על הפרטים מרשימה. התלבושות, סגנון הצילום, הפילטרים, התפאורה, האביזרים והכוריאוגרפיה הם חלק מהמותג ומדברים באותה השפה.
הכוריאוגרפיה, אגב, נוצרה במיוחד בשבילו ובשיתופו והיא מתבססת על צורת הגוף של Stromae – עוד חלק בפאזל.
שימו לב כיצד השפה מתגבשת לאט לאט, שיר אחר שיר:
כמה מהדוגמאות של שילוב המותג לאורך הקליפים:
אי אפשר להשאיר אתכם בלי לראות לפחות קליפ אחד, ובגלל שקשה לי לבחור אשאיר אתכם עם שניים:
Stromae – Papaoutai : הבחירה הברורה
Stromae – quand c'est
בית האופנה Mosaert
Stromae בסופו של דבר השיק את מותג האופנה שלו- Mosaert. המותג הושק בשנה שעברה בפסטיבל האופנה בצרפת שם הוצגה הקולקציה הראשונה.
ליצירת מותג האופנה חיבר Stromae בין סטודיו Bold למעצב האופנה Coralie Barbier.
״Mosaert נמצאת באותו הוריד כמו המוזיקה שלי, אני עושה את זה כדי להפיץ את החזון שלי, כדי ללמוד ומעל הכל כדי להנות (Stromae)״
תמונות מהקולקציה האחרונה:
מה אני לומד מ-Stromae?
מותג טוב הוא תוצר של תכנון וחשיבה מעמיקה
כאשר יוצרים מותג אנו חייבים לדאוג שיתאים לא רק למה שנמצא מעבר לפינה. אנחנו חייבים לחשוב לאן המותג הזה יתפתח ומה יצטרך לשבת על הכתפיים שלו גם בעתיד. אסור לנו בתור מעצבים לא לחשוב בכיוון הזה, זאת האחריות שלנו לשבת ולדמיין עם הלקוח את העתיד של המוצר שלו.
אנו גם חייבים לחנך ולהסביר על חשיבות התכנון והשמירה על סט החוקים שנגדיר.
אני לא מדבר על לשים את הלוגו על אילוסטרציה של רכבי החברה. אני רוצה שתדמיינו לאלו מקומות המוצר שאתם ממתגים יכול להגיע, לאילו פלטפורמות, טכנולוגיות, קהלים הוא יצטרך להתאים את עצמו בעתיד ולדאוג שיהיו לו היכולות לעשות זאת.
בעלי המותג חייבים להיות מעורבים אבל גם לתת לאנשי המקצוע לעשות את העבודה שלהם
בתור בעלי מותגים אנו חייבים להיות מעורבים בתהליך המיתוג, אנו חייבים לדאוג שהמותג יעביר את הערכים שאנו מאמינים בהם – ובאמת את הערכים האלו. אסור לנו ליפול למלכודות הבינוניות ולהגדיר את אותם הערכים שאנו חושבים שאנשים אוהבים, הערכים שלנו הם מה שמבדל בינינו ובין המתחרים והשמירה עליהם היא זאת שתמצב אותנו בשוק.
ובאותה הנשימה לקוחות שאין להם את היכולת לעצב צריכים להשאיר את תהליך עיצוב החזון שלהם לאנשי מקצוע ולדעת מתי לא להתערב בפרקטיקה, לא לכבול את הידיים של המעצב שלך.
הרי גם כשאני מנחה מעצבים אני לא מתערב להם בעבודה, תפקידי הוא לזקק בשבילם את המסר שהעיצוב צריך להעביר ולא לעשות את העבודה במקומם (אחרת איך ילמדו?). כשמנחים מעצבים צריך להיות המגדלור שמאיר את הדרך ומסמן את המטרה, מנחה ולא מבצע.
הסוד לתהליך הוא פשוט (לדעתי): תשקיעו את הזמן שלכם בלבחור את איש המקצוע שתוכלו לסמוך עליו, ומהרגע שבחרתם אותו – תנו לו לעבוד. תנו לו את כל הכלים שהוא צריך מכם ותעבירו את האחריות אליו, מעכשיו זה התפקיד שלו.
בעלי המותג חייבים לבחור נכון את אנשי המקצוע שיעבדו עליו
החלק הזה מיועד לבעלי המותגים, אלו שצריכים לבחור את אנשי המקצוע שיעזרו להם בתהליך.
לבחור אנשי מקצוע הוא תהליך לא קל וזה נושא לפוסט בפני עצמו, ובכל זאת אשמח לתת לכם 2 עצות בסיסיות:
- אם אתם בוחרים חברה – תדאגו להיפגש עם מי שיעשה את העבודה בפועל, המעטפת של החברה היא נהדרת אבל בסופו של דבר יהיה מישהו אחד שיעבוד על המוצר שלכם וחשוב שתכירו אותו לעומק, תראו עבודות שלו ותדאגו שיתחייבו לכם שהוא יתחיל ויסיים את העבודה.
- אל תחפשו מישהו שעשה בדיוק מה שאתם רוצים. תיק העבודות של איש המקצוע לא צריך לכלול בדיוק את העבודה שאתם רוצים (אחרת בהגדרה – אתם מבקשים משהו שכבר נראה בעבר). אתם צריכים לבחון את היכולת של איש המקצוע לקלוע לטעם ולחזון שלכם. זה לא קל אבל אני גיליתי ששיחה פתוחה אישית יכולה לתת אינדיקציה בסיסית למידת ההתאמה אל הפרויקט.
להכניס אישיות
מותג טוב הוא כזה שמשדר את הערכים האמיתיים של האנשים שעומדים מאחוריו. אני לא מאמין שניתן לייצר מותג אמין אם אין מאחוריו אנשים אמינים (ולא להתבלבל – ניתן לייצר לוגו שנראה אמין אבל לוגו לבדו אינו יכול להחזיק מותג שלם ובסופו של דבר גם אמינותו תעלם).
נסו לזקק את אותם ערכים ולהכניס אותם למותג, לשפה. כך גם תקבלו תוצר איכותי שמותאם למוצר וגם כזה שיהיה קל יחסית לשמור עליו. הוא מייצג ערכים אמיתיים שלא יתחלפו במהרה (בתקווה) כמו הטרנד העיצובי הבא.
להישאר נאמנים למותג
מותג טוב הוא תוצר של עבודה קשה. של שמירה על החוקים, אי פשרנות ועמידה מול הרצון לשנות ולחדש בכל שלב. כשאנחנו יוצרים שפה, מותג, סט של חוקים ויזואלים אנחנו צריכים לשמור עליהם. טובים או לא – הם לעולם לא יתפתחו למותג מגובש אם נשנה ונשבור את החוקים.
במידה ואתם מרגישים שהמותג שיצרתם לא עומד במבחן הזמן יהיה נכון לעדכן אותו (לאו דווקא להחליפו לחלוטין).
אם אתם עומדים בתחילת תהליך מיתוג נסו לייצר חוקים חזקים מספיק ועם זאת גמישים כדי שישרתו אתכם גם בעתיד.
נסו לחשוב על המיתוג בתור דמות שיצרתם. אי אפשר להתאהב בדמות שכל הזמן משתנה, היא יכולה להתפתח אבל לא להשתנות, לא להחליף את הערכים שלה.
אין ספק שStromae מקפיד על הדמות שלו. שימו לב איך Stromae נכנס לטקס חלוקת פרסים בסרטון הזה. שומר על הדמות שיצר ועל האשליה.
השורה התחתונה
Stromae השיג מה שכולנו כמעצבים היינו רוצים להשיג. הוא מותג שמספיק לראות רק חלק ממנו ולדעת למה הוא שייך, הוא לקח בעלות על רכיבים ויזואלים, הוא יצר שפה חדשה בועטת, מתפתחת, כזאת שיכולה להשתנות ולהימתח אבל תמיד תהיה חלק ממותג גדול יותר.
והוא עשה את זה בגיל 28.
אני משאיר אתכם עם ההופעה המלאה של Stromae (שהוא אישית העלה לרשת באיכות HD וללא תשלום כי הוא ידע שהמעריצים שלו מתבאסים שהוא לא יכול להגיע למדינה שלהם).
שימו לב איך המותג שלו משתלב גם בעיצוב הבמה והוידאו ארט שמלווה אותו.
תהנו!
אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.
אכן מעורר קינאה (:
כדאי גם להזכיר את מקור ההשראה שלו הגרפית שלו מאוריץ אשר
לדעתי חברה קצת יותר מוכרת עשתה שימוש באייקון הזה לפניו…ניייקי. אז אני לא סגורה לגבי המקוריות
הי תמר,
לא עסקתי בנושא המקוריות אלא בגיבוש שפה חזקה. אין ספק שבעיצוב מחדשים המון דברים – זה תמיד יהיה חלק מהתהליך.
ולגבי נייקי – הם השתמשו ב-v ולא בסימן השורש – √.
רק עכשיו שלחו לי את המאמר. תודה. כתוב נפלא, מעשיר ועוסק באייקון שתיארת במדויק. להתאהב זה אנדרסטייטמנט. כמעט חבל לי שהוא כל כך נערץ. לפני שנים קיויתי לשמור אותו לעצמי ועכשיו נאלצת לשמוע אותו כעיטור מוסיקלי לאייטמים של מנחם הורוביץ.