חווית משתמש

התיק שכולנו סוחבים: בואו נדבר על תיק עבודות

ליאור יאיר | 18 במאי 2016

main-image3

DON'T PANIC! לנשום עמוק, אנחנו הולכים לדבר על תיק עבודות.
בשנים האחרונות עברתי על מאות רבות של תיקי עבודות וגייסתי יותר ממאה מעצבים במסגרות שונות, אני מקווה שהניסיון שלי ושל חברי למקצוע, יוכל לעזור לכם להציג את עצמכם נכון. המשימה שעומדת מולכם, בין אם אתם מעצבים ומאפיינים מתחילים ובין אם מנוסים, לא פשוטה ולעיתים גורמת לשיתוק מה שגורם לרבים מאיתנו לא לפרסם תיק עבודות או להחזיק בתיק לא מעודכן.

למה חשוב שנתחזק תיק עבודות באופן קבוע?

הסיבה הברורה: מציאת עבודה

אין לי ספק שלא תגיעו לראיונות עבודה ללא תיק עבודות או אם תציגו תיק עבודות לא מתאים. מראיין שמקבל כמה עשרות תיקי עבודות לכל משרה לא מסוגל להתעמק בכל תיק לעומק ולעיתים שולל מועמד על סמך מבט חטוף (כואב אבל זוהי האמת). לכן חשוב שתעשו את הרושם המתאים. זכרו: לפעמים תהיה לכם רק הזדמנות אחת, לכן חשוב שתכוונו טוב.

רגע, מה הכוונה בתיק עבודות לא מתאים?

מציאת העבודה הבאה

גם אם מצאתם עבודה וגם אם אתם מאושרים, תיק עבודות טוב ימשיך ויעבוד בשבילנו וידאג שנמשיך לקבל הצעות עבודה לכל מקרה שלא יגיע. חשוב להזכיר שתיק עבודות טוב הוא כמו רשת קשרים, היא תעזור לנו כשנצטרך אותה אבל רק אם נדאג להשקיע בה לפני.

הצגת יכולות ללקוחות פוטנציאלים

לעצמאים שבינינו תיק העבודות הוא בעצם חלון הראווה ליכולות, להתהליכים ולמוצרים השונים שאנו מסוגלים לייצר. זהו המקום שלקוחות פוטנציאלים ילכו אליו כדי להחליט אם ליצור איתנו קשר או להעסיק אותנו. זוהי הנקודה הראשונה ברוב תהליכי המכירה.

 


נקודות שחשוב לקחת בחשבון כשאנחנו עובדים על תיק העבודות שלנו

פשוט תעשו את זה

כמה מכם לא מחזיקים בתיק עבודות כי פשוט לא הצלחתם להביא את עצמכם להתחיל לעבוד עליו? או לעדכן את התיק הקיים?
אנשי עיצוב ואפיון לא מסוגלים לעבוד בקלות על מוצר שלהם. התוצאה ברורה: הסנדלר הולך יחף. הראש שלנו מסתחרר רק מהמחשבה של לבנות לעצמנו אתר, אנחנו רוצים שהוא יהיה הכי מגניב והכי מרשים אבל האמת היא שמה שבאמת חשוב זה שהוא יהיה.
בכל רגע שבו אין לכם יצוג מכובד ברשת אתם פוגעים בעצמכם (ולעיתים גם בהתקדמות המקצועית שלכם). הרבה יותר קל לשפר משהו קיים ולהוסיף לו עוד עבודות מאשר להרים משהו מההתחלה ולכן העצה שלי אליכם היא פשוטה: פשוט תעשו את זה. אל תקחו על עצמכם פרויקט שברור שלא תצליחו לסיים, נסו לתכנן תיק עבודות מרשים ומכובד אבל בגבולות ההגיון.
נסו להסתכל על תיק העבודות שלכם באותה הצורה שבה הייתם מסתכלים על מוצר אמיתי. תעלו את התצורה המינימלית (mvp), זאת שתכבד אתכם גם אם לא תהיה הדבר הכי מרשים בעולם, תשקיעו באופן הצגת העבודות ובעבודות עצמן ולא בפיתוח אתר מלא בזיקוקים.
לתיק עבודות (כמו לכל מוצר) יכולה להיות אבולוציה טבעית. אבל חשוב להתחיל.

תיק העבודות שלכם יקבע את סוג העבודות שתקבלו בעתיד

הרבה מעצבים שואלים אותי למה פונים אליהם רק לעבודות משעממות או פשוטות. ובכן, מבט קצר בתיק העבודות שלהם מגלה את התשובה: אלו בדיוק העבודות שהם מציגים בתיק העבודות שלהם. תיק העבודות שלכם צריך לשקף את סוג העבודות שאתם רוצים לעשות ולא רק את אלו שעשיתם. אחרת אל תתפלאו שלקוחות יבקשו מכם לעשות דברים שאתם לא רוצים לעשות, הם קיבלו את הרעיון מתיק העבודות שלכם.

״תיק העבודות שלכם חייב לשקף את סוג העבודות שאתם רוצים לעשות ולא רק את אלו שעשיתם, רק ככה תוכלו לשבור את המעגל״

פתרון מאוד נפוץ לבעיה הזאת הוא הוספת תרגיל או קונספט שבניתם בעצמכם (ללא לקוח) כדי להציג את היכולות שלכם ואת סוג המוצרים שתרצו לעבוד עליהם. הפתרון הזה כל כך נפוץ שגם מעצבים מנוסים משתמשים בו לעיתים כדרך להדגים את היכולות שלהם, למשוך פרויקטים מעניינים וגם כדי להשחיז את היכולות שלהם.

טיפ של אלופים: הציגו רק את העבודות הטובות שלכם ומיד

מעסיקים פוטנציאלים לא צריכים לבזבז זמן ולחפש בתיק העבודות שלכם את העבודות הטובות. לאף אחד אין זמן או רצון לעשות את זה. אני ממליץ להציג את העבודות שאתם הכי גאים בהן מיד. המשפט שתמיד עובר לי בראש בהקשר הזה הוא הציטוט המפורסם של קרמבו מהסרט ״מבצע סבתא״: אתה מתחיל הכי מהר שלך, ולאט לאט אתה מגביר.

 

בנוסף (וזה חשוב), אל תציגו עבודות לא טובות. בתיק העבודות האיכות קודמת לכמות. עדיף, לדעתי, להציג שלוש-ארבע עבודות טובות מאשר עשרים עבודות בינוניות.
דוגמאות לעבודות שלא צריך להציג:

  1. עבודות מהלימודים. עבודות גמר מהלימודים דווקא נכון להציג אבל לא כל תרגיל שעשיתם מקומו בתיק העבודות.
  2. עבודות שאתם לא גאים בהן.
  3. עבודות שאתם חושבים שהן מיושנות, לא טובות. כאלה שאם ישאלו אתכם שאלה עליהן מיד תפתחו בהתנצלות על זה שהן בכלל נמצאות בתיק העבודות. זה לא עוזר לכם – זה רק מחליש את תיק העבודות.

היזהרו מלקחת קרדיט לא שלכם

לעולם אל תקחו קרדיט על עבודה של מישהו אחר. התעשיה בישראל מאוד קטנה ולא חסרים סיפורים על מעצבים שפגעו בעצמם רבות בגלל שלקחו קרדיט על עבודה לא שלהם. זה כמובן יכול לקרות גם בטעות ובתמימות ולכן אני רוצה שתשימו לב לנקודות הבאות:

  1. אם עיצבתם עמוד מתוך מערכת שמישהו אחר בנה בה את השפה הגרפית אתם לא יכולים להציג את העמוד הזה בתור עבודה שלכם.
  2. אם עבדתם עם ארט שכיוון את העבודה שלכם או עם מעצבים אחרים שהיו שותפים לתהליך יצירת הקונספט – זיכרו לציין זאת. עדיף להיות שקופים מאשר לספר על זה בדיעבד.
  3. אם חידשתם עיצוב קיים חשוב שתציגו את העיצוב הקודם לעומת שלכם, כדי שיהיה ברור מה חלקכם בפרויקט.

אל תתעצלו, שפרו עבודות קיימות שזקוקות לשיפור

הנה רעיון מטורף – אתם יכולים לשפר עבודות שכבר סיימתם לפני שאתם מעלים אותן לתיק העבודות שלכם. כך תוכלו לא לוותר ולהציג עבודות גם אם הן לא במצב להצגה כרגע.
באיזה מצב נשקיע ונשפר עבודה?

  1. כאשר העבודה בוצעה ללקוח גדול ונרצה להשתמש במותג שלו.
  2. במידה ושיפור עבודה יכול להביא אותה למקום שנהיה מאוד גאים בו.
  3. כאשר העבודה היא טובה אבל לא מעודכנת (לדוגמה – אפליקציה שמוצגת על מכשיר אייפון שלוש).

הציגו תהליך ולא רק תוצר סופי

התהליך מרשים לפעמים יותר מהתוצר עצמו. לא כל עבודה חייבת להיות סיפור הצלחה מסחרי מסחרר, אבל בכל עבודה התמודדתם עם בעיות ואתגרים. הציגו את העבודות שבהן התמודדתם עם בעיות וספרו כיצד פתרתם אותן.
דוגמאות לבעיות שפתרתם וכדאי לדבר עליהן:

  1. חוסר במידע – וכיצד השלמתם אותו.
  2. אלמנטים או מוצרים שהצלחתם לשפר את הביצועים שלהם.
  3. מחקר שהיה קשה לעשות אך בכל זאת הצלחתם לבצע.
  4. בדיקות שמישות.
  5. בעיות טכנולוגיות שהצלחתם להתגבר עליהן בעזרת אפיון ו/או עיצוב נכונים.
  6. התאמה ממשקית ועיצובית לקהל מסוים.

בנוסף, ניתן להציג תוצרים משלבי העבודה ולא רק את התוצרים הסופיים. לדוגמה:

  1. ארכיטקטורת מידע והצורה שהיא משפיעה על הניווט במוצר.
  2. סיכום תהליכי מחקר וכיצד הם השפיעו על התוצר הסופי.
  3. סיכום תהליכי שיפור ואופטימיזציה (בדיקות שמישות, מערכות data maining וכו'…)
  4. סקיצות שונות עם הסברים על הסיבה לבחירת הקונספט הסופי.
  5. אפיון של תהליך מרכזי.
  6. אבות טיפוס אינטרקטיביים.

מסרים מדויקים וקצרים

מעטים ישבו ויקראו את הטקסטים שבתיק העבודות שלכם לעומק (לצערי). לכן, התאימו את המסרים לקהל שלכם, כיתבו בצורה ברורה, קצרה, מדויקת ועניינית. אם יש משהו שתרצו להעביר הציגו אותו בגדול ונסו להמעיט בטקסטים כמה שניתן.

הציגו חוות דעת של אנשים שעבדו אתכם על הפרויקט

נקודה חשובה שחוזרת ברוב ראיונות העבודה היא היכולת שלכם לשחק עם ילדים אחרים. כלומר, מעבר לרמה המקצועית שלכם – מעסיקים ירצו לדעת:

  1. האם אתם יכולים לעבוד בצוות?
  2. האם אתם יכולים לקבל הנחיה (גם הנחיה קשה)? האם אתם מסוגלים לקבל ביקורת?
  3. האם אתם תדעו לעבוד עם מעצבים אחרים?
  4. האם אתם מסוגלים להוביל תהליך?
  5. עד כמה אתם חושבים מחוץ לקופסא?
  6. עד כמה אתם מסוגלים לעבוד באופן עצמאי?

הדרך הטובה ביותר להרגיע אותם בהקשר הזה וכבר בתיק העבודות היא להציג חוות דעת של אנשי מקצוע שעבדו אתכם בפרויקטים השונים שאתם מציגים ובכלל. אתם יכולים לבקש ממעסיקים לשעבר, מאנשי צוות (מעצבים, אנשי שיווק, מפתחים) וכמובן מלקוחות לספר על התהליך שעברו מולכם. מידע שכדאי לכלול בחוות הדעת:

  1. רמת הגימור בעבודות שלכם.
  2. ההשקעה שלכם לאורך התהליך.
  3. במידה והובלתם את התהליך, יהיה נהדר אם אנשים אחרים יספרו על כך.
  4. רמת החיבור שלכם לאנשי הצוות השונים.
  5. בעיות שפתרתם.
  6. הצלחות עסקיות שהושגו בעקבות העבודה שלכם.

הימנעו מניווט מתוחכם ומהסחות ויזואליות

בנו את תיק העבודות שלכם כמו שהייתם בונים מוצר אמיתי: עם מטרה אחת ברורה. המטרה שלכם היא להציג את העבודות הטובות ביותר שלכם בצורה הטובה ביותר. דברים כמו ניווט מגניב וחדשני ואנימציות ממשקיות לרוב לא רלוונטים ויפגעו בחוויה של מי שבוחן את תיק העבודות שלכם (לרוב אני מעדיף שכל העבודות יהיו פרוסות על עמוד אחד – במיוחד אם אין המון עבודות).
כמובן שאם יש לכם יכולת לפתח בעצמכם את כל תיק העבודות ולעבוד על אנימציות וניווט מדויקים ומרשימים (ואפילו מגניבים) זה כבר משהו אחר, אבל לרוב זה לא יהיה המצב ולכן אל תבזבזו על העניין זמן מיותר – השקיעו אותו במה שחשוב (למקרה שלא הייתי מספיק ברור – הכוונה היא שתשקיעו את הזמן בעבודות עצמן).

תזכירו לי מי אתם?

הציגו את עצמם: תמונה איכותית, רקע כללי, רקע אקדמי, רקע מקצועי, אני מאמין, פרסים והישגים, הכשרות מקצועיות. במידה ואתם פרילנסרים: כיתבו בצורה ברורה מה השירותים שאותם אתם מציעים – נסו להציג במשפט פתיח קצר וברור מה הערך שלכם.

למה מעסיקים לא מסוגלים לראות מעבר לתיק העבודות ולהבין שיש לי כישרון אמיתי?

אני יודע שזה מאוד מעצבן, מעסיקים רוצים לראות עבודות רלוונטיות והם לא מתחשבים בכישרון שיש לכם שפשוט עוד לא פרץ כי אף אחד לא נתן לכם הזדמנות והכשיר אתכם. ובכן, זה אמנם מעצבן אבל זה לא הולך להשתנות. בואו ננסה להבין למה:

  1. לא כל המעסיקים יכולים להכשיר אתכם. לכן הם מחפשים מעצבים (או מאפיינים) שיכולים לעשות את העבודה ללא ההתערבות המקצועית שלהם. מכיון שהם לא מהתחום ולא יכולים להכשיר אתכם, סביר שגם לא ידעו לזהות כישרון חבוי (וגם אם כן, אין להם את היכולת לטפח אותו).
  2. לא כל המעסיקים רוצים להכשיר אתכם. חלקם רוצים לקבל מעצבים מנוסים שיכולים להיכנס מיידית לעבודה (גם אם זה אומר שהם ישלמו יותר).
  3. זה לא התפקיד שלהם לזהות כשרונות. התפקיד שלהם זה למצוא מישהו שיבצע את העבודה.
  4. מי שכן מוכן להכשיר אתכם עושה את זה בדרך כלל מטעמים כלכליים. הזמן והמאמץ שהוא משקיע במעצב מתחיל עומד מנגד למשכורת הנמוכה יחסית שהוא מוכן לשלם. נכון, יש מקומות בהם אפשר להעסיק מעצבים מוכשרים, לשלם להם משכורת יפה ולהכשיר אותם (בדרך כלל בחברות מוצר גדולות) אבל המקומות האלה מעטים מאוד וכך גם האנשים שמוכנים באמת להשקיע ולהכשיר מעצבים.

אנחנו לא יכולים לדרוש ממעסיקים להסתכל מעבר לעבודות שפרסמנו ולראות את הכישרון החבוי שלנו. כמו בכל משרה אחרת, אנחנו חייבים להציג את היכולות שלנו בצורה שתדבר למעסיקים הפוטנציאלים. לכן עלינו לקחת אחריות ולדאוג לתיק עבודות ראוי ומכובד.
כדי שנוכל לעשות את זה קיבצתי לכם רשימה של תיקי עבודות שאני חושב שיוכלו לעזור לכם להתחיל את התהליך. בחרתי במיוחד כל תיק עבודות כדי לא להציף אתכם במידע, אני מאוד מקווה שזה יעזור לכם לקבל רעיונות ולהתחיל לעבוד.

 


ללמוד מאחרים: תיקי עבודות לדוגמה

דוגמאות לתיקי עבודות בסיסיים: כוללים בדיוק את מה שצריך ונשענים על עבודות טובות. ללא סיבוך מיותר של צורת ההצגה או פיתוח במיוחד. בדרך כלל נשענים על פלטפורמה או פיתוח פשוט.

mariu

mariusz.cc

האתר של המעצב Mariusz הוא דוגמה נהדרת לאתר פשוט שמתבסס על פלטפורמה קיימת ועונה על כל הנקודות בצורה טובה ומקצועית. נכון, לא מדובר בתיק העבודות הכי מרשים בעולם, אבל הוא קיים והוא מכבד את המעצב שהעלה אותו ועוזר לו. משהו אחד שכן צריך לשפר הוא הצורה שבה הוא מציג את העבודות שלו – הן קטנות מדי ולעיתים הוא מציג רק תמונה אחת וזה חבל.

 


zk

zachkuzmic.com

האתר של המעצב Zach Kuzmic הוא דוגמה פשוטה נוספת לתיק עבודות. יש בו מספיק עבודות וכל עבודה מוצגת בצורה מקצועית ופשוטה.

שימו לב שעמוד הפרטים על המעצב מכיל פסקת תיאור מקצועית, תמונה פשוטה ואת כל פרטי הקשר המתאימים. היה יכול להיות נחמד אם הוא היה מטמיע גם טופס יצירת קשר, אבל אין לי ספק שיהיה קל לפנות אליו בדרכים אחרות. נקודת חוזק נוספת היא העבודה שיש לו בלוג (אבל לצערי נראה שהוא לא מאוד פעיל).

 


dave

davekellerportfolio.com

תיק העבודות של המעצב Dave Keller הוא דוגמה יפה לתיק עבודות של מעצב מתחיל עם מעט עבודות (עמודי נחיתה בעיקר ותרגילים) שמוצגות בצורה מכובדת. זהו תיק העבודות שאיתו תוכלו להתחיל. הוא מבוסס כמובן על טמפלט מוכן.

 


ilan

portilan.com

תיק עבודות של איש המוצר והמאפיין Ilan Lichtnaier שמציג סדרה של עבודות אפיון מרשימות. אילן בחר לשנות טמפלט קיים ולהתאים אותו לצרכים שלו והוא מציג בכל עבודה תהליך עבודה מפורט, סרטונים המציגים את האפיון שלו (כולל התנהגויות) והמלצות מאנשים שעבדו איתו על הפרויקט. זה המינימום שצריך להחזיק והוא עושה את זה בצורה מאוד מקצועית ומדויקת.
שימו לב שחלק מהדברים שהוא מציג הם מטלות שהוא קיבל בזמן ראיונות עבודה או תרגילים שונים וזה לא מפחית ולו בפיקסל מרמת הגימור או המסר שעבודות אלו מעבירות ושמשקף את היכולת המקצועית שלו. אני שמח מהדוגמה הזאת במיוחד כי בין השאר היה לי העונג להיות המרצה שלו באחד מהקורסים שהעברתי, ולאחר מכן גם העסקתי אותו לתקופה לא קצרה.

 


lior

uxhero.co.il

תיק העבודות האישי שלי. בניתי אותו מאפס בעזרתו של חבר מפתח והוא סוג של הכלאה בין משהו שעושים מאפס לבין להישען על משהו קיים שמתבסס על עמודים מאוד פשוטים. רציתי משהו פשוט פשוט ומהיר שנבע מהצורך שלי להעלות משהו לאוויר. באותה התקופה לימדתי במוסדות אקדמים בחו״ל והיתה להם דרישה לאתר אישי לכל מרצה. רציתי לעלות משהו מכובד אבל באותה נשימה לא רציתי להפוך את זה לפרויקט שלא יגמר לעולם.
עשיתי רשימה של הדברים הבסיסיים שאני רוצה להציג, קבעתי לעצמי שאני מסיים לעבוד על כל האתר תוך 3 ימים מהרגע שאני מתחיל לעבוד עליו (כי זה מה שהיה לי) והעלתי אותו לאוויר. את התוצאה אתם יכולים לראות בלינק.

למרות שמעולם לא נעזרתי בתיק העבודות, אני בטוח שאני עדיין אעדכן אותו פעם בכמה שנים – כי זאת הנוכחות שלי באינטרנט, ולמרות שאין לי צורך בו ברמה המיידית חשוב לי שהוא יהיה שם ויציג אותי בצורה מכובדת – ויום אחד אני אחזור אליו ואעלה משהו מגניב במיוחד! מיד אחרי שאסיים לקרוא את כל הספרים ברשימת הספרים שלי ואת הפוסטים שרציתי לקרוא ואסיים ללמוד את תוכנת אבות הטיפוס החדשה שיצאה ואלמד את החתול לתת יד… (אתם מבינים לאיפה זה הולך).

 


דוגמאות לתיקי עבודות מרשימים במיוחד:
תיקי עבודות שלא נשענים על פלטפורמה אלא פותחו במיוחד במטרה להעצים את העבודות בהם.

chulakov.com

Oleg Chulakov הוא מפתח פרונד מאוד מוכשר (שאני עוקב אחריו כבר כמה שנים) שעובד עם המעצבים הטובים בתעשייה (שגם אחריהם אני עוקב) – התוצאה היא שכל עבודה שלו נראית ומתנהלת בצורה מאוד מרשימה. אין ספק שתיק העבודות שלו הוא מהמושקעים והמרשימים ביותר שיש בשוק, אם כי מעט כבד ומסובך.
האתר שבנה כדי להציג את העבודות כולל סרטוני רקע ברוחב מלא, סרטוני הדגמה, כמויות של התנהגויות עשירות, תמונות באיכות גבוהה ועיצוב ושפה יחודיים. מסוג העיצובים שבהם כל תמונה היא פוסטר.

 


anthony

an.thony.co.uk

תיק העבודות של המעצב Anthony Anderson הוא עמוד אחד ארוך שמציג את כל העבודות שלו. יש משהו מאוד נכון בעמוד אחד ללא דרישה מהמשתמש ללחווץ או לבחור כלום – פשוט לגלול ולקבל עוד עבודות. אין לי ספק שבתצורה הזו המשתמשים נחשפים לכמות גדולה יותר של עבודות ובקלות. התמונות המוצגות מרשימות גם באיכות וגם בגודל ומעבירות נכונה את המסר. הן מלוות במעט מאוד טקסט.
את האתר הוא בנה בעצמו ולא הסתמך על אף פלטפורמה וזו דוגמה יפה לבניה של משהו מאפס אבל בקנה מידה קטן יחסית.

 


circularchaos

circularchaos.com

תיק העבודות הזה התפרסם לא מעט בהקשר של תרגילים ומבחנים. המעצב Balraj לא מתבייש להראות תרגילים שהוא עשה או מבחני קבלה לחברות שונות. ובאמת שאין לו במה להתבייש, העבודות שלו לא רק מאוד חדישות מבחינה עיצובית הן גם טובות ברמת האפיון ומציגות תהליכי חשיבה נכונים.
הצורה בה הוא מציג את העבודות לא שונה מרוב תיקי העבודות מבוססי הפלטפורמות המוכנות, אבל הוא יודע איך להציג עבודה. הוא בוחר את העיצובים הנכונים (שמציגים לא רק יופי אלא גם תוכן וערך) ומציג אותם בתמונות ענק באיכות גבוהה (כמו שמעצב צריך לעשות).
שימו לב שחלק מהעבודות נעולות.


samuel

samuel-medvedowsky.com

שימו לב למעצב הצעיר הזה ולצורה שבה הוא מגיש את העבודות שלו.
אין ספק שהעבודות שהוא מציג הן תרגילים או שהן נעשו במסגרת לימודים אבל זה לא ממש משנה. הוא מציג תהליך מלא, דוגמאות לתוצרים ותהליכי חשיבה והכל ברמת גימור מעולה.
תיק העבודות הזה מלמד אותנו שלא הכמות אלא האיכות של העבודות היא החשובה, לעומת רוב תיקי העבודות שמלאים בעבודות לא רלוונטיות, לא טובות או ישנות מדי. עדיף מעט עבודות מעולות מכמות גדולה של עבודות ברמה נמוכה.

 


simonpan

SimonPen.com

תיק העבודות של המעצב סיימון פן חביב עלי במיוחד. היום הוא אחד מהמעצבים הבולטים של uber אבל בעבר היה עצמאי שהיה אחראי על פרויקטים מרשימים. מה שאני אוהב בתיק העבודות הזה היא ההצגה הרצינית והמפורטת של תהליכי העבודה שלו. הוא מציג מעט מאוד פרויקטים אבל בכל פרויקט הוא מוכיח עד כמה מקצועי ורציני הוא. הוא מפרט על שיטות העבודה שלו ומדגים תוצרים מהשלבים השונים (כולל תוצרים שנדחו והוא מקפיד להסביר מדוע), הוא מתאר את האנשים שעבד איתם, את האתגרים שהתמודד איתם ומה בסופו של דבר עזר לו להגיע אל המוצר המנצח. למי שרוצה ללמוד איך נכון להציג פרויקט אפיון (בדרך כלל כדי להתקבל לחברות שמתמחות במוצרים ולתפקידי ניהול מוצר) יש פה דוגמה מעולה שעושה שימוש גם בכל הכלים האפשריים מבחינה ויזואלית (תמונות, סקיצות, אבות טיפוס, וידאו ואנימציות).
בנוסף, הוא חושף את התוצרים וההגשה שלהם – וזה יכול ללמד אתכם איך חברות גדולות מצפות לקבל תוצרים. לדוגמה StyleGuides לחברת Amazon.
שווה להיכנס גם לעמוד הפרטים האישיים, בו הוא מציג  את עצמו בצורה פשוטה.

 


haus

madeinhaus.com

נכון שמדובר בתיק עבודות של חברת פרויקטים (HAUS) אבל מה זה בעצם משנה? הם מציגים את העבודות שלהם בצורה מרשימה ופשוטה יחסית. מדובר בפיתוח שלהם וללא הסתמכות על פלטפורמה, אבל הם לא התפרעו מדי והתוצאה מרשימה. שימו לב שהם מציגים עמוד מרשים לכל פרויקט וממנו אפשר לקבל השראה וללמוד.
הם עושים שימוש שכל האפקטים האפשריים: תמונות ענקיות ואיכותית, וידאו מכל הסוגים, אנימציות חדות יחסית ועוד המון משחקים ויזואלים.

 


אז מה האפשרויות שלי?

האפשרות הפשוטה: להעסיק מפתח שיבנה לכם את תיק העבודות.

האפשרות המגניבה: שיתוף פעולה בין מעצב למפתח – שיתוף פעולה שאני רואה הרבה לאחרונה בין מעצבים למפתחים. המעצב מעצב את תיק העבודות של המפתח והמפתח בונה למעצב את תיק העבודות שלו. כולם מנצחים.

האפשרות הרגילה: להשתמש באחת מהפלטפורמות המוכנות. אני ממליץ על: portfolioboxsquarespace, weeblydunkedcarbonmadevirb. ולא לשכוח כמובן להציג גם עבודות ב-  behance וב- dribbble.

האפשרות המתקדמת: ללמוד פיתוח בסיסי (על wordpress לדוגמה) ולהשתמש בפרויקט של תיק העבודות בתור פרויקט שיעזור לכם לרכוש מיומנויות נדרשות נוספות (כמו פיתוח html,css,javascript).

 


העצה החשובה ביותר: התמקדו בעבודות ולא רק בהגשה

רוב השאלות בנושא תיק העבודות שאני מקבל באופן קבוע מתמקדות בפלטפורמה ובכמות העבודות, כשהדבר החשוב באמת בתיק העבודות הן העבודות עצמן. אם יש לכם זמן מוגבל אני מציע לכם להתמקד בלייצר מספר מצומצם של עבודות מעולות (3-4) ולהשקיע מעט מאוד זמן בצורת ההצגה שלהן.
מכיוון שמדובר בעבודות ויזואליות איכות העבודה תשפיע על ההגשה שלה כמעט תמיד. פתרון פשוט כמו עמוד גלילה ארוך שמציג את העבודות השונות יכול להתאים ולחסוך לנו זמן יקר שינותב לעבודה על העבודות עצמן.

תיק העבודות הוא לא יעד הוא הכלי שבשימוש נכון יביא אתכם ליעד המבוקש. תגדירו לכם מטרות ברורות ותייצרו עבודות ותיק שיביאו אתכם למטרות האלה. חשוב גם לזכור לא להזניח את תיק העבודות ולחזור ולעדכן אותו כדי שיהיה שם, מוכן, ברגע שתצטרכו אותו שוב.

למי שצריך עזרה או רוצה להתייעץ אנחנו (ואני) נשמח לעזור. אם תרצו לשלוח לנו את תיק העבודות שלכם להתרשמות ולקבלת פידבק אנחנו מבטיחים להתייחס ולעזור.

מעסיקים? מעצבים עם ניסיון? רוצים להוסיף את הדעה שלכם?

אני אשמח לשמוע בתגובות את הדעה שלכם. ממה מעצבים צריכים להיזהר ועל מה כדאי לשים לב. אשמח לשמוע סיפורים אישיים (טובים וגם פחות) ובעצם כל דבר שיוכל לעזור למי שעושה את צעדיו הראשונים וגם לאנשי מקצוע מנוסים.

אתם מוזמנים גם לקרוא פוסט נוסף שיספר לכם מה מחפשים הבכירים בתעשיית חווית המשתמש במעצבים מתחילים או מנוסים, הן בהקשר של תיקי עבודות והן בהקשרים של הכשרה, נסיון ועוד.

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

תגובה אחת על “התיק שכולנו סוחבים: בואו נדבר על תיק עבודות”

  1. טלי הגיב:

    כתבה מעניינת ומקיפה, תודה!
    מאוד מזדהה עם מה שכתבת, אשמח לשמוע דעתך על דרך ההצגה של העבודות שלי באתר שלי: talisinay.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק