סקירת שוק: מי החברות שפועלות היום בתחום ה-Virtual Reality

הצטרפו לקהילה ותשארו מעודכנים

סקירת שוק: מי החברות שפועלות היום בתחום ה-Virtual Reality

פאלמר לאקי היה רק בן 15 כאשר התאהב בעולם המציאות המדומה. בשנת 2007 מפגש מקרי בצ'אט עם ג'ון קארמק מייסד Id Software (שבמקרה גם היה המפתח הראשי בכמה מהמשחקים הפופולאריים ביותר בעולם) הפכה את האהבה ליותר מסתם תחביב, וב- 2012 פאלמר כבר פרש מהלימודים והקים את חברת  Oculus VR. (כן, כן, זאת עם הקמפיין "kickstarter" שנמכרה לפייסבוק עבור 2 מיליארד דולר)

תחת פייסבוק, הקסדה עברה מקצה שיפורים ועד היום הם דואגים ללטש ולשפר את הטכנולוגיה כל הזמן. 
כאשר החברה יצאה עם המוצר הראשון Oculus Rift DK1 – Developer Kit 1, היה ברור שהערכה הזאת שעלותה 350$ שונה מכל מה שראינו בעבר.

טכנולוגיה שונה מכל מה שראינו בעבר, Oculus Rift DK1 – Developer Kit 1

השינוי המשמעותי ביותר שנוסף לגרסת המפתחים השנייה (DK2) היא הוספת מצלמה חיצונית ונורות אינפרה אדום שמוטמעות בתוך הקסדה. הדבר מאפשר לעקוב לא רק אחרי הזווית שבה מוטה הראש, אלא איפה בחלל המשתמש נמצא. דבר אשר הפך מחוות כמו הישענות קדימה או אחורה, להתכופף ולהציץ מעבר לפינה נגישות למפתחים.

הרכישה של ה Oculus על ידי פייסבוק סימנה את יריית הפתיחה לתחילת המירוץ, כל החברות הגדולות נכנסו לתחום והחלו לפתח גרסאות משלהן לטכנולוגיה.

כדי לעשות סדר בבלאגן הרכבנו לכם רשימה קצרה של הבולטים בהם:

Oculus Rift

רקע:

כאמור, החברה השיקה מאות אלפי יחידות של משקפי ה-VR שלה, אבל עד כה היו אלה גרסאות המפתחים המוקדמות יותר. הגרסה הסופית כוללת חומרה מתקדמת, אוזניות משולבות, התקן חיצוני עם חיישן IR שעוקב אחרי המשתמש כאשר הוא הולך ברחבי הבית ועיצוב מוקפד.

מפרט טכני:
המפרט הטכני כולל עדשות ברזולוציה של 1080 על 1200 לכל עין. קצב הרענון עומד על 90 הרץ, שהוא הקצב המומלץ על ידי אוקולוס על מנת לשמור על חווית מציאות מדומה חלקה שאינה גורמת לכאבי ראש.
הצורך בקצב של 90 פריימים בשניה העלה את דרישות המחשב המינימליות הנדרשות להריץ משחקים דרך האוקולוס. מחשב גיימרים מהשנה האחרונה, עם כרטיס מסך GTX 970 לכל הפחות יעשה את העבודה.

10 משחקים ואפליקציות שכדאי לכם לנסות ב- Oculus :

HTC Vive

32 חיישנים שיזהו את תנועת הראש שלכם ב-360 מעלות.

רקע:

לא נכנס לויכוח האם הוא יותר טוב מה Oculus או לא, רק נציין שכאשר משלבים אותו עם החומרה הנכונה ה- HTC Vive הוא כלי מדהים!

(מחשב Core i5-4590K של אינטל,  עם כרטיס מסך מדגם GTX Nvidia 970 או GPU 390 R9 AMD צריך להספיק) 

מפרט טכני:

המערכת של HTC כוללת 32 חיישנים שיזהו את תנועת הראש של המשתמש ב 360 מעלות. בתוך המשקפיים נמצאים שני מסכים ברזולוציה של 2160×1200 פיקסלים עם קצב רענון של 90 הרץ ומצלמה קטנה.

בנוסף, כוללת הערכה זוג חיישנים לתלייה בחדר המשמשים לזיהוי תנועת המשתמש במרחב. זוג בקרי שליטה עם כפתורים, משטח מגע ומנוע רטט. הבקרים הם אלחוטיים וניתנים לטעינה בעזרת מטען USB שמצורף לערכה.

רכיבי השליטה –

Vive's Lighthouse &  HTC's Controllers
כאמור, מערכת מעקב המיקום של ה- Vive  מורכבת משתי יחידות בסיס המוצבות בחדר וסורקות אותו.
היחידות יורות קרני אור בלתי נראות לחלל החדר, ומערך של נורות לד המהבהבות בקצב של 60 פעמים בשנייה.
בנוסף ללייזר שמנתר את החדר, החיישנים הנמצאים על גבי השלטים והקסדה מודדים באלפיות השנייה את הזמן שבין פגיעת קרן האור לבין הלייזר וקובעים היכן בדיוק נמצא חיישן האור שנפגע.

בדרך זו אפשר לחשב את המיקום היחסי המדויק של הקסדה והשלטים ביחס ליחידות הבסיס שבחדר.

Htc Tracker

אחת הטכנולוגיות המבטיחות ביותר של HTC Vive בשנת 2017 הוא ה Tracker – מכשיר שנועד להוסיף רמה חדשה של תנועת קלט במטרה להביא חפצים אמיתיים אל תוך המרחב הווירטואלי. המכשיר בצורת דיסק ומאפשר חיבור נוח באמצעות 6 פינים בתחתית המכשיר לאביזרים פיזיים.
עם המכשיר החדש בידי מפתחים השמיים הם הגבול.

להביא חפצים אמיתיים אל העולם הוירטואלי, כבר לא בגדר מדע בדיוני.

לקריאה מורחבת על הטכנולוגיה: https://www.vrheads.com/everything-we-know-about-vive-tracker

10 משחקים ואפליקציות שכדאי לכם לנסות ב- Vive :

Sony PlayStation VR

למרות הכניסה המאוחרת, ה-Playstation VR במקום הראשון במכירות ב 2016

רקע:

ממחקר שפורסם לאחרונה ובדק את נתוני המכירות של הקונסולות המובילות בשוק, עולה כי חברת Oculus מכרה 355 אלף יחידות (הושק במרץ), היצרנית הטיוואנית HTC מכרה מקונסולת ה-Vive שלה, שהושקה באפריל השנה, כ-420 אלף יחידות ולמקום הראשון הגיעה סוני עם מכירות של 745 אלף יחידות של קונסולת ה-Playstation VR שלה.
ההישג מרשים עוד יותר כאשר לוקחים בחשבון שהקונסולה של החברה היפנית הושקה רק באוקטובר השנה – כלומר, למרות שהיא הושקה כחצי שנה לאחר המתחרות, החברה הצליחה למכור כמעט כמו 2 המתחרות הגדולות ביותר שלה – ביחד.

מפרט טכני:

הקסדה מצוידת בעדשות בגודל של 5.7 אינץ' עם איכות תמונה של 1080p. היא מציעה זווית ראייה של 100 מעלות בכל כיוון אליו תסתכלו וביכולתה להציג משחקים במהירות של עד כ-120 פריימים לשנייה.

השליטה במשחק עצמו נשארה אותו הדבר, באמצעות שלט ה- DualShock 4, שלט ה- Playstation Move או על ידי המצלמה, בהתאם למשחק בו אתם רוצים לשחק.
הקסדה מתחברת בנפרד לטלוויזיה באמצעות חיבור HDMI, כך שבהחלט אפשרי ששחקן אחד ישתמש בקסדה וחבריו יעזרו כרגיל בטלוויזיה כדי לשחק יחד.

10 משחקים ואפליקציות שכדאי לכם לנסות ב- SPS VR:

Samsung Gear VR

משקפי המציאות המדומה של סמסונג בשיתוף Oculus.

רקע:

כזכור, ההבדל המרכזי בין המוצרים הוא שה- Gear VR מתבסס על הסמארטפון של המשתמש ולא על קונסולה או מחשב גיימינג חזק, ולכן הם גם נגישים לקהל רחב הרבה יותר.
עם זאת, המשקפיים של סמסונג לא מהוות תחרות אמיתית לערכות VR ייעודיות. המטרה שלהן היא להוריד את חסם הכניסה למשתמשים ולדרבן מפתחים ויוצרי תוכן להשקיע בעולם הוירטואלי.

אם מסתכלים על כלל נתוני המכירות של מוצרי ה VR בשנה החולפת, החברה שמכרה הכי הרבה יחידות היא סמסונג עם משקפי ה-Gear VR שלה. על פי המחקר, סמסונג מכרה לא פחות מ- 2.3 מיליון יחידות.

סמסונג השיקה לאחרונה שלט ל Gear VR, תשובה מתבקשת למכשיר ה Daydream של גוגל אשר מגיע גם הוא עם שלט ומהווה מתחרה ישיר ל Gear VR.

Google Daydream

רקע:

דרישות החומרה המחמירות של גוגל ל- DayDream, מכתיבות שכרגע הטלפון היחיד שנתמך על ידי משקפי המציאות המדומה של גוגל הוא הטלפון של גוגל עצמה Pixel, הפיקסל שפועל על מערכת הפעלה  Android 7.1

מפרט טכני:

המכשירים עצמם קלים, מצופים מבחוץ בבד כותנה נעים למגע עם כריות ריפוד לפנים ושבב ה-NFC יושב בחזית כדי לתקשר עם הטלפון. בקר השליטה קטן ונוח, אפשר לאחוז אותו בקלות ביד אחת. כולל חיישן מעקב למיקום הבקר ויד המשתמש. יש לו שלושה כפתורים, כאשר הכפתור הראשי הוא גם כפתור מגע וגם כפתור לחיץ, מלבדו יש גם כפתור אפשרויות וכפתור בית.

Google Cardboard

אל תתנו לקרטון להטעות אתכם.

גוגל השיקה את ה Cardboard איי שם ב 2014 בכנס ה I/O שלהם. הכנסה קלה של הסמארטפון לתוך חתיכת קרטון (האמת מרגיש כמו בדיחה) אבל זה עובד! אחרי הכל, לטלפון החכם מכיל ג'יירוסקופ ומספר חיישנים נוספים אשר מצליחות לעקוב אחרי תנועות הראש ביעילות. 

זהו למעשה מהלך גאוני של גוגל אשר הוביל לפיתוח גרסאות מתקדמות יותר דוגמת ה Daydream וה Gear VR.

FOVE VR

רקע:

מעקב עין היא בין החלקים החסרים האחרונים בפאזל ה- VR. הטכנולוגיה החדשה הזו אינה זמינה כרגע ב- Oculus, Vive או ב- PS VR, אך קיימת ב- FOVE VR, דבר המעניק לה יתרון גדול על פני הקסדות האחרות.

ל- FOVE יש את היכולת לדעת לאן בדיוק העיניים של המשתמש מסתכלות בתוך מרחב הוירטואלי על ידי שימוש בחיישן אינפרה אדום המנתר את תנועות העניים.

למה זה נחוץ? מלבד היתרון שדמויות או אובייקטים בתוך המשחק יבינו לאן המשתמש מסתכל ויגיבו בהתאם, זה נותן לנו את טווח הפוקוס האפקטיבי ( DOF – depth of field ), בעוד שביתר הקסדות מה שאנו רואים מוצג בפוקוס חד, בניגוד לדרך שבה אנו באמת רואים.

לדוגמה: אם עינינו מסתכלות על אובייקט במרחק, האובייקטים הקרובים יותר מטשטשים ולהפך. על ידי מעקב אחר עינינו, המנוע הגרפי של FOVE יכול לדמות את אותו האפקט שקורה לנו במציאות, בסביבה וירטואלית.

בשביל שתתקבל חוויה שתואמת את המציאות כמה שיותר, מסכי הקסדות צריכות להיות ברזולוציה מאוד גבוהה בכדי להימנע מאפקט הרשת (רישות המסך). בנוסף, האובייקטים שאנו מתמקדים בהם בתוך החוויה צריכים להידמות למציאות כמה שיותר. ללא מעקב עיניים, כאשר המשתמש מזיז את עיניו ומבטו בתוך הקסדה (ללא תזוזה של הראש) הכל נשאר בפוקוס חד, המוח מבין שמשהו בחוויה לא תקין ולא תואם את המציאות.

Intel Project Alloy

גם אינטל הצטרפה לחגיגה עם Project Alloy הפרוייקט עדיין בשלבי פיתוח ומהווה תוספת נחמדה לפורטפוליו פרוייקטי ה R&D של החברה. מדובר בקסדת – All in one ללא כבלים, נקודת זכות משמעותית למול המתחרים.
עוד נקודה בולטת במכשיר אותה אינטל מגדירה כ "Merged reality” היא שילוב של המציאות הוירטואלית ביחד עם העולם האמיתי באמצעות טכנולוגיית ה RealSense של אינטל. באמצעותה נהיה מסוגלים לראות את הידיים שלנו ואת הקיר בו אנחנו עומדים להיתקל ולהשתמש בידיים שלנו כדי לתקשר עם אותם האלמנטים.
אינטל משתפת פעולה עם מייקרוסופט ותעשה שימוש ב- Windows Holographic , ותספק לפתחים API מאוחר יותר ב 2017.

Avegant Glyph

רקע:

ה – Glyph הן אוזניות VR שפותחו על ידי Avegant. האוזניות דומות לרוב האוזניות האלחוטיות והעיצוב המגניב שלהן מזכיר קצת את אוזניות ה Beat של Dre. העיצוב שונה מהעיצוב הקלאסי שאנחנו מכירים ובעזרת העיצוב החדשני המכשיר נהנה משני דרכי שימוש שונות: מצב וידאו ומצב אודיו. כלומר, המשתמש יכול להשתמש במכשיר כאוזניות שיקיות שנראות רגיל או כמכשיר VR משוכלל עם תוכן עשיר.

מפרט טכני:
תצוגה ברזולוציה גבוהה לכל עין, מבודד רעשים, Head Tracking מדויק וקצת רענון גבוה של 120 הרץ.

 

כאמור, זוהי רק סקירה קצרה של הקסדות הבולטות, החדשניות והמוזרות, אולם יש עוד המון קסדות שם בחוץ לרשימה קצת יותר מפורטת:
 http://virtualrealitytimes.com/2015/03/19/list-vr-headsets-development/

 

כל הזמן יוצאים עוד ועוד חידושים, כדי שתישארו מעודכנים בכל החידושים האחרונים ריכזנו לכם כמה אתרים וקבוצות פייסבוק שאתם חייבים להכיר:

  1. Upload VR – האתר המרכזי לכל החדשות האחרונות, ביקורות ודוחות
  2. Road To VR – אתר זה הוא מקור נהדר של חדשות על מציאות מדומה, מציאות רבודה ואינטראקציה אנושית עם מחשב.
  3. VR.IL – קהילת פייסבוק ישראלית בתחום ה VR וה-AR. חברים בה האנשים מובילים בתחום בארץ, ויש דיונים מעניינים והמון מידע.
  4. GameIS – הקבוצה הרשמית של עמותת GameIS הישראלית, שמהווה קהילת גיימרים ישראלים בה חברים בכירים בתחום הגיימינג בארץ.
  5. UNITY3D Game Developers – קהילה בינלאומית של מפתחי Unity 3D
  6. VR scout
  7. Virtual Reality Pop – מגזין דיגיטלי החוקר את המציאות החדשה של סטורי-טלינג אימרסיבי.
  8. VR Tech – דיווחים מקו החזית הטכנולוגית של VR.
  9. VR source – ערוץ יוטיוב עם הרבה ביקורות על מכשירים ומשחקים.
  10. Voices of VR Podcast – ראיונות עם יזמים, מפתחי משחקים חלוצים וחובבי טכנולוגיה.
  11. Gizmodo – באתר זה יש חדשות וסקירות די מגניבות ובנוסף תחזיות לעתיד הרחוק של התעשייה.
  12. Doc-OK. org – נקודת מבט של מפתחים על גרפיקה ממוחשבת בתלת מימד.
  13. Tech Runch – VR כתבות, עדכונים, חידושים טכנטלוגיים.

מעוניינים לשמוע פרטים על תוכניות לימודים בתחום? בואו להכיר את התוכנית שלנו לפיתוח חוויות ל AR\VR

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

תרגישו בבית, תישארו לקרוא פוסט נוסף:

3 תגובות

  • Black Blade

    כל הכבוד
    בין הכתבות היחידות עד עכשיו שראיתי שעשו את זה נכון

    1 במרץ 2017 at 13:40 הגב
  • נועם גבריאל ג'קובסון

    תודה על הסקירה המרתקת גל. את במקרה מכירה באיזה תוכנות פיתוח משתמשים כל חברה?

    1 במרץ 2017 at 16:08 הגב
  • אילן

    סוני מכרו קרוב למיליון יחידות >
    http://www.theverge.com/2017/2/26/14745602/sony-playstation-vr-sales-better-than-expected

    1 במרץ 2017 at 21:46 הגב
  • הוסף תגובה

    ההיסטוריה של המציאות המדומה

    צעדים ראשונים בפיתוח למציאות מדומה

    © Create 2015. כל הזכויות שמורות.