כניסה לתחום

חשיבותם של יצירת פרויקטים אישיים

ערן מנדל | 20 באפריל 2017

אני מאייר, אנימטור ובמאי אנימציה עם נסיון של 14 שנים. מתוכן בתשע השנים האחרונות אני עובד כעצמאי. לאורך השנים יצרתי פרויקטים למגוון לקוחות בארץ ובחו"ל וגם לא מעט פרויקטים אישיים. בפוסט הזה אציג בפניכם את ה"אני מאמין" שלי בכל הקשור ליצירת פרויקטים אישיים. אפרט את היתרונות, אתן טיפים ועקרונות עבודה מומלצים ואשתף דוגמאות לפרויקטים אישיים שלי.

מדוע יצירת פרויקטים אישיים חשובה?

ישנם יתרונות מובהקים ליצירת פרויקטים אישיים, הן בפן העסקי והן בפן האמנותי.

קודם כל בפרויקט אישי, כל הקריאייטיב בשליטתכם. גם אם לא תבצעו בפועל את כל רכיבי הפרויקט, החזון שלכם וההעדפות שלכם יבואו לידי ביטוי באופן כמעט מלא. בעבודה מול לקוחות יש אילוצים שונים של זמן, תקציב וכללי המותג, שלא קיימים בפרויקט אישי, וכמובן שתמיד מעורבים גם טעמים אישיים שונים.

לכן בפן העסקי, פרויקטים אישיים מהווים תצוגת תכלית טכנית וקריאייטיבית, ומאפשרים למנף את הקריירה שלכם למקומות שבהם תרצו להיות. הם בהחלט יכולים להיות תעודת הזהות היעילה ביותר שלכם, ובכוחם לנתב את הקריירה שלכם למקום שבו תרצו להיות.

אני אוהב להסתכל על פרויקטים אישיים כנקודת זינוק ושדרוג בשלבים שונים של הקריירה. בין אם מדובר ביוצרים בתחילת דרכם המבקשים דריסת רגל בתעשייה, ובין אם מדובר ביוצרים מנוסים שמחפשים לגוון סגנונות ולשדרג לקוחות.

אני התחלתי ליצור פרויקטים אישיים רק לאחר שכבר היו מאחורי 10 שנות ניסיון. עשיתי זאת לאחר שהגעתי למצב שבו הייתי מאד מזוהה עם סגנון מסוים של איור, וכאשר ניסיתי לפתח סגנונות אחרים נתקלתי בחומה מצד הלקוחות, ודי בצדק, משום שהם קיבלו ממני משהו שהם לחלוטין לא ציפו לו.

חשוב לזכור שמה שהלקוחות רואים – זה מה שהם מצפים לקבל

אם אתם לא תדחפו קדימה ותראו דברים חדשים, הם תמיד יבקשו רק את מה שעשיתם בעבר. וזו בדיוק הסיבה לכך שפרויקטים אישיים הם דרך מעולה לפתח סגנון חדש, להתמקצע, להציג אותו ובעזרתו לקבל עבודות שיותר מדברות אליכם. מאז שהתחלתי ליצור פרויקטים אישיים הדבר הפך לחלק בלתי נפרד מהיצירה שלי.

פרויקטים אישיים מהווים ניקוי ראש מהעבודה השוטפת. מי לא נתקל בפרויקטים מייאשים מול לקוח קשה? לפעמים עבודה במקביל על פרויקט אישי יכול לעורר מחדש את חדוות היצירה ולהשפיע גם על הפרויקטים המוזמנים.


ללא תשלום, אבל משתלם לטווח הארוך

אנשים רבים (ואני ביניהם) מתקשים עם הקונספט של עבודה ללא תשלום. במשך שנים רבות הייתי "אנטי" לפרויקטים אישיים כי היה לי קשה לקבל את העובדה שמדובר בעבודה ללא תשלום. ואמנם – לצערנו הרב אין בצד השני לקוח שישלם לכם על פרויקטים אישיים, אבל חשוב להפריד בין פרויקטים מוזמנים מלקוח לבין יצירה אישית. בסופו של דבר כל אחד עושה את מה שהוא מרגיש הכי בנוח איתו. אז על פרויקט אישי אין תשלום ברמה המיידית אבל בעזרתו תוכלו להשיג לקוחות חדשים ועבודה שהיא כן בתשלום וגם בסגנון ובסטנדרט שאתם רוצים להיות בו.
אני יכול להעיד מניסיוני שהלקוחות האיכותיים ביותר הגיעו אלי כתוצאה מהחשיפה שלהם לפרויקטים האישיים שלי.

השקעת זמן בפרויקט אישי היא בעצם השקעה בשיווק העסק שלנו, שהוא אנחנו. כמו שעלינו, כעצמאיים, להתמודד עם רכישת ציוד והוצאת חשבוניות, כך עלינו להשקיע במוצרי שיווק שישקפו את המיטב שלנו וישיגו לנו חשיפה איכותית בקרב הקהל הרלוונטי. כך שאולי זאת עבודה "בחינם", אבל היא בודאי לא לחינם.

עקרונות עבודה מומלצים

אלה העקרונות שאני עובד על פיהם, ולמעשה העקרונות האלה מנחים אותי גם כשמדובר בפרויקט מוזמן. זה לא חייב להתאים לכל אחד באופן מלא אבל יש פה את הבסיס לצורה שבה אני ניגש לפרויקט.

פשטות לאורך כל הדרך

ברעיון, בבימוי, בעיצוב, באנימציה, בצד הטכני. בכל שלבי ההפקה. לראייתי – פרויקט אישי הוא פרויקט שבו אני נהנה ליצור והדבר האחרון שארצה שיקרה זה הסתבכות.

הנה כמה דוגמאות לפשטות כפי שיכולות לבוא לידי ביטוי בשלבי העבודה:
1. עיצוב מינימליסטי:
עיצוב מינימליסטי ופשוט יאפשר בשלבים המאוחרים יותר אנימציה פרועה ומוקצנת. ככל שהעיצוב פשוט יותר – שלב האנימציה יהיה יותר קל לביצוע מבחינה טכנית.

 

2. בחירת הטכניקה והכלים:
מומלץ לבחור בחכמה את הכלי לביצוע פרויקט אישי. חשוב להתנסות וללמוד טכניקות חדשות וכלים חדשים. עם זאת, הפלטפורמה צריכה להיות מספיק פשוטה ונגישה עבורכם, כדי שהיא תוכל להיות מגרש המשחקים שלכם להתנסויות.
דרך מעולה ליצירה עצמאית שאני בהחלט ממליץ עליה היא גיפים. מדובר בפלטפורמה סופר פשוטה ורזה, שמאפשרת באמצעים יחסית קלים ליצור אנימציות ברמה גבוהה. בנוסף, בעולם חסר סבלנות, גיפים קצרים הם דרך מעולה להביע רעיון ולהראות יכולות אנימציה ואיור, ולמשוך את תשומת הלב של הצופה. כבר כמה שנים שהפופולאריות של הגיפים תופסת תאוצה והרשת מוצפת בהם.
החיסרון בגיפים הוא שמדובר בפורמט מאד מוגבל: בגודל, בצבעוניות ובמשקל. אני רואה בהגבלות האלה יתרון. הן מאלצות אותי לחשוב פשוט ותמציתי, החל מרמת הרעיונות וכלה בביצוע הסופי. הן מאפשרות לזקק רק את מה שבאמת צריך, ולהראות את המיטב בתוך אנימציה קצרה של חמש שניות, באמצעים יחסית פשוטים, ללא צורך להיכנס להפקות מטורפות.

DIY – עשו זאת בעצמכם

עקרון נוסף בעבודה הוא לבצע בעצמי כמה שיותר, ואם אפשר, הכל – מא' ועד ת'. יש בזה הזדמנות להתנסות, לייצר בדיוק את מה שרציתי לפי החזון שלי, וכמובן הפחתה בהוצאה כספית.

שיהיה כיף

חשוב ליהנות לאורך כל שלבי היצירה. פרויקט אישי – כשמו כן הוא. לעשות אותו בהנאה יגרום לכך שרוב הסיכויים גם תיהנו מהתוצאה הסופית.

שיהיה לצופים כיף

לא פחות חשוב מהכיף האישי שלכם הוא שיהיה גם לצופים כיף! הצופים הם הקהל הנאמן שלכם ובמובן מסוים מתפקדים כשגרירים וכמשווקים שלכם. בין הצופים נמצאים גם הלקוחות הפוטנציאלים שלכם. פרויקט אישי שמייצר ויראליות מביא איתו הצעות עבודה רבות. הצופים האוהדים יפיצו את העבודות שלכם, וייצרו ויראליות שבסופו של דבר תגרום ללקוחות הפוטנציאלים להגיע אליכם.

המסקנות שלי מיצירת הפרוייקטים האישיים וטיפים שימושיים

1. להתכתב עם תוכן אקטואלי ותרבות פופולארית שם יש פוטנציאל ויראלי מאד גדול. אחד מהפרויקטים הכי ויראליים שלי היה סדרת גיפים שמבוססת על משחקי הכס. בכל שבוע יצרתי גיף אחד על הפרק ששודר באותו שבוע. הגיפים האלה זכו לחשיפה עצומה, שגרמה לעניין רב גם מצד בלוגים נחשבים שכתבו עלי ועל הפרויקט, יצרו חשיפה מחודשת, וככה נוצר בעצם תהליך שמזין את עצמו.

 

2. לפרסם רק, ואת כל מה שאתם שלמים איתו. לא להשאיר פרויקט טוב במגירה, אלא לשים אותו בפרונט ובכל הערוצים.  בנוסף – מאד ממליץ ליצור קשר עם בלוגים נחשבים, מגזינים ואתרים שונים ולשתף אותם בפרויקט. מאידך, אל תשחררו פרויקט שלא משקף את המיטב שלכם.

3. לא להתייאש. לוקח זמן להשיג חשיפה, ופרויקטים טובים פשוט מתגלגלים.

4. תמיד לחתום על היצירה! מומלץ מאד לשים את השם שלכם על כל עבודה שאתם משחררים לרשת. מגיע לכם קרדיט על העבודה שהשקעתם וזה רק הוגן שהצופים יקשרו בין היצירה שאהבו ליוצר. למדתי על בשרי את העניין כשפרסמתי את הגיפים הבאים ללא קרדיט…

 

לסיכום

אם אתם מחפשים את הדרך ליצירה מהנה ולהבאת לקוחות איכותיים – יצירת פרויקטים אישיים היא בהחלט אופציה אידאלית לכך.
אני יכול להעיד מניסיוני – אין הרבה סיטואציות מקצועיות שבהן אני מרגיש סיפוק רב יותר מלראות פרויקט אישי שלי מוצא את דרכו ברשת ומביא לקוחות איכותיים שמבקשים "תעשה לי כזה".

2 תגובות על “חשיבותם של יצירת פרויקטים אישיים”

  1. עמית להב הגיב:

    אחד האנשים המוכשרים והמקוריים. כל הכבוד!
    תמיד שמח לשתף יצירות של ערן בכל הזמנות שעולה 🙂

  2. יואל הגיב:

    מענין ויצירתי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק