כניסה לתחום

איך מצאתי עבודה כמעצבת ux\ui

תמר סגורה | 29 בדצמבר 2019

הסיפור הזה מתחיל מהאמצע. לפני שלוש שנים מצאתי את עצמי ללא עבודה ואחרי לימודי עיצוב. איזה ייאוש. עד שהגעתי לשכר נורמלי אחרי ותק של שנתיים בחברה שאהבתי, ואהבתי את מה שאני עושה. מצאתי את עצמי שוב מחפשת.

הייתי אז בת 31. שש שנים אחרי סיום תואר ראשון בעיצוב פנים באחד המוסדות הכי נחשבים בתחום. יש דברים שלא מגלים לנו בזמן הלימודים. החיים מגלים לנו, ואני אגלה לכם עכשיו. יש יותר מעצבים מעבודות עיצוב בארץ, הרבה יותר. כמעט בכל תחומי עיצוב.

אבל האמת היא שאם היו אומרים לי את זה בזמן הלימודים זה כנראה לא היה ממש משנה. נהנתי מהלימודים. נהנתי ליצור, נהנתי לחשוב, נהנתי להיות חלק ממשהו ובעיקר אהבתי את התחושה שיש תכלית לחיים שלי. אני סטודנטית!

בנוסף, אמרתי לעצמי לאורך כל תקופת הלימודים: ״לי זה לא יקרה. אני לא כמו כולם פה…. אני הרי באמת אוהבת את זה ואני באמת מוכשרת. אני הולכת למצוא עבודה בקלות. ולבסוף, אין שום סיכוי שהייתי מפסיקה את התואר באמצע. לא רק שנהניתי, גם ההצלחה נתנה לי תחושת סיפוק ענקית. יאללה נו, קטן עליי.

אז סיימתי את התואר בהצלחה ויצאתי אל העולם האמיתי. שוק העבודה.

המפגש הראשון שלי עם שוק העבודה

"אל תפני אלינו בלי תיק עבודות״ ו״אל תסתכלי אלינו בלי נסיון". כולם מחפשים ״נינג׳ה שהיא חד קרן שהיא גחלילית מאירה בעלטת הקיום". מעצבת ״שחיה, נושמת, אוכלת, ישנה וממלמלת מתוך שינה עיצוב". ״מקום מעולה לצמוח אליו בשכר מינימום״ (הלו אני גרה בתל אביב מה מינימום)

והמשפט שהכי אהבתי: ״מי שרוצה כסף לא הולך ללמוד עיצוב.״

לא עבדתי בעיצוב פנים יום בחיי. חיפשתי כל דרך אפשרית לעקוף את זה. עבדתי כמעצבת רהיטים (/מוכרת), עבדתי בבנייה של חדרי בריחה, עבדתי כיועצת אמנות (כן, כן, יש דבר כזה) ובעיקר מילצרתי ובירמנתי. ככה בין לבין, שש שנים. אבל בגיל 31 כשפוטרתי מאותה עבודה שממש אהבתי, לא הייתי מסוגלת לחזור למלצר או לברמן. כבר לרגע קראתי לעצמי ״יועצת אמנות״ כמה פאסון! כמה גאווה! אני לא יכולה לחזור למלצר…

אז חתמתי אבטלה.

בינתיים (אמרתי לעצמי) אני אחדש קורות חיים, אולי אייצר תיק עבודות מרשים, אני אמצא משהו שאני באמת רוצה לעשות. מיותר לציין ששאיפות לחוד ומציאות לחוד. אחרי 4 חודשים של שליחת קורות חיים ובלי תשובה אחת ממשית, משהו ברוח המנשבת במפרשיי הלך ונחלש.

הטוויסט בעלילה

שלחתי קורות חיים לכל המשרות שקשורות לכל סוגי העיצוב, רק למצוא משהו.
לא שידעתי מה אני מחפשת, הרי אני כנראה לא ממש מעצבת פנים ולא ממש מעצבת רהיטים, וכל משרה מציעה שכר נמוך מדי וזה בכל פעם, שוב להתחיל מלמטה. 
זאת באמת הייתה תקופה לא פשוטה בחיים שלי, גם כלכלית אבל בעיקר נפשית.

ואז שיחה אחת, משנת חיים בדיעבד עם חברות בבר, גרמה לי לבדוק כיוון חדש. תחום עיצוב שאפילו לא ידעתי על הקיום שלו לפני 3 שנים.

״מה זה לעזזאל הux/ui הזה שכולם מחפשים?!״

״אהההה ילדתי… אם היית עושה את זה הייתי מביאה אותך לעבוד אצלינו. היית מרוויחה 13 אלף ש"ח לפחות״ אמרה לי חברה טובה וחכמה

״מה?!?! מה זה? אני רוצה כזה״

התמזל מזלי והחברה השניה הכירה מקרוב את אחד האנשים הכי משפיעים בתחום הלימוד של המקצוע. מפה לשם מצאתי את עצמי מגיעה לפגישת יעוץ ללימודים כשאני לא ממש יודעת לאן אני נכנסת. לא הבנתי את העולם הזה.

ליאור יאיר, המנהל והמנחה של הלימודים, ישב איתי אחד על אחד וניסה להסביר מה הקורס שהוא מעביר ידרוש ממני. אני חושבת שהוא לא היה לגמרי משוכנע שהגעתי למקום הנכון ושהוא יכול לעזור לי.

״קטן עליי״ (אמרתי לעצמי) אני יכולה ללמוד הכל… שוב, מיותר לציין ששאיפות לחוד ומציאות לחוד.

ליאור בא לעזור, אבל בהחלט לא בא להקל. הוא היה מאוד ברור לגבי הקשיים שעומדים בפניי. הקורס לא מיועד למי שאין לו רקע בתחום. כדאי לי להשלים פערים, אולי קצת להבין html וcss. "אמממ… אוקיי….״ (מה זה?!?!)

אז ההתחלה היתה לא קלה, נפלו עליי המון מושגים שאני לא מכירה, השיח היה לי זר לחלוטין והרגשתי שאני באמת בפער משאר הכיתה. לא ממש ידעתי אם הגעתי למקום הנכון. הייתי יושבת על תרגילי הבית בהרגשה שאני מנחשת. עובדת בעיניים עצומות.

בחצי דרך בתוך הקורס התחלתי למצוא את מקומי, האסימונים התחילו ליפול וההשקעה שלי השתלמה. לאט לאט זה נהיה ממש מעניין. מצאתי את עצמי מבינה את המושגים, מבינה את אופן החשיבה, ויותר מזה, מצאתי את עצמי מדברת על זה וחושבת על זה כל הזמן.  הבנתי שיכול להיות שמצאתי דרך חדשה שמתאימה לי. 

משהו שאני יכולה להיות טובה בו להנות ממנו ולהרוויח ממנו. השילוש הקדוש.

בניגוד לתואר ראשון, בקורס שעשיתי הכיתה היתה קטנה. יכלתי לבקש לקבל פידבק באופן אישי אחרי שאני מתקנת פרויקט. יכלתי להתיעץ עם ליאור על תהליך המחשבה שלי ולקבל תגובה שתואמת את מה שהעולם האמיתי בסופו של דבר יצפה ממני לייצר.

ההבדל הכי מהותי מבחינתי היה שבסוף הקורס יכלתי להמשיך לקבל עזרה והדרכה. וזה חשוב מאוד מאוד. כי כשהקורס נגמר מתחילה העבודה האמיתית. תיק עבודות, ראיונות, תרגילי בית וכו….

תיק עבודות זה פרויקט לא פשוט. יש ליצור אותו מתוך מן ריק של עשייה. פתאום אין דד ליין, אין ״הגשה״, במקום מסויים הייתה בי תקווה שעבודה תנחת עליי ולא אצטרך לעשות את התיק עבודות. אבל זה לא ממש עובד ככה בדרך כלל, כשאין למעצב ניסיון אף אחד לא פונה אליו.

וכבר היתה לי היסטוריה של לא לעשות תיק עבודות ולא לתת את הפוש שצריך לתת בסוף הלימודים. אבל הפעם לא ויתרתי לעצמי. פשוט לא יכלתי להרשות לעצמי לא לעשות את זה הפעם.

אז קמתי כל בוקר ויצאתי מהבית לעבודה החדשה שלי – מציאת עבודה.

ישבתי על התיק העבודות שלי בכל יום. הגעתי לקריאייט, והתיעצתי שם עם כל מי שיכלתי. עשיתי דברים שוב ושוב, תיקנתי ושיניתי. נעזרתי בחברים המון, ובעיקר עם ליאור שספק אם הבין כמה תשומת לב דרושה לי אבל תמיד נתן עוד.

אז מה הסוף?

בסוף, היה תיק עבודות.

כששלחתי אותו מקומות עבודה ענו לי! זה היה כל כך חדש ומרענן.

אפילו כשכתבו לי- "תודה שפנית אלינו, אנחנו מחפשים מישהו עם נסיון", היה בזה משהו מעודד. כי ראו את התיק שלי, וראו אותי. ואז, ידעתי שמישהו יתן לי צ׳אנס וכך היה – אחרי כמה חודשי חיפוש, לא מעט ראיונות, תרגילי בית, סירובים, אפילו כמה פרויקטים קטנים שלקחתי ללא תשלום – בסוף מצאתי עבודה. 

כן כן, עבודה אמיתית במקצוע החדש שלמדתי. (מאז כבר החלפתי אותה היום אני נמצאת בחברה נהדרת עם מוצר מעניין)

יותר ממה שהרגשתי הקלה שמצאתי עבודה בנקודת הזמן ההיא, הרגשתי הקלה, כי ידעתי שיש לי ביד מקצוע. מקצוע שיש לו ביקוש, מקצוע שמשלמים בו טוב! תחום מתפתח שהוא חלק מהעתיד הטכנולוגי בכל מקום שבו אהיה.

זה בסדר לא לדעת, או לא להבין, אבל יש לשאוף לדעת ולהבין, כל הזמן. 

 


אז עשיתם קורס, מה קורה עכשיו?

כמו שכבר ציינתי, כאן מתחילה העבודה האמיתית. 

נתחיל מזה שאף פעם לא מסיימים ללמוד, בטח לא בתחום הזה. אז אנחנו תמיד ממשיכים ולומדים דברים חדשים. אבל לפני זה יש כמה דברים חשובים להתחיל איתם:

בניית תיק העבודות

הדבר הכי חשוב להתחיל איתו חייב כמובן להיות תיק עבודות מעולה. מה הופך תיק עבודות למעולה? 

אז ככה:

תיק עבודות מעולה, יהיה בעצם אתר. תמיד. לא דף בביהנס, לא מצגת, לא אינסטגרם (כל אלא אגב הם אחלה כאקסטרה). 

ולפני שניגשים לעיצוב האתר כדאי לעשות קצת מחקר כמו שלמדנו היטב לעשות בקורס. אפשר ללמוד מהטובים ביותר איך הם עשו את זה. יש המון תיקי עבודות זמינים לצפייה, וזה מאוד מומלץ להסתכל בהם כדי להבין מה עובד ולקבל השראה. 

בניית תיק העבודות, זו בעצם ההזדמנות הראשונה שלנו כבעלי מקצוע לאפיין את חווית המשתמש הראשונה שלנו! 

אז מי המשתמש? מה חשוב שיראה? מה אנחנו רוצים שיעשה ואיך אנחנו גורמים לו לעשות את זה? 

מה שלא משרת את המטרה, פוגע בה. שימו בתיק את העבודות הכי טובות והכי רלוונטיות שלכם. מה צריך להיות גודל הפונט הרץ? גודל שאפשר יהיה לקרוא. 

כל מה ששמים צריך להיות רלוונטי, באיכות טובה ובשפה ברורה.

3-4 פרויקטים זה מספיק לשם התחלה, תוסיפו עמוד עם כמה מילים על עצמכם ולינק לקורות חיים ויש לכם את זה! 

חשוב לזכור שמי שמגייס מעצבים עובר על המון תיקי עבודות, אז תיק העבודות שלכם צריך לייצג אתכם, להיות יוצא דופן, מעניין ובלתי נשכח. 

תעזרו באנשים שעובדים בתעשייה כדי לקבל פידבק על תיק העבודות שלכם. אני נעזרתי בקריאט במרצים שלהם ובקשרים שלהם לתעשייה אבל ברור לי שבתוכניות לימודים אחרות לא מאפשרים תמיכה כזאת אז אם אתם בוגרים של תוכניות אחרות – תפנו לאנשים בתעשייה ותבקשו מהם פידבק ועזרה, התעשייה מאוד חיובית ויש המון אנשים שישמחו לעזור לכם (מה שמוביל אותנו לנקודה השניה).

נטוורקינג (חיבור לקהילה)

מה עכשיו? אנשים טובים באמצע הדרך. 

זה הזמן להכיר כמה שיותר אנשים מהתחום. תישארו בקשר עם חברים מהקורס, עם המרצים, גם עם בוגרים ממחזורים קודמים. אם יש מישהו ביניהם שאתם מעריכים אותו מקצועית ויכול ליעץ ולעזור לכם בדרך זה דבר מדהים!

 תצטרפו לכל קבוצות הפייסבוק הרלוונטיות, זהו מקום נוסף לקבל ממנו השראה ולמצוא עזרה.

 יש המון קבוצות, לכל כלי יש קבוצה בארץ, יש קבוצה לחוית משתמש, למחקר, לעיצוב, לנשים, לג׳וניורים, לבניית תיק עבודות, למציאת עבודה, והן ברובן פעילות ומלאות אנשים שמוכנים לעזור. זאת באמת קהילה מופלאה להיות חלק ממנה. 

כמה קבוצות מומלצות:

דרך מעולה נוספת להכיר אנשים היא להגיע למיטאפים. על המיטאפים הכי קל להתעדכן בהתחלה דרך קבוצות הפייסבוק. מיטאפ הוא מפגש מקצועי (לפעמים ללא עלות ולפעמים בעלות סמלית) בו יהיו הרצאות או דיונים בנושא מסויים, לכל מיטאפ יש נושא כללי ומגיעים כמה אנשי מקצוע לדבר על אותו נושא. זה מאוד מעניין לשמוע מהטובים ביותר על איך הם את התחום וכאמור זוהי דרך נהדרת לפגוש ולהכיר אנשים מהתחום. 

למה זה בעצם רלוונטי? כיוון שרב המשרות השוות לא מגיעות לפרסום רחב כי חברות מעדיפות לגייס דרך עובדי החברה. מישהו שמכיר מישהו. המון משרות מתפרסמות בקבוצות האלה ע״י מעצבים ואם תהיו פעילים אפילו יכול להיות שמגייסים פשוט יפנו אליכם.

אז תכירו, תהיו פעילים, תתעניינו ותתפלאו לגלות כמה האנשים בתחום הזה שמחים לעזור לזה לזה. 

תפרסמו את תיק העבודות בכל מקום שאפשר ותספרו לכולם שאתם מחפשים את האתגר הבא.

הכלי השלישי והלא פחות חשוב (אולי החשוב ביותר) הוא LinkedIn. הרבה חברות מגייסות דרך הרשת החברתית הזו וכל בעל מקצוע בתחום שלנו צריך לתחזק פרופיל לינקדאין עדכני ומקצועי שמציג את כל היכולות והנסיון שלנו. גם כאן, הייתי ממליצה לראות איך מעצבים מנוסים מציגים את עצמם וללמוד מהם. 

לבחור את העבודה הראשונה נכון

טיפ אחרון- זה לא הזמן להיות בררנים, כל הזדמנות שתגיע היא מבורכת. בהתחלה השכר אולי לא יהיה בשמיים והמיקום לא יהיה בעיר מגוריכם, אולי אפילו התחום של המוצר לא יהיה הכי מעניין.

בתחילת הדרך, כדי לקבל נסיון וליצור קשרים אפשר לחפש עבודות קטנות בתשלום סמלי או ללא תשלום. 

יש לזה המון יתרונות; קבלת ביטחון עם פרויקט אמיתי, נסיון, עוד פרויקט שאפשר להציג בתיק עבודות וכמובן קשרים, שזה כאמור מאוד חשוב תמיד. 

אני מאוד ממליצה באופן אישי כשלוקחים עבודה ראשונה ללכת על מקום עבודה שתוכלו ללמוד בו, כלומר שיש בסביבתכם מעצבים בעלי נסיון. אני בשנה הראשונה שלי בעבודה למדתי יותר ממה שלמדתי בכל קורס או קריאה או הרצאה. חשוב לחפש מקום שיהיה נעים להגיע אליו כל יום אל תשכחו שאם כל הרצון לקבל הזדמנות אנחנו מבלים את החלק הארי משעות היום שלנו בעבודה. 

אז את ההזדמנות הראשונה זה אמנם לא תמיד פשוט לקבל וזה יכול לקחת זמן. אבל חשוב לא להתייאש- כי משם הדרך היא רק למעלה וזה נעשה יותר ויותר קל לפתוח דלתות.

 


ואם את או אתה, רוצה להתיעץ, לשאול, לברר, לדבר,  אני תמיד שמחה לעזור!

דברו איתי בפייסבוק או תכתבו לי מייל tamar.segura@gmail.com.

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

 

4 תגובות על “איך מצאתי עבודה כמעצבת ux\ui”

  1. קרן פרידמן הגיב:

    כתוב קליל וקולע. עונה בדיוק על השאלות החשובות בתחום לכל מי שעושה את צעדיו הראשונים.
    נהנתי לקרוא וגם למדתי כמה דברים חדשים.

  2. תומר הגיב:

    אחלה פוסט.

  3. יוסי סגורה הגיב:

    קראתי הכל. אוהב. ישיר פשוט ומלא טיפים שנראים שווים.

  4. מיכל הגיב:

    מדהימה. קראתי בשקיקה 🙂
    את כותבת נפלא!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק