אופטימיזציה

מעצבים צריכים להפסיק לפחד מאנליטיקס

שיר זלצברג | 16 במאי 2017

לפני כמה שבועות יצא לי ללכת לאירוע DESIGN POPUP של ליאור יאיר שעסק באנליטיקות (לצד הרצאה מדהימה של ערן מנדל). הגעתי באיחור והמקום היחיד שנותר היה בזווית שצפתה ישירות לתוך עמוד בניין (אז אגב, תגיעו בזמן להרצאות). בדרך כלל בהרצאות אני מקשיבה ל60% ממה שנאמר, אבל הפעם ישבתי כמו קשישה בתחרות בינגו, מנסה לא לפספס אף מילה שנאמרת. אנליטיקות זה תחום שיוצא לי לדבר עליו הרבה וניסיתי להבין איך מנגישים את הנושא הקצת מפחיד הזה לקהל של מעצבים, איך מסבירים.

בסוף ההרצאה ניגשתי לליאור להתייעצות בנושא ובסופו של דבר יצאתי עם כאב צוואר (מהישיבה מאחורי העמוד) ופוסט לבלוג של create על אנליטיקות למעצבים.

 

אז מה כ׳׳כ מפחיד?

רוב המעצבים היום כבר שמעו על המונח אנליטיקות במידה כזו או אחרת, אבל יש משהו בהם שמעורר פיק ברכיים.
אנליטיקות הן המפלצות בארון שלי, אלו שאני לא מעיזה להתקרב אליהן כשאני לבד ושהזדקקתי נואשות לאנשים אחרים שיספרו לי שהן לא כאלו מפחידה כמו שאני חושבת.

לקח לי יחסית הרבה זמן לגלות שטעיתי. לא רק שאנליטיקות הן הרבה יותר קלות ממה חשבתי, הן גם ללא ספק הפכו אותי למעצבת הרבה יותר טובה.

מה זה אנליטיקות בכלל?

״Analytics is the discovery, interpretation, and communication of meaningful patterns in data.״

אנליטיקות הן בדיקות שאנחנו מבצעים על המוצר שלנו ועל ההתנהגות של המשתמשים במוצר.
לאחר שאספנו את הבדיקות, אנחנו מחפשים דפוסים חוזרים ומדדים על מנת למצוא מקומות בהם ניתן לשפר את המוצר ועל ידי כך ליצור מוצר יותר טוב שממשיך להשתפר ולגדול.

מה הבדיקות האלה יכולות להיות? אפשר לדוגמה לראות כמה משתמשים נכנסו לעמוד באתר או באפליקציה שלנו, כמה מהם לחצו על כפתור מסוים, כמה זמן בממוצע הם נשארו בעמוד, ועוד ועוד.

אחלה, למה זה מעניין אותנו כמעצבים?

תחשבו שעל כל החלטה שקיבלתם תוכלו לדעת האם זו הייתה החלטה טובה, כמה קל הכל נעשה.

במקום להתעסק בשאלת ״האם זה יפה״ אנחנו מתעסקים בשאלת ״האם זה נכון״, אנחנו חוקרים את קהל היעד שלנו ובודקים איך הוא מגיב לעיצוב בשביל ללמוד מה עובד ומה לא. בסיטואציה הזאת גם לעשות טעויות זה בסדר גמור, הן רק עוזרות לנו לשלול מה לא עובד ואנחנו ממשיכים להתקדם הלאה. ההבנה שהכול חלק מתהליך דינמי שממשיך באופן תמידי להשתפר היא שינוי תפיסתי אבל חיובי.

האנליטיקות נותנות לנו את היכולת הזו, הן מאפשרות לנו לקבל את הפידבק של המשתמשים ולנתח אותו. רוב החברות בעולם מתעסקות היום באנליטיקות באופן כזה או אחר, היכולת שלכם להבין במה מדובר תעזור לכם לבנות שפה משותפת בעבודה ולמקם את עצמכם בתור אנשי מקצוע רציניים שראוי להקשיב להם. בסופו של דבר, השימוש באנליטיקות יוצר מעצבים יותר טובים ומוצרים יותר טובים.

ואם כל זה לא שכנע אותכם, אז מעצבים יותר טובים גם מרוויחים יותר, השתכנענו? 🙂

אבל איך עושים את זה?

יש המון כלים לאנליטיקות ובסופו של דבר כל מקום עבודה בוחר לעצמו את הכלים שנכונים עבורו על בסיס נתונים כמו: מחיר, קלות הטמעה וKPI- key performance indicator (המדדים שאנחנו בודקים, כמו כמות ההרשמות למוצר למשל). היום אספר לכם על ארבעה כלים מאוד נפוצים שמתאימים למעצבים וממש קל להשתמש בהם.

Google analytics (המלך!)

בחרתי להתחיל ב- Google Analytics כי אני חושבת שהוא הכלי שהכי חשוב להכיר. אם תלמדו להכיר אותו אתם כבר תסתדרו עם רוב הכלים, כי המונחים הם לרוב אותם מונחים והרבה כלים נשענים עליו ומשתמשים בעקרונות שהוא קבע.

מה שכן חשוב לי לציין זה שמדובר בכלי הכי מסובך מבין הכלים שאדבר עליהם היום, והוא יכול להראות עמוס ומאיים בהתחלה.

הדבר הראשון שחשוב להבין לדעתי זה שאתם לא צריכים להכיר את כל מה שניתן לבדוק באמצעותו (ברצינות, נראה לי שאפילו Google לא מודעים לכל המידע שהוא נותן) אלא רק להכיר את הבדיקות הנפוצות ואת מה שחשוב עבורכם.

אז מה צריך לעניין אותכם ב- Google Analytics?

Google מחלקים את סוגי הבדיקות שלהם לשלוש קטגוריות: Acquisition, Audience, Behavior.

Audience – תחת הקטגוריה הזו אנחנו נמצא את כל מה שקשור למידע אודות המשתמשים שלנו.

מידע כמו המקום הגאוגרפי בו המשתמשים נמצאים, באיזו שפה הם מדברים ומאיזה מכשיר ודפדפן הם נכנסים למוצר שלכם. בנוסף תוכלו לראות מי קהל היעד העיקרי שלכם – האם רוב המשתמשים הם גברים או נשים? בני כמה הם?

למידת המשתמשים מאפשרת לעשות התאמות שנכונות עבורם. אם ראיתם שהרוב הגדול של המשתמשים הן נשים, תוכלו לדבר אליהן בלשון נקבה ובכך לייצר פנייה יותר אישית. אם כמות גדולה מהמשתמשים דוברי ספרדית תוכלו ליצר גרסה בספרדית ובכך להקל על המשתמשים האלה.

Acquisition – עוסקת בכיצד משתמשים מגיעים לאתר שלכם

האם המשתמש הגיע לאתר דרך אימייל? חיפוש ב- Google? או אולי באנר בפייסבוק?
המידע הזה הוא חלק חשוב מתחום המרקטינג ונחוץ בשביל להבין איזה קמפיינים עובדים יותר ואילו פחות. כמעצבים ניתן ללמוד מה- Acqusition כיצד להשתפר. אם לדוגמה מגיעים מעט מאוד אנשים דרך פייסבוק, אפשר לשנות את העיצוב של הבאנר בשביל לבחון האם נקבל תוצאות אחרות.

Behavior – מרכזת את ההתנהגות של המשתמשים באתר שלנו

הקטגוריה הזאת מראה נתונים חשובים כמו:
Page Views: כמה פעמים עמוד מסוים נצפה
Uniqe Page Views: כמה משתמשים צפו בעמוד הזה (שימו לב שמשתמש יכול לצפות באותו עמוד יותר מפעם אחת, ולכן ה- Uniqe Pages Views תמיד יהיה מספר יותר נמוך מה- Page Views)
Avg. time on the page: כמה זמן בממוצע המשתמשים נשארו בעמוד
Bounce Rate: כמה משתמשים יצאו מהעמוד מיד מבלי לקיים בו אף אינטראקציה (גלילה או הקלקה למשל).

מבדיקת נתונים אלו ונתונים נוספים שניתן למצוא תחת Behavior, תוכלו לראות האם העמודים שלכם מתפקדים כמו שרציתם ובמידה ולא, תוכלו לעשות שינויים בהתאם. אם לדוגמה תראו שעמוד מסוים שחשוב לכם מקבל כמות יחסית קטנה של Unique Page Views תוכלו ליצור עבורו יותר קישורים בשביל לנתב אליו יותר משתמשים. אם תראו שלעמוד מסוים יש Bounce Rate גבוה תנסו להבין מדוע יש בעיה עם הרושם הראשוני של העמוד – אולי הוא לא נראה מספיק מקצועי או לא רלוונטי לקישור דרכו המשתמשים הגיעו לעמוד.

מערך ההסברה של Google Analytics

אז הבנו פחות או יותר איזה מידע ניתן למצוא ב- Google Analytics, אבל זה עדיין ממש מסובך להתמצא בתוכו. למזלנו, אחד היתרונות הגדולים של Google Analytics זה מערך ההסברה המעולה שלו.

Google הכינו תוכנית לימוד קצרה וחינמית שמסבירה כיצד להשתמש במוצר וגם אם אתם מתכננים להשתמש בכלי אחר ולא בכלי שלהם, עדיין מומלץ להציץ בסרטונים שלהם מאחר והרבה פיצ׳רים חוזרים על עצמם בכלים שונים וההסברים יחסית זהים.

ניתן לעשות ב- Google Analytics קסטומיזציה ולקבל ממנו נתונים מאוד מרשימים, אבל זה דורש גם היכרות עם הכלי וגם התערבות מפתח. בגרסה הפשוטה שלו, אין צורך ביכולות פיתוח וכתיבת קוד כלל, הוא פשוט לשימוש, חינמי ועדיין מכיל יותר מידע ממה שאי פעם תצטרכו.

אמל׳׳ק: מכיל את כל המושגים הבסיסיים שחשוב להכיר. עמוס אבל מתרגלים (מי אמר פוטושופ?), חינמי, לא צריך לדעת לכתוב קוד ומומלץ להתחיל איתו.
https://analytics.google.com/

Optimizely

Optimziely הוא אחד הכלים המוכרים והפשוטים ביותר ליצירת A/B Testing: בדיקה בה עושים שינוי במוצר, בדרך כלל רק שינוי אחד ובודקים כיצד השינוי השפיע על ההתנהגות של המשתמשים. השינוי יכול להיות צבע של כפתור, שינוי טקסט בדף, החלפה של אימג׳ בעמוד, או כל שינוי אחר שאתם מרגישים שראוי לבדיקה.

לאחר שהחלטנו מה לבדוק אנחנו מייצרים 2 גרסאות לעמוד, גרסה של לפני השינוי וגרסה של אחרי השינוי ואנחנו מתחילים בבדיקה. 50% מהמשתמשים יצפו בעמוד בגרסה שקדמה לשינוי ו- 50% מהמשתמשים בגרסה לאחר השינוי. לאחר שחולף פרק זמן בו מספיק משתמשים צפו בעמודים, בודקים האם השינוי היה לטובה ואם כן הופכים אותו לקבוע.

אז מה זה אומר בעצם כלי ל – A/B Testing?

נשמע כמו משהו שצריך מפתח עבורו? אז זהו. שלא. Optimizely מאפשר לנו לערוך את הגרסאות של ה- A/B Testing בתוך הדפדפן, מבלי להשתמש בקוד. אתם יכולים ממש לשנות צבעים וטקסטים, להזיז אלמנטים ולבצע התאמות לדסקטופ ולמובייל והכל ב Live.

לאחר שעשיתם את השינויים ויצרתם את ה- A/B Test, אתם יכולים לראות בזמן אמת נתונים על ההתנהגות של המשתמשים בעמוד ולקבל ניתוח של אמינות התוצאה (האם מספיק משתמשים צפו בגרסאות בשביל שנדע שהמידע אמין).

כשאתם יוצרים את ה- A/B Test ב- Optimzely אתם יכולים להגדיר מה מטרת הבדיקה שלכם – האם לחיצה על כפתור בדף? הגעה לעמוד אחר? אתם בוחרים וניתן גם להגדיר מספר של מטרות. את רוב המטרות אפשר להגדיר בקלות על ידי אופציות מוכנות מראש ובמידה ואתם מחפשים מטרה ספציפית אחרת, אתם תמיד יכולים להוסיף קוד Javascript בעזרת מפתח ושם להכניס את המטרות המיוחדות שחשובות לכם.

Opmizely הוא כלי מאוד קל לשימוש. לרוב אין צורך בכתיבת קוד עבורו וההטמעה שלו מאוד פשוטה.
יש להם תוכנית לימוד אבל הכלי מספיק פשוט בשביל שתסתדרו בלעדיה. מה שכן, אם לא יצא לכם לעשות A/B Testing בעבר, התכנית מספקת הסברים מאוד טובים על הנושא. מבחינת העלויות הם מציעים חודש ראשון בחינם ולאחר מכן יש חבילות בתשלום בהתאם לצורך של החברה.

אמל׳׳ק: כלי לa/b testing, מאוד פשוט ונוח לשימוש, לא צריך לדעת לכתוב קוד עבורו.
www.optimizely.com

Unbounce

סלח לי אבי כי חטאתי, שנאתי את unbounce כשהתחלתי לעבוד בו.

Unbounce הוא כלי בו אתם יכולים לעצב עמודי נחיתה בתוך הממשק דסקטופ עצמו. ישנם טמפלטים ואפשר גם לעצב מההתחלה מבלי להשתמש בהם. כשסיימתם לעצב אתם יכולים ישר להעלות את העמוד ב- Live. בלי פיתוח, פשוט ככה. הממשק גם מאפשר לכם לייצר גרסת מובייל ממש בקלות שזה בכלל מדהים.

זוכרים שדיברנו על A/B Test? אז ב- Unbounce אחרי שיצרתם את העיצוב אתם יכולים לייצר לו עוד Variants (כלומר, עוד גרסאות) ולחלק את הצפייה בין העמודים השונים.

Unbounce מראה לכם כמה משתמשים נכנסו לכל עמוד, כמה צפיות יש לכל עמוד (בדרך כלל יהיו יותר צפיות מאשר כמות משתמשים, כי לפעמים אותו משתמש צפה בעמוד יותר מפעם אחת), וכמה משתמשים לחצו על הכפתור או הלינק המרכזי בדף.

עוד פיצ׳ר מגניב שאולי ידבר אל לבכם הוא Targeting

הפיצ'ר מאפשר להתאים את עמוד הנחיתה אל המשתמש שצופה בו. מה הכוונה? אם לדוגמה המשתמש שצופה בעמוד הוא ממדינה דוברת ספרדית, אתם יכולים לשלוח אותו ספציפית לעמוד שהכנתם מראש לדוברי ספרדית. יכולות ה- Targeting של Unbounce אפילו יותר מורכבות מזה ומציגות המון אפשרויות שלא ארחיב עליהם כעת, אבל אם ניהול קמפיינים נוגע לתהליך העבודה שלכם- אני בטוחה שהפיצ׳ר הזה יעשה לכם פרפרים בבטן ואני ממליצה להמשיך לקרוא עליו.

טוב, נשמע די מדהים, שואלים למה שנאתי את unbounce?

צריך להבין שהמוצר הזה נועד בשביל ליצור עמודי נחיתה. לא אתרים, לא עמודים פנימיים, עמודי נחיתה. כמו מה? עמוד להורדת ebook, הרשמה ל- webinar, קמפיין ספציפי וכדומה. לכן הפלטפורמה של Unbounce היא יחסית מאוד פשוטה, הם לא מצפים שתעשו בה דברים מורכבים מדי. אם יצא לכם לגעת בכלים יותר מורכבים לעיצוב ב- Live אולי תחשבו מה שחשבתי אני, שהפשטות הזאת קצת מתסכלת ולעתים תמצאו את עצמכם נאבקים בשביל להגיע בדיוק למה שרציתם.

אבל ספוילר, אחרי שמתרגלים וקצת חושבים מחוץ לקופסה, אפשר להגיע לכל מה שרציתם.

אגב, לפעולות טיפה יותר מורכבות ניתן להוסיף ל- Unbounce קוד Javascript שיאפשר לכם להגשים את כל משאלות לבכם, כמו להוסיף פונטים שאין להם ברשימה לדוגמה.

היום אגב, זה אחד הכלים האהובים עליי, אני רואה אותו כל בוקר כשאני בודקת אם הגרסה שאני אוהבת מנצחת את הגרסה שה- VP Marketing אוהב (הוא תמיד מנצח, סיפור עצוב).

אמל׳׳ק: פלטפורמה פשוטה לעבודה שמאפשרת לעצב ולייצר עמודי נחיתה לדסקטופ ומובייל ללא התערבות מפתח. לאחר מכן ניתן לייצר גרסאות שונות לאותו עמוד ולעשות עליהם A/B Test

https://unbounce.com/

Hotjar

hotjar הוא אחד הכלים הכי יפים שקיימים לדעתי, ובתור מעצבים זה משהו שאי אפשר לא להעריך. גם בלי להבין אנליטיקות, hotjar מעביר את המידע בצורה כל כך ברורה וחזותית שאי אפשר להתבלבל.

כשאני משתמשת ב- hotjar אני מדמיינת את השיחה בין חברי הצוות, וזה הולך בערך כך: ״טוב, מה Google Analytics לא עושה? תרשום תרשום, אנחנו נעשה את זה״.

אז מה הפיצ׳רים האדירים ש- hotjar נותן לנו?

Heat and scroll maps: מאפשר לנו להציץ על ההתנהגות של אלפי משתמשים בעמוד שלנו. ה- heat map מראה כמה הקלקות התרחשו בדף. איך רואים? ככל שהצבע יותר ״חם״ ככה המקום נלחץ יותר, הצבעים נעים מכחול ועד אדום. Heat map שימושי בהרבה מקרים, כמו לדוגמה כשרוצים לראות אם יש מקומות שאולי המשתמש חושב שהם לחיצים למרות שהם לא או הפוך, כשיש כפתור ורוב המשתמשים בכלל לא שמים לב אליו.

scroll maps: מראים כמה משתמשים גללו מטה בעמוד וכמה משתמשים ראו חלק מסוים בדף. זה משמעותי במיוחד אם יש לכם תוכן חשוב שאתם מגלים שרוב המשתמשים בכלל לא רואים אותו כי הם לא גללו עד אליו.

Recording: מאפשר לנו לצפות בהקלטות של המשתמשים, מדובר בגרסה פשוטה למה שפעם יכולנו לעשות רק ב- user tests יקרים.
אפשר ממש לצפות בכל תנועות העכבר, ההקלקות וההקלדות של המשתמש על גבי העמוד. הקלטות שמישות במקרים כמו סיטואציה בה אנחנו חוששים שמשתמשים לא שמים לב לאובייקט על המסך או לא מבינים איך להתנהל במסך, צפייה בהקלטות תחשוף בפניכם בדיוק איך המשתמשים מתנהגים בעמוד ותעזור לכם להגיע למסקנות לגביית חווית המשתמש שאתם מספקים.

Form analytics: זה כנראה הפיצ׳ר האהוב עליי בכל הכתבה שלנו ואם יש לכם עמודי טפסים שאתם רוצים לשפר, אז אולי תסכימו איתי.
מה שבעצם הפיצ'ר הזה מראה זה כיצד המשתמשים שלכם מתנהגים בעמודם של טפסים. אפשר לראות באמצעותו גם נתונים כלליים כמו כמה אנשים מילאו את הטופס בהצלחה, נתון שנקרא Conversion, וכמה משתמשים עזבו את העמוד הטופס מבלי לגלול או ללחוץ על שום דבר, נתון שנקרא Dropoff. ניתן גם לראות התנהגות ייחודית לכל שדה ושדה – כמה זמן לקח למשתמשים למלא אותו, כמה חזרו אליו שוב אחרי שמילאו אותו, כמה משתמשים לא מילאו אותו וכמה משתמשים עזבו את העמוד כשהם היו על השדה הספציפי הזה, dropoff אבל הפעם בנקודה אחרת בדף. כשתבדקו את ה- form analytics אתם כנראה לא תאמינו כמה מידע ניתן להוציא מטופס אחד, ובמידה ואתם רוצים לשפר עמוד עם טופס, זה כנראה הפיצ׳ר הכי שמיש שאתם יכולים לעבוד איתו.

Funnels : הפ׳יצר הזה מאפשר לנו לראות את כל הדרך שמשתמש עובר מנקודה א׳ לנקודה ב׳ שאתם הגדרתם. מה הכוונה? נניח שאתם רוצים לראות איך המשתמשים שלכם מתנהגים בין עמוד הבית לעמוד רכישה, לאיזה עמודים הם נכנסים בדרך, באיזה עמודים בדרך הם מוותרים ועוזבים את העמוד (dropoff אם אתם זוכרים) כמה מהמשתמשים השלימו את הדרך שהגדרתם וביצעו רכישה (conversion).

את כל המידע הזה ניתן ללמוד מתוך ה- Funnels והוא מספק לנו המון חומר עבודה לגבי הבחירות שהמשתמשים שלנו עושים. קצת עבדתי עליכם בהתחלה, כי Funnels אפשר לראות גם בGoogle Analytics, אבל זה פשוט נראה כל כך טוב ב- hotjar.

עברנו על כל הפיצ׳רים העיקריים ש- hotjar מציע uאני שמחה לספר לכם שהגרסה הבסיסית של hotjar היא חינמית (!) ואני ממליצה לכם להוריד ולנסות. זה כלי קל לשימוש, מעוצב בצורה נוחה למשתמש וקל להטמעה.

כן חשוב לציין ש Hotjar נותן מידע על בסיס דגימה סטטיסטית של משתמשים. היתרון של כך הוא שהעומס על האתר זניח, אבל החיסרון הוא שהמידע שלו מדגמי ולא מספק מספרים מדויקים, בניגוד לכלים אחרים.

אמל׳׳ק: כלי חינמי בגרסה בסיסית, מכיל הרבה פיצ׳רים מעולים שחסרים בgoogle analytics, מאוד נוח לשימוש, הטמעה יחסית קלה אבל מומלץ להיעזר במפתח.
https://www.hotjar.com/

לסיכום

אני מקווה שאם נשארתם איתי עד פה, ראיתם שאנליטיקות זה ממש לא מסובך כמו שאולי חשבתם.

יש הרבה כלים שמאפשרים לנו לבצע בדיקות אבל הפעם רציתי להראות לכם כמה כלים ספציפיים שאני חושבת שיכולים לשמש אתכם היטב כמעצבים. עם זאת, חשוב שתבדקו באיזה כלים משתמשים במקום העבודה שלכם ותנסו להכיר אותם קודם.
אנליטיקות עוזרות לנו כמעצבים להיות מקבלי החלטות. במקום לעורר דיון סביב ״האם זה יפה״ (מאותם דיונים שלעולם לא מגיעים לקצה שלהם) הדיון סב סביב השאלה ״מה נכון? למה המשתמשים מגיבים הכי טוב?״.
כשאנחנו עובדים בצורה כזו, אנחנו מייצרים מוצר שהוא הרבה יותר ידידותי למשתמשים שלנו, אנחנו רק צריכים ללמוד להקשיב.

אני מקווה שתתנסו קצת בעצמכם ותגלו כמה זה פשוט וחשוב מכך – כמה זה יהפוך את המוצר שלכם ליותר טוב ואותכם למעצבים יותר טובים.
אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

 

תגובה אחת על “מעצבים צריכים להפסיק לפחד מאנליטיקס”

  1. בשמת וייס הגיב:

    לא רק מעצבים צריכים להפסיק לפחד… (: סקירה מצוינת של כלים שעושה חשק כבר עכשיו להתחיל להתנסות בהם…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק