לפני זמן מה העליתי פוסט מודאג לפייסבוק, הייתי מודאגת כי הרגשתי שאני נשארת מאחור. מסביבי אנשים התעסקו באפיון לטלוויזיות חכמות, למכשירי VR ולשעונים ואני עוד עסוקה בלשכנע את מנהלי הפרוייקטים שקו הגלילה מת. שאלתי באחת מקבוצות חווית המשתמש מה עושים, איך נשארים מעודכנים בעולם שמתעדכן כל דקה. התגובות והתשובות שקיבלתי היו התחלה טובה אבל לא מספקת והחלטתי לבדוק את הנושא לעומק. אחרי שיחה עם ליאור יאיר (שהתמונה שלו עובד על מכשירי VR הובילה לכתיבת הפוסט) קיבלתי ממנו הצעה שאי אפשר לסרב לה: לחקור את הנושא ולכתוב עליו. קבענו שאתעמק ואנסה להבין איך ניתן להישאר מעודכנים והאם זה זה בכלל אפשרי.
התמונה שהתחילה הכל:
רונית והצעצוע החדש שלה. Gear VRמנסה להבין איך אנחנו מתחילים לעצב לחווית תלת מימד.
Posted by Lior Yair on Tuesday, January 19, 2016
נתחיל באמת הפשוטה
זה לא קל. הקפיצות הטכנולוגיות אדירות ונדמה שכל יום נולד פיצ'ר חדש למכשיר חדש. הסטטיסטיקה אומרת שרוב הטכנולוגיות החדשות האלה לא יחזיקו מעמד (מישהו אמר google glass?) אבל אנחנו לא יכולים להתעלם מקיומן או מחשיבותן כי נמצמץ רק לשנייה והופ! נשארנו מאחור.
מסתבר שהפחד להישאר מאחור הוא לא המצאה שלי וחולש על הרבה יותר תחומים מהמצופה. אנחנו מייצרים תוכן בקצב מהיר יותר מאי פעם: מוזיקה, אפליקציות, אפילו שפה- תהיו יוסף ותישארו בעניינים. הכל משתנה משניה לשניה ואנחנו מרגישים את הצורך להישאר מעודכנים.
המשותף לכל הנושאים שגוגל קיבץ כאן למעלה כנפוצים ביותר לבין התחום שלנו הוא היקף המידע וקצב ההתחדשות שלו. האם זה אפשרי להכיר ולשלוט בכל אחת מהטכנולוגיות שיוצאות חדשות לבקרים, האם זה בכלל נחוץ? האם העולם של היום דורש מאיתנו לדעת קצת מהכל או להתמקצע בתחום אחד?
התשובה היא גם וגם. אי אפשר להתעלם מטכנולוגיות חדשות ולקבור את הראש במערכות פיננסיות בדיוק כמו שאי אפשר לקנות כל גאדג'ט חדש שיוצא לשוק.
אז איך נשארים מעודכנים?
אני יודעת שאתם מצפים לתשובות, אבל אין תשובה אחת, והתשובות שיש הן בטח לא קלות. חקרתי את הנושא, דיברתי עם אנשי מקצוע מובילים בארץ ובעולם ואני רוצה להציג בפניכם את התשובות שלהם ואת המסקנות מהמחקר שלי, בתקווה שזה יעזור גם לכם.
בלוגים
נכון, כולנו עושים את זה. חלקנו אפילו לקחנו את זה לשלב הבא. התקנו Pocket בנינו לוח בפינטרסט ועשינו לייק לכל בלוג אינטרנטי בפייסבוק.
הבעיה היא עודף המידע ואיכותו. לא כל כתבה תחדש לנו משהו או תיתן לנו ערך משמעותי, לא כל תמונה היא העיצוב המסמן את הטרנד הבא. לכן במיוחד בעולם הבלוגים השופע (לעיתים מדי), יותר משחשוב לדעת מה לקרוא, חשוב לדעת מה לא לקרוא. מי כתב את התוכן, מתי ולאיזה פורמט יעזרו לנו לדעת מה שווה את 10 דקות הקריאה המאוד יקרות ערך שלנו. תיצמדו לכותבים שאתם מעריכים, כאלה שכותבים בשביל לעזור ומתוך תשוקה למקצוע ולא בשביל לפרסם את עצמם או את העסק שלהם.
עוד טיפ אחד קטן שרלוונטי יותר מכל לישראלים: טוויטר. משום מה טוויטר לא הצליח ממש להיטמע בישראל. אם אתם כמוני יש לכם חשבון, אתם אפילו עוקבים אחרי כמה אנשי מפתח בתעשייה (ואחרי ניקי מינאז') אבל בתכלס אתם נכנסים לחשבון שלכם פעם בחודשיים לראות מה חדש בעיצוב. אז תשקיעו קצת בציפור הכחולה, תרשמו לניוזלטר, תתחברו יותר ותאמינו לי- 140 תווים או פחות יכולים להכיל בתוכם עולם שלם.
תפזלו לתחומים אחרים
אפיון נמצא גם מחוץ לגבולות ה-1280 X 800. חידושים בתחום הרכב, הנשק ואפילו הרפואה ייתנו לנו יתרון משמעותי כשנבוא לאפיין פיצ'ר או לפתור בעיה מורכבת במערכת שירות הלקוחות של החברה שעבורה אנחנו עובדים. רוצים לדעת מה הדבר הגדול הבא? תכנסו לקיקסטארטר (https://www.kickstarter.com/), רוצים להבין היררכיה מרובת פריטים שעובדת כמו שצריך? תורידו דמו של משחק אסטרטגיה.
לכו להרצאות על חינוך, טכנולוגיה ומדע, כולם תחומים שנוגעים בעבודה שלנו. רוצים לקחת את זה צעד אחד קדימה? פעם הבאה שאתם יושבים שעה מול המזכירה בקופת חולים בזמן שכל מה שרציתם זה לזמן תור, תבקשו להציץ לה במסך המחשב. נכנסתם לבית של חברים ויש שם מערכת בית חכם? תתחילו לשחק ולהתנסות (בזהירות, רק לא להרוס…). לפעמים תקבלו מבט מוזר וחשדני, אבל אנשים אוהבים להתלונן על בעיות ולחילופין להשוויץ בייחודיות שלהם אז למה לא לתת להם מה שהם רוצים. בנוסף שימו תקציב בצד בשביל לרכוש טכנולוגיות חדשות (פרארי חדשה לא נחשב), אתם תראו שלא מדובר בסכומים גדולים והם יאפשרו לכם להתפתח כאנשי מקצוע.
תקרעו את התחת (ולפעמים את הכיס)
רוצים להיות הטובים ביותר? כמו שבריטני אמרה you better work b**ch.
כל מי שראה אחד מ-700 הסרטים שנעשו על סטיב ג'ובס לאחרונה יודע, בשביל הצלחה צריך לעבוד. קשה. גאונות או כישרון הם רק נקודת פתיחה, ועכשיו זה בידיים שלנו לממש את זה.
זו לא דרך שמתאימה לכולם, והמסלול הוא לא שחור ולבן. יש כאלו שיעדיפו לפתח את הקריירה במקום לצאת לעוד בירה, ויש כאלו שיקרעו את התחת במשך 9 שעות, יניחו את העכבר ויחזרו הביתה בראש שקט. אי אפשר להכחיש את העובדה שהשקעה כמותית תוביל לתוצאה איכותית. כל שאר המשתנים במשוואה הזו תלויים בכם. אפשר לקחת שעה בעבודה לקרוא כתבות, אפשר להמציא פרוייקטים של שעה שעתיים בבית ואפשר לעשות פרילאנס בפרויקטים שלא יצא לכם לגעת בדרך כלל במסגרת העבודה הנוכחית.
ואם כבר אתם משקיעים אחרי שעות העבודה, אז בואו לא נשכח את הכנסים. אם לא התמזל מזלכם להישלח לכנס דרך העבודה, תתכוננו להיפרד מסכום צנוע המתחיל ב-1200 ₪ בערך לכנס של יומיים עם מרצים בעלי שם. הרווח: קשרים קשרים קשרים וגם קצת ידע. החיסרון: מלבד העלות הכלכלית, הכנסים האלו לא ישרתו אתכם ב-100% אם לא תעבדו גם שם, תציגו את עצמכם בפני אנשים ותשאלו שאלות. כל אלו יעזרו לכם ליצור קליקה של חברים מהתחום שייפרו אתכם וידאגו להשאיר אתכם מעודכנים.
אם אתם מתכננים להגיע ולהתעדכן, סביר להניח שזה לא המקום, בדרך כלל מה שיוצג שם הם לא חידושים אלא ניסיון של אנשים בפרויקטים שונים. במידה וחידושים מקצועיים מעניינים אתכם אתם תיאלצו להיפרד מסכום גדול יותר (ולהנות הרבה יותר) לצורך כנס בחו״ל. זה עולה יותר אבל התמורה משמעותית יותר גדולה, מעבר למרצים שיהיה קשה להביא לישראל אתם תיחשפו לאנשי מקצוע מכל העולם ולפרויקטים שבדרך כלל לא תהיה לכם גישה אליהם. בנוסף ישנם כנסים (במו CES) שנועדו כדי להציג את כל החידושים הטכנולוגיים במקום אחד.
קהילה (או- תפסיקו להשוות)
הון אנושי הוא בדר"כ המשאב היקר והמוערך ביותר בעולם ההיי-טק. כך גם כאן.
יצירת קהילה קטנה של מומחים בתחום היא הדרך המהירה ביותר לקבל את המידע הטוב ביותר. תחשבו על החברים שלכם כעל פילטר אנושי, זוכרים את ההמלצה הראשונה? לסנן את שצף המידע. זה בדיוק שחברים עושים. אנשים איכותיים ימליצו על תוכן איכותי שיעיף אתכם למעלה. קהילה יכולה להיות קבוצה בפייסבוק או קבוצה של חברים מהעבודה הקודמת. אני כותבת קהילה ועולה לי בראש תמונה של קבוצת חברים יושבים יחד ומדסקסים על נושאים שברומו של עולם תוך כדי שתיית תה ועישון מקטרת. אפשר ככה אבל אפשר פשוט לעשות קבוצה בוואטצאפ בה תרגישו חופשי לזרוק שאלות וצילומי מסך. הדבר החשוב והמרכזי בכל קהילה, לא משנה מאיזה סוג, היא ההשתתפות. אל תשבו על כסא המתבונן. תשאלו, תעלו לינקים ותגיבו, הפחד מלהביך את עצמכם מול כולם יעבור עם הזמן.
ומה בנוגע להשוואה? ובכן, כל צוות, קבוצה או קהילה מקפיצים אצלנו ישר את האינסטינקט הלא תמיד חיובי, להשוות. איפה אני עומד ביחס להוא? מה הספקתי לעשות? מה אני יודע אחרי 5 שנים בתחום והאם זה מספיק. לדעתי השוואה לא מקדמת אותנו הרבה. הסתכלות פרקטית יותר צריכה להיות: מה אני רוצה להשיג? איפה אני רוצה להיות ואיך אני מגיעה לשם. בגלל זה הייתי מציעה למאפיינים חדשים להצטרף לקהילות הפייסבוק השונות של חווית משתמש בשביל לקבל הדרכה מהתותחים, אבל גם ליצור לעצמם קבוצות קטנות של מתחילים בתחום, בשביל מנה הגונה של פרופורציות.
אז… אפשר לקבל הכל?
בגדול כן, לא, אולי.
המידע נמצא שם בחוץ, הטכנולוגיה זמינה לכל ולרוב גם בחינם. השאלה היא מה אתם מחפשים, מה מעניין אתכם וכמה אתם מוכנים להשקיע.
אין כאן נכון ולא נכון, טוב ורע, השאיפה היא לגדול, להתפתח ולהרחיב אופקים, אבל אלו האופקים שלכם, ושלכם בלבד.
כמעט בכל תחום קיימת התמחות כלשהיא וב-100 השנים האחרונות העולם פועל בגישת הסרט הנע- כל אחד מאתנו יודע לתפעל בורג קטן במכונה גדולה (ואולי עדיף כך, עד לא מזמן טיפולי שיניים היו נעשים במספרה). לדעת הכל על הכל זה על גבול הבלתי אפשרי. אבל אפשר וכדאי לגעת, להתנסות, להציץ רגע ולבדוק: זה מעניין אותי? זה רלוונטי אלי?
אם התשובה חיובית תמיד אפשר לצלול פנימה ולהתחיל לחקור עולם מסתורי ונפלא, ואם לא, זה בסדר גמור, מחר ימציאו עולם חדש ושונה לחלוטין.
כמובן שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם להישאר מאחור ולכן אתם חייבים למצוא את הדרך הכי טובה לכם להמשיך ולהישאר מעודכנים.
אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.
מעולה
טיפים מצוינים ומאוד לעניין. רלוונטי כמובן לכל מקצוע.
נהדרת.
כמו שאמרתי לך בפייס, אני עדיין חושבת שהבעיה היא לא ביכולת להתעדכן אלא בתחושה שזה אף פעם לא מספיק. מקורות יש, רבים וטובים (אני ממש ממש ממליצה על medium). צריך לעבוד ולהקציב לזה לזמן, אבל גם לא להשתגע – יש גבול לכמה המוח שלנו יכול להכיל. ואריק רייס צודק לגמרי.
בהצלחה לכולנו 🙂