איך נראה תיק עבודות שבאמת עובד? שבאמת מצליח להשיג את המטרה שלו – לגרום לחברות מובילות לחזור אליכם ולקבוע ראיון?
בדיוק בשביל לענות על השאלה הזאת ביקשנו מחמישה בוגרים שלנו מהשנה האחרונה, לחשוף את תיק העבודות שהביא אותם למשרה שלהם היום.
ביקשנו מהם לחשוף לא רק את תיק העבודות אלא גם לדבר על תהליך היצירה שלו, הכלי שאיתו הם בנו את התיק וכמובן לחלוק טיפים על תהליך הקבלה לעבודה.
שיר שמי, Product Designer ב-Camilyo
בעברי הייתי עתודאית לביולוגיה ועסקתי במחקר בחיל הים. לאחר השירות התגבש אצלי הרצון לחפש תחום שיש בו יותר מקום ליצירה ולעבודה בצוות. מיד לאחר שחרורי מצה״ל הלכתי לכמה חדרי בריחה והתאהבתי ברעיון של ליצור חוויה שלמה שתלהיב ותגבש אנשים, החלטתי להקים אחד כזה בעצמי וכך היה.
חשבתי על קונספט, סיפור, חידות וכל מה שנדרש וצללתי לעולם הזה. במהלך העשייה הזו נחשפתי לעולם העיצוב הגרפי והדיגיטלי, שמשך אותי מאוד. החלטתי ללמוד לימודי תעודה בתקשורת חזותית במקביל לשנתיים וחצי בהם ניהלתי את העסק. בשנה השניה ללימודים הייתה לנו נגיעה בתחום חווית המשתמש ושם הרגשתי שזהו מקומי.
לימודי התעודה פתחו לי לא מעט אפשרויות תעסוקה אבל כיוונתי לחברות מוצר או פרויקטים בתחום חווית המשתמש, אליהן זה לא היה מספיק.
חיפשתי מקום בו אוכל להרחיב את הידע ב UX/UI ובסופו של דבר ליצור תיק עבודות רלוונטי וממוקד – שם פגשתי את Create – ולקחתי את שני הקורסים המעולים – אפיון ועיצוב חווית משתמש וכן גיבוש פורטפוליו למעצבים. הלימודים היו בדיוק מה שחיפשתי בשביל להעמיק ולעשות פרויקטים רציניים המכילים בתוכם את כל שלבי עיצוב המוצר והצוות המקצועי היה נהדר.
כיום אני עובדת בתור Product Designer בחברת Camilyo. לחברה מוצר המיועד לבעלי עסקים קטנים העוזר לנהל את העסק על כל היבטיו (שיווק, ניהול, לוז ועוד).
בתום בניית תיק העבודות, נכנסנו לתקופת הקורונה ולמרות זאת קיבלתי תוך פחות מחודש כמה הזדמנויות לראיונות והצעות עבודה בתחום. זה היה מאוד מחמיא ומרגש וגרם לי להבין כמה חשוב היה לעבור את הדרך הזו ולשפר את תיק העבודות. מנסיוני בבניית תיק עבודות, אמליץ קודם כל להציב מטרה לאן רוצים לכוון, בתיק העבודות הקודם שלי אמנם לא היה לי את הידע שיש לי עכשיו, אבל הוא גם לא היה מספיק ממוקד. אז קודם כל לדעת מי קהל היעד שלך ולאן אתה רוצה להגיע.
אחרי שסגרנו את הפינה הזאת ובהתייחס לעובדה שיודעים לאן רוצים להגיע ושיש את הידע הנדרש לכך, אני ממליצה להסתכל על תיקי עבודות מובילים מהארץ ומהעולם ולראות איך הם מנגישים את הפרויקטים שלהם בצורה סוחפת ומעניינת.
בסופו של דבר תיק העבודות הוא הרושם הראשוני שלנו וכדאי שנהיה מאוד מדויקים במינון טקסטים וויז׳ואל.
מאוד חשוב לזכור שלמגייס אין את כל היום לקרוא מאמרים מעייפים, לכן חשוב להנגיש את הCase Study של הפרויקט בצורה שגם תספר את הסיפור והחשיבה מאחוריו וגם תעניין ותרשים אותו.
את התיק בניתי ב Webflow. בעבר בניתי בוורדפרס עם Elementor אבל ברגע ששמעתי על כך ש Webflow היא מערכת עצמאית המייצרת קוד נקי (מה שמשליך על מהירות האתר ועל החוויה) ובעלת יכולות אינטראקציות מתקדמות, זה מיד גרם לי להתנסות בה – והשאר היסטוריה. תוך כדי עבודה עם הממשק שלהם הרגשתי שיש לי הרבה יותר שליטה על הכל ובצורה מאוד נוחה לשימוש.
אל תסיימו לאפיין, לעצב ולבנות בפועל את תיק העבודות לפני שקיבלתם פידבק מאנשי מקצוע שאתם סומכים עליהם או מחברים מהתחום.
אמנם עם הפלטפורמות היום הפיתוח נגיש גם למעצבים ולא צריך לרשום שורות קוד מאפס, אבל עדיין זה לוקח זמן לא מבוטל במקרה שמחפשים עבודה. לכן אני ממליצה לשתף ולבקש ביקורת לפני שהאתר חי ועומד.
מעבר לזה אני חוזרת ומדגישה את עניין המינונים בין טקסטים לויז׳ואל, בעיקר בתחום של חווית המשתמש – צריך להתייחס לתיק העבודות כאל מוצר ולנסות לתת את החוויה הטובה ביותר, שאגב גם כדאי למדוד אותה עם כלים כמו Hotjar ו – Google Analytics . אני השתמשתי בהם לאחר הפרסום הראשוני וזה עזר לי להבין מה עובד יותר או פחות ולשפר בהתאם.
הגר בן ישי, מעצבת UX ב-Google
עשיתי תואר בתקשורת חזותית, עם התמחות במדיה אינטראקטיבית בשנקר. כיום אני עובדת כמעצבת UX בגוגל ישראל. את תיק העבודות הנוכחי בניתי במיוחד עבור תהליך הקבלה לגוגל.
התחלתי לעבוד עליו מיד לאחר שמגייס מטעמם פנה אלי בלינקדאין , לאחריו הבנתי שתיק העבודות הישן שלי לא מספיק טוב עבור המשרה. המטרה שלי הייתה ליצור גרסה יותר מעמיקה שלו, להוסיף פרוייקטים ולהפוך את התיאור שלהם ליותר מקצועי.
בסופו של דבר בחרתי להציג 5 Case Studies, המשלבים ״פרוייקטים אמיתיים״ עליהם עבדתי במקום העבודה הנוכחי דאז + פרויקטים ממקום העבודה הקודם, ובנוסף, הצגתי את פרויקט הגמר מהקורס של ליאור יאיר.
אני מאמינה שהבחירות שלי, להציג תהליכי עבודה מעמיקים ומפורטים ולא רק מסכים סופיים וכותרות, עזרו לי לספר טוב יותר את הסיפור שמאחורי כל פרוייקט, ובסופו של דבר תרמו מאוד בקבלה לעבודה.
אחד הדברים החשובים שצריך להקפיד עליהם לפני שמתחילים לעבוד על תיק העבודות, הוא לבחור את הפרויקטים הכי חזקים שלכם, לא לחסוך בתיאור של תהליכי העבודה , המחקר, האתגרים שפיצחתם וכו׳… חשוב מאוד לא להציג רק כותרות ומסכים סופיים, אלא ממש לספר סיפור עם התחלה, אמצע וסוף. לשלב כמה שיותר חומרים ויזואלים – שרטוטים ידניים, תרשימי זרימה, צילומים כחלק מהמחקר וכמובן – ויירפריימס ומסכים סופיים מעוצבים.
חשוב להראות שהתוצרים שלכם מגובים במחקר ובמידע אמיתי אודות הבעיה אותה ניסיתם לפתור (נכון גם לגבי פרויקטים שנעשו במסגרת לימודים).
גם אם אתם לא מעצבים ורק מאפיינים – לא לזנוח את העיצוב – תיק העבודות שלכם חייב להראות טוב ולהיות נוח לקריאה (גם במובייל וגם בדסקטופ).
את תיק העבודות שלי בניתי ב squarespace ואני ממליצה עליו בחום רב.
בחרתי להשתמש בו מכמה סיבות:
- כבר היה לי תיק עבודות קיים על הפלטורמה, ככה שלמעשה רק ערכתי ושיפרתי אותו.
- היה לי נוח לעבוד עם ממשק שאני מכירה שמבחינתי הוא מאוד אינטואיטיבי.
- האתר נותן תוצאות מאוד יפות, גם למי שלא מעצב, יש המון טמפלייטים לבחור מתוכם והתוצאה תמיד נראית טוב.
- האתר רספונסיבי, כך שכל מה שבניתי התאים אוטומטית למובייל, בלי צורך לעצב במיוחד לפלטפורמה אחרת.
- שירות הלקוחות שלהם מעולה ממש, כך שאם צריך תמיכה טכנית הם תמיד זמינים.
לתיק העבודות המלא של הגר בן ישי
תמר סגורה, מעצבת ומאפיינת חווית משתמש ב-Wix
יש לי תואר ראשון בעיצוב פנים, ועבדתי בתחום הריהוט, התפאורה והאמנות. לפני כשלוש שנים הגעתי לליאור דרך המלצה והתחלתי ללמוד אצלו אפיון חווית משתמש.
בסיום הקורס עבדתי בסטארט אפ קטן בתחום הסושיאל, ולאחר מכן עברתי לעבוד כשנתיים בסטארט בתחום אבטחת המידע. כיום אני בתחילת דרכי ב-wix.
מן הסתם תיק עבודות טוב בתחום שלנו הוא תנאי מחייב למציאת עבודה. ברגע שסיימתי את הקורס, בניתי תיק עבודות, זה לקח כמה חודשים. ברגע שהתחלתי לשלוח אותו כדי למצוא עבודה הגיעו תגובות ממגייסים.
חלק זימנו אותי לראיון, וחלק כתבו שהתיק נראה טוב אבל הם מחפשים מעצבת עם ניסיון (זה עדיין היה מאוד מחמיא כי הבנתי שאני בדרך הנכונה). חיפשתי עבודה בערך חודשיים ותיק העבודות בהחלט פתח הרבה דלתות.
לפני כמה חודשים החלטתי שהגיע הזמן לחדש את תיק העבודות, זה לקח אפילו יותר זמן מבפעם הראשונה כי כבר עבדתי כמעצבת במשרה מלאה אז היה לי פחות זמן להקדיש לזה.
כשסיימתי, התחלתי לחפש עבודה חדשה, ושוב, תוך חודשיים מצאתי מקום מצויין – הפעם וויקס :))
תיק העבודות שלי גם בנוי בוויקס, מה שגם קצת עזר לי כנראה לעבור את תרגיל הבית שקיבלתי בתהליך הגיוס לחברה.
בחרתי בממשק הזה כי ידעתי שהוא מאוד ידידותי למשתמש ושהוא יחסית גמיש. לא רציתי לבזבז זמן בהבנה של ה״אדיטור״, כך שיכולתי לייצר בו כל מה שאני רוצה די מהר.
כשעבדתי על חידוש התיק, התחלתי בחיפוש השראה. היה לי חשוב שיהיה לאתר כולו שפה ויזואלית אחידה וברורה. ובנוסף, רציתי לתת במה לפרויקטים ולייצר פורטפוליו שהוא קצת יותר ״בוגר״ בעיצוב שלו.
חידשתי הכל, גם את הפרויקטים עצמם, גם את אופן ההצגה של הפרויקטים והטקסטים המתארים את התהליך וגם את כל העיצוב של האתר עצמו. אני חושבת שכשניגשים לבניית התיק צריך להיות מפוקסים ומסודרים. זה תהליך ארוך ואני יודעת שהרבה מעצבים מושכים את הזמן בלגשת לזה. אבל צריך פשוט לקפוץ למים.
לא להתמהמה עם התלבטות על הממשק, כי זה פחות חשוב. מה שחשוב זה שיהיה תיק עבודות! וכזה שייצג את היכולות שלנו בצורה האמיתית ביותר. לכן חשוב לתאר בצורה טובה את התהליך, את המחקר ואת הניסיונות.. לתת למי שצופה באתר הצצה לצורת החשיבה שלנו כבעלי מקצוע.
לשים אימג'ים באיכות טובה, לא מפוקסלים ולא קטנים, ולא לבזבז זמן על מה שלא חשוב. תמיד עוזר להסתכל על תיקי עבודות טובים, ולראות איך מעצבים מנוסים הציגו את עצמם ואת הפרויקטים שלהם. לי היו כמה כאלה שממש הנחו אותי בתהליך שקיבלנו בתוכנית לאפיון ועיצוב חווית משתמש.
לתיק העבודות המלא של תמר סגורה
יועד נווה, מעצב פרודקט וקריאייטיב ב-Securing SAM
התחלתי את דרכי בתחום העיצוב בתקופת בועת הדוט קום בשנת 2000 כמתכנת ווב, ולאט לאט הבנתי שהעבר שלי תואם את המשיכה והתשוקה שלי לכל מה שקשור בעיצוב על כל תחומיו.
עבודות העיצוב הראשונות שלי היו אתרי תדמית שעיצבתי ופיתחתי ב HTML ו JS. בהמשך התקדמתי לעבוד כמעצב בחברות סטארט אפ והייטק שונות וחברות מיתוג. חלק גדול מהקריירה שלי הייתי מעצב פרילאנסר מה שתרם לנסיון העבודה שלי באיפיון ועיצוב לווב עוד לפני שחווית משתמש הייתה במרכז העניינים. בנוסף ניהלתי ועיצבתי תהליכי מיתוג ותדמית לחברות וניהלתי מעצבים.
ישנה חשיבות גדולה לצד העסקי של העיצוב ולכן חשוב לי לציין שלאורך השנים למדתי לטפח יכולת זו.
כיום אני בתפקיד מעצב פרודקט וקריאייטיב יחיד ב-Securing SAM חברת סייבר סקיוריטי (כוללת כ-50 עובדים) שפיתחה מערכת המגינה על רשתות ביתיות בדגש על IoT ומכשירי קצה.
כמעצב מוצר אני עורך מחקרי שוק ומשתמשים, מאפיין, מייצר wireframes ו – prototypes, עורך בדיקות שמישות ומעצב את ה – UI. בנוסף, אני גם מעצב את החומרים השיווקיים בחברה. במסגרת התפקיד אני עובד בשיתוף פעולה ישיר מול גורמי ניהול ופיתוח המוצר.
תיק העבודות שהכנתי בקריאייט מבוסס בעיקר על שני הפרויקטים שעבדתי עליהם במהלך הקורס ועל נסיון שרכשתי במהלך השנים כמעצב. הפרויקטים שהצגתי איפשרו לי חשיפה לחברות בתחומים שונים שהיה להם צורך במעצב עם ראיית פיתוח מוצר.
ההכוונה התומכת שקיבלתי במהלך הקורס בקריאייט, הביאה ליצירת פרויקטים עם עומק ורעיון אמיתי מאחוריהם, מה שעזר מאוד בהסתכלות של המעסיקים הפוטנציאליים, ובקבלה שלי למקום העבודה הנוכחי.
את תיק העבודות בניתי בווב פלואו, ללא ספק הכלי האולטימטיבי ליצירת פורטפוליו ריספונסיבי.
ווב פלואו מאפשר שימוש בתבניות פורטפוליו מוכנות שאפשר לערוך אותן ולהתאימן לשפה ולמבנה הרצויים תוך שמירה על התאמה לדסקטופ ומובייל שחשובים מאחר ומעסיקים ייחשפו לאתר גם דרך מכשירי המובייל שלהם. ידע ב-HTML/CSS יעזור למי שרוצה להשתמש בכלי הזה.
עיצוב תיק עבודות מפגיש אותי אישית עם ביקורת עצמית גבוהה, מה שתומך ומאפשר את התהליך אבל עלול גם לחבל בו. זו לא הפעם הראשונה שבניתי תיק עבודות ואני ממליץ להיעזר במי שעבר את התהליך ויודע מה צריך להיות בו כדי להשיג את המשרה הרצויה. כמובן שזה לא בא על חשבון מחקר ולמידה עצמית.
מאחר ותיק העבודות הוא הפנים שלנו כמעצבים, ישנה נטיה לגרור את העבודה. אני ממליץ לשדרג ולשפר את הפרויקטים בידיעה שעיצוב הוא תהליך מתמשך, אבל לדעת גם מתי לעצור ו"לשחרר את התיק" למקומות עבודה פוטנציאלים.
לתיק העבודות המלא שליועד נווה. עיצובים נוספים ניתן לראות כאן.
דוד פרידנברג, Product designer ב-Papaya Global
במהלך הלימודים לתואר במדעי המחשב, הבנתי שתחום העיצוב מעניין אותי יותר מתחום התוכנה.
התמזל מזלי והצלחתי לקפוץ ישר למים ולעבוד על פרויקטים של עיצוב UI כפרילנס. למדתי המון אונליין על כלים ומתודולוגיות, והמשכתי לחדד את הכיוון שלי.
לאחר שנתיים, הבנתי שאני רוצה להתעמק באפיון חווית משתמש ונרשמתי לקורס ב-create שקידם אותי למקום מקצועי אחר לגמרי ממה שהייתי ועזר לי להגדיר את עצמי ולהבין מה הכיוון המקצועי שנכון לי.
הבנתי שאם אני רוצה להתקדם מקצועית אני צריך להיכנס לעבוד בתוך צוות כחלק מתהליך בחברת מוצר, והיום אני Product Designer ב-Papaya Global.
תיק העבודות שלי הוא כרטיס הביקור שלי והשתדלתי להראות בו מגוון ממוקד של יכולות ולא להעמיס. היום אני עובד על מערכת Saas מורכבת, ובתיק העבודות שלי יש דוגמה לפרויקט שעשיתי על מערכת מורכבת, אז זה עזר למראיינים להתרשם מה הידע והסגנון שלי בתחום הזה.
התחלתי לבנות אותו בדף ועיפרון, משם ל-Sketch ומשם פיתחתי את האתר ב-Elementor שאיפשר לי לבנות אותו בדיוק כמו שעיצבתי אותו.
אני באופן אישי הרגשתי שיש משהו חשוף בלפרסם את תיק העבודות שלי. על אתרים אחרים הייתי עובד צ׳יק צ׳ק ועל האתר שלי התעכבתי על כל פרט קטן, כי זה הרגיש לי כאילו אני מפרסם חלק ממני, שם את עצמי בחלון ראווה ואומר ״זה אני״ (משהו שהיה לי קשה מאוד לעשות).
בפועל, אתה מפרסם את תיק העבודות שלך והעולם לא עוצר מלכת… אתה מקבל פידבקים, מבין מה לשפר, מה להוריד ומה להדגיש וממשיך להתגלגל.
לכן הדבר החשוב ביותר בעיניי זה להתחיל להראות את תיק העבודות שלכם לאנשים כדי להתחיל להתחדד, ובעיקר כדי להבין מה הוא משדר ואיך אנשים תופסים אותך כשהם רואים אותו, שזה כשלעצמו דבר לא פחות חשוב- לפני שאתם מתחילים לעבוד, תגדירו מה אתם רוצים לשדר בתיק העבודות שלכם ולפי זה תחליטו איזה עבודות להציג ואיך לבנות אותו. זה כרטיס הביקור שלכם והרושם הראשוני שלכם. אתם רוצים שיתפסו מכם יותר מעצבים או יותר מאפיינים? יותר אמנותיים או יותר ריאליים? יותר חוקרים או יותר מעצבים?
כמו כן, אני ממליץ להימנע משני דברים עיקריים:
- לא לקפוץ ישר למחשב. לי יש נטיה לנסות ישר להיראות מקורי ולחשוב על דברים ויזואליים מיוחדים וגדולים. הדבר הראשון שליאור (מנהל תכנית הלימודים) שאל אותי כשהוא ראה את תחילת העבודה שלי על תיק העבודות היה: ״תראה לי את הדף שעשית לפני שעיצבת במחשב״, כשאמרתי לו שישר עבדתי על המחשב הוא סגר בעדינות את הלפטופ שלי, שם לי דף ועיפרון על השולחן ואמר לי ״תתחיל בדף ועט, אחרי זה תקרא לי״. וואלה הוא צדק מה אני אגיד לכם. משהו בדף ועט גרם לי להתפקס על הטקסטים, הכותרות והמסר. אז תתחילו בדף ועט.
- המנעו מביקורת עצמית. אם אתם בונים תיק עבודות כנראה שיש לכם מה להראות, אל תהיו קשים עם עצמכם.
לתיק העבודות המלא של דוד פרידנברג
תיק העבודות שלכם הוא המפתח למציאת עבודה בתחום
לפני שניגשים לבנות אותו, מומלץ לשבת ולתכנן אותו בקפידה, לקבל השראות, להתייעץ עם אנשי מקצוע ותיקים בתחום, לבצע מחקר מקדים והחשוב מכל – להבין מהו המסר אותו תרצו להעביר? ויחד עם זאת, למרות המשקל הכבד והחשיבות הגדולה שיש לתיק העבודות בבניית הקריירה שלכם, חשוב מאוד לתחום את הפרויקט הזה בזמן, לא להתמהמה איתו שלא לצורך, וברגע שאתם שלמים עם התוצאה, הוציאו אותו החוצה, כדי שלא תפספסו הזדמנויות שנקרות בדרככם.
כמובן שהדבר הכי חשוב בתיק עצמו הן העבודות – ואם הן לא מורכבות מספיק, מראות על יכולת אפיונית ו/או עיצובית והבנה של אתגרים והדרך שפתרתם אותם, כדאי קודם כל להשקיע שם. העבודות שאתם מציגים מייצגות אתכם ואת הרמה המקצועית שלכם והן צריכות לייצג אתכם בכבוד.
מאמרים נוספים בנושא:
- איך בניתי את תיק העבודות שלי ואיפה אני היום? סיפורים אישיים
- אולי נדבר רגע על תיק העבודות שלך
- קצת גאווה: בואו לשטוף את העיניים עם עבודות הגמר של הבוגרים שלנו
אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.