כניסה לתחום

מעצבים התאגדו! (או לפחות בואו נדבר על זה)

ליאור יאיר | 24 בנובמבר 2016

main

בשנים האחרונות יוצא שאני מדבר הרבה עם תלמידי עבר שלי, הקבוצה שלהם גדלה משנה לשנה וכך גם השיחות שאני מקבל. אנחנו מדברים בדרך כלל על השלבים הבאים בהתקדמות המקצועית שלהם או על תהליכי ניהול לקוחות, מדי פעם הם פונים אלי כדי לגייס בוגרים חדשים (את זה אני אוהב במיוחד). השיחות תמיד נעימות ומשמחות. חלק מציבות לי שאלות חדשות וחלק חוזרות על עצמן באופן די קבוע.

לאחרונה יוצא שאני מדבר המון על נושא השכר הגלובלי והשעתי, התנאים, החוזה מול הלקוח, מבחני הקבלה לעבודה, החוסר בהגדרות מקצועיות בתעשייה בישראל ואפילו על המנעד הגדול בין אנשי המקצוע בישראל. השיחות הפכו להיות תכופות כל כך שהתחלתי לחשוב על הנושא.
איך יכול להיות שבקהילה של כל כך הרבה אנשים איכותיים אין תקשורת והחלפת ידע בצורה מעשית ואחראית.
״מי אמור לטפל במעצבים?״, ״מי דואג לרף מקצועי ואפילו להגדרות ניהוליות  פשוטות של התחום בישראל?״.

אני חבר במספר קבוצות מקצועיות קטנות שנפגשות פעם בחודש חודשיים כדי שנוכל להחליף חוויות, כלים ושיטות עבודה. אני מתחזק שלוש קבוצות של אנשי מקצוע מבריקים: קבוצה של מעצבים, מאפיינים וקבוצה של אנשי פרודקט ואופטימיזציה. הקבוצות האלה שומרות אותנו חדים ומובילים. בפגישה האחרונה של קבוצת המעצבים העלנו את הנושא ונוכחתי לדעת שכל חברי הקבוצה הרגישו בדיוק אותו הדבר, יש חסך בישראל, כזה ששום כנס בתשלום (ואפילו בחינם) לא פותר.

עשיתי מחקר

יש כמה ארגונים מקצועיים בישראל, חלק מהם קיימים לא מעט זמן. הם מארגנים אירועים ותערוכות והיו אחראים על מספר שיתופי פעולה בעבר. אני לדוגמה ערכתי שיתוף פעולה עם אגודת המעצבים הגרפיים כשהקמתי את כנס העיצוב DigitalDesign לפני כמה שנים.
יש גם ארגונים קרובים: ארגון חווית משתמש ישראל (שהייתי שותף בהקמתו), UX Salon ולא מעט כנסים קבועים. חלק בתשלום וחלק בחינם. למרות שהם פונים גם למעצבים, הם לא קהל המטרה הבלעדי ולכן המעצבים מקבלים מענה חלקי ולא מספק.

אז למה בכל זאת אין מענה לצרכים שלנו היום?

הארגונים לקחו תחת אחריותם מעצבים מתחומים שונים

כך לדוגמה קהילת המעצבים הישראלית מאחדת את העיצוב הגרפי, עיצוב תכשיטים ועיצוב תעשייתי תחת אותה מטריה. ההכללה הזאת היתה אולי טובה לתקופות עבר אבל היום תעשיית מעצבי הדיגיטל, זקוקה למטריה משל עצמה, להתייחסות נפרדת בכל אחד מהרבדים המקצועיים. כי למען האמת אין קשר חזק בין עיצוב תכשיטים לעיצוב דיגיטלי, לא בתמיכה שמעצב כזה צריך לקבל, לא בהכשרה, בידע המקצועי, בהתפתחות עסקית והתפתחות המקצועית.
אין, חלילה, שום דבר נגד מקצועות העיצוב האחרים. אני פשוט רוצה שיתמקדו בבעיות הנקודתיות של עיצוב דיגיטלי והחיבור הזה לדעתי פוגע בכל הצדדים.

חלק מהארגונים (עם כל הצער) לא מספיק מעודכנים ולא מספיקים לתת מענה לתחום שמתפתח כל יום

תחום העיצוב הדיגיטלי משתנה, מתפתח מתערבב בתחומים אחרים וממציא את עצמו מחדש בקצב די מסחרר בשנים האחרונות. לצערי אני לא רואה התקדמות דומה אצל הארגונים המקצועיים שקיימים היום.

נקודה מעניינת נוספת: החידוש והשינוי מגיע גם מלמטה – ממעצבים לא מנוסים שמתנסים בכיוונים ובפלטפורמות חדשות שאף אחד לא עיצב אליהם. זה יכול להיות בעיצוב במרחב לפלטפורמת ה – VR או לעיצוב שעונים החכמים. אנחנו, המעצבים המנוסים, יכולים ללמוד לא פחות ממעצבים צעירים ומהניסיון שלהם – ואני חושב שזה משהו שמתעלמים ממנו לחלוטין.

הגישות הישנות של מורה ותלמיד, מרצה וקהל, ספרים, מאמרים הולכות ומפנות את מקומן לגישה חדשה – הניסיון בפועל. למידה מהתנסות מעשית או מהתנסות של מעצבים אחרים (מקרי בוחן). הארגונים שקיימים היום מתרכזים בעיקר במפגשים פרונטליים ובהרצאות. אני מאוד מאמין בשיח פתוח וזה חסר לי.

שלא תבינו אותי לא נכון – כמובן שיש (עדיין) מקום לשלב הלימודים הקלאסי בהתפתחות המקצועית, אבל מה קורה אחרי התואר?

אין מספיק שיתוף מידע ואין רף מקצועי

יש כיום לא מעט קבוצות שמשתפות ידע ועוזרות במענה על שאלות, לרוב בפייסבוק. לצערנו מעצבים עם ניסיון (ומעט זמן) לא יוכלו להגיב באופן קבוע. אני חושב שיהיה נכון יותר להציף מתוך הקהילות האלה את השאלות הדחופות, הבעיות שמעסיקות את הקהילה ואז לנסות ולתקוף כל בעיה כצוות.

אף אחד (לדעתי) לא  לוקח אחריות על הבעיות הדחופות כרגע

אני לא חושב שאפשר לתת מענה מיידי לכל החוסרים שציינתי מעלה. אבל אני חושב שאם נוכל להגדיר ולהתחיל בקטן נוכל לתקוף את הבעיות הדחופות של הקהילה. בעיות שלצערי לא יפתרו בעוד כנס מקצועי. אנחנו נצטרך להשקיע זמן ומאמץ כדי לפתור אותן.

זה יכול להיות גם אחרת?

כן.

יש לא מעט דוגמאות, אפילו פה בישראל, יש לנו קהילות אחיות (קהילת המאיירים, האנימטורים, אנשי חווית משתמש) שהצליחו להתפתח ולהתחזק בעזרת הקהילה עצמה. יש קהילות שהצליחו להעלות את השכר הממוצע, הפסיקו את הצעות המחיר הנמוכות ואפילו מצאו דרך לייצר מקורות מידע ושיח פורה בעברית.

אני לא מעוניין להקים ארגון חדש ובטח שלא להתחרות בארגונים הקיימים. אני רוצה להתחיל בקטן – לפתור כמה בעיות דחופות, למצוא דרך לשתף מידע שיעזור למעצבים. אני רוצה לחבר קבוצה של מעצבי דיגיטל בלבד. ממגוון חברות ועם ניסיון שונה.

מעצב דיגיטל הוא מי שעובד על מוצרים דיגיטלים. בין אם זה בתעשיית הפרסום או בתעשיית המוצר והאינטרנט. בכל הפלטפורמות. בכל סוגי החברות. בעתיד אולי נוכל למקד ולזקק גם את ההגדרה הזאת.

גם המגזין אותו אתם קוראים עכשיו הוקם כדי לשתף מידע ולעזור לקהילה. זאת היתה מטרתו המרכזית והיחידה, הוא נטול פרסומות ותוכן שיווקי ונועד כדי לאפשר לנו לכתוב על נושאים שמעניינים אותנו ויכולים לעזור גם לאחרים.

הבעיות הדחופות שאני זיהיתי

אני חושב ששתי הבעיות שאציג פה מעסיקות חלק גדול מאוד בקהילה ובאותה נשימה אלו בעיות שבמאמץ מתאים נוכל לפתור או לפחות למזער:

חוסר במידע ובטבלאות שכר

אמנם יש טבלאות שכר למעצבים אבל הן לא מספיק מפורטות ובטח שלא מתאמיות לתעשיית העיצוב הדיגיטלי. ברוב הטבלאות יש התייחסות למעצב כישות כוללת אבל זה לא מספיק טוב.
אני רוצה להיות מסוגל להצביע על ההבדל בשכר ובתנאים בין חברות מוצר לחברות פרויקטים, בין עיצוב במחלקות שיווק למחלקות מוצר, בין עצמאיים לשכירים, בין מעצבים עם רקע שונה ועוד המון פרמטרים כל כך חשובים שכרגע נעלמים לנו.

איך זה יעזור?

מגוון רחב מדי של מסמכי הצעות מחיר

אנחנו נייצר טמפלטים למסמכי הצעת מחיר שיכללו בין השאר:

שימו לב: במידה ואתם חושבים אחרת ורוצים להציע בעיות אחרות אנחנו נשמח להקשיב ולשנות את התוכנית במידה ויהיו בעיות דחופות יותר שנוכל לעזור בהן – אתם מוזמנים להשמיע את קולכם.

קול קורא

לכל המעצבים שרוצים לתרום מזמנם בחזרה לתעשייה, מעצבים שרוצים להכיר מעצבים אחרים, ללמוד וללמד, מעצבים מנוסים וצעירים, בואו נדבר. אנחנו קבוצה של מעצבים שרוצים לייצר שיח, להיפגש פעם בחודש ולעזור אחד לשני ולתעשייה.

לא נראה לכם? חושבים שזה לא יכול לעזור? זה בסדר גמור, אפשר גם להמשיך ולהתעצבן לבד (מעצבים אוהבים את זה, אני מודה) אבל אם לא ננסה איך נדע? וחוץ מזה, להתעצבן ביחד יכולה להיות חוויה נעימה.

אנחנו נפגשים בקרוב ואם מדגדג לכם להצטרף שלחו לי הודעה ואזמין אתכם לפגישה הקרובה שבה בין שאר: נדבר על מי הוא בעצם מעצב הדיגיטל, נכיר קולגות ונרד על אפליקציות עם עיצוב מכוער במיוחד (סתם. לא באמת. אולי. נראה איך יזרום הערב).
(lior yair – facebook)

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

תגובה אחת על “מעצבים התאגדו! (או לפחות בואו נדבר על זה)”

  1. שחר עוז הגיב:

    צרף אותי ליאור 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק