כלים

המדריך למעצב העצמאי, פרק א': להתכונן לעצמאות

ענבר עדות | 20 בספטמבר 2016

main_image

 

מדריך זה פונה לאלו מכם, ששאיפתם הגדולה יותר מכל הינה להיות בבוא היום בעלי עסק עצמאי. מהן דרכי הפעולה הנכונות להתנהלותכם, כאשר תעלו על המסלול ותרצו לכוונו לעבר הגשמת חלום זה? ישנן המון בחירות, והחלטות, אשר כדאי לקבל כבר בתחילת הדרך. כל זאת על מנת לבנות את הקריירה בצורה נכונה ואינטיליגנטית, ולהכין את הקרקע להגשמת החלום.

 מסלול ההמראה שלכם מוכן, סיימתם לימודי עיצוב באחת המגמות לתקשורת חזותית, במוסד אקדמי מוכר. אתם מעצבים רעבים בתחילת דרככם וכל העולם פרוש בפניכם. לרוב המעצבים ברור כי נקודת המוצא שלהם היא כבר במקום גבוה ונחשק: בחרנו במקצוע שהוא גם התחביב שלנו. מקצוע המביא לידי ביטוי את האופי היצירתי והתשוקה שלנו לאסתטיקה. בחרנו במקצוע שהעמיד אותנו כבר בתקופת הלימודים בביקורות מביכות, לעיתים מעצימות, וחשף את היצירה שלנו לעיני כל. שקדנו על פרויקטים לילות כימים על מנת להביאם למקום יחודי ופורץ דרך, כזה שיבלוט מבין כל עבודות העיצוב הנעשות באותו הקורס. פרויקטים סטודנטיאליים עליהם הקזנו את דמנו באפס תקציב ובלו״ז בלתי אפשרי. ידוע לכם שנבחרתם, כמו בגיבוש לסיירת, מתוך מאות אחרים שנאבקו גם הם על מספר מקומות מצומצם בכיתת עיצוב.

התקופה הטרום עצמאית – הכנת הקרקע

מאחורי רוב המעצבים העצמאיים המצליחים, עומדת תקופת הכשרה ארוכת שנים במספר מקומות עבודה. (כמובן שישנם בעלי עסק עצמאיים שהחלו את דרכם כבר מהיום הראשון כעצמאיים, אך אלו יוצאי דופן ונדירים)  תקופת הכשרתכם בחברות הסטודיו השונים, היא תקופה משמעותית ביותר להנחת אבני היסוד בקריירה והיא תקבע לרוב את מידת הצלחתכם בתור מעצבים עצמאיים. ההחלטות הבאות הן

  1. בחירת סביבת עבודה נכונה להכשרתכם  – רצוי שהחלטה זו תהיה מבוססת על מספר קריטריונים, הן רציונלים והן אמוציונלים. האם זו סביבה תומכת שתאפשר לי ליצור בנינוחות ותעצים אותי? האם יש לי חיבור טוב עם המעסיקים כבר בשלב הראיון? עבודת המעצב מבוססת לעיתים על תהליך רגשי ויחסים חיוביים יובילו לעיצובים טובים ומוצלחים. שיקול נוסף הוא – האם הפורטפוליו של אותה חברה מעניין אותי ועבודותיו הם ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, שתאפשר לי לשאוף ולהתפתח ותעורר בי הערכה וכבוד. בנוסף, האם תחום העיסוק של  פרויקטי החברה יקדם אותי בעתיד למקום אליו אני שואף? לדוגמא ״בחירה בחברה המייצרת ממשקים בתחום הבית החכם, יכולה לקרב אותי לפרוייקט עיצובי נשגב יותר עם חברה מובילה אחרת בתחום זה, הקורץ לי״.  ולבסוף, קחו בחשבון שבחירה במקום קטן ובוטיקי כמקום עבודה ראשון גם היא אסטרטגיה נכונה. כך תוכלו ללמוד באופן אישי ממעצבים בכירים ומנוסים מכם  והסיכוי שיפלו לידיכם פרויקטים בעלי חשיבות היא גדולה יותר.

  2. בחירת הפרויקטים הנכונים שיתגבשו ברזומה – כעת אתם בונים את תיק העבודות ואת הניסיון המקצועי שלכם . חשוב שתבחרו בפרויקטים שיראו טוב בתיק העבודות, וכן יקפיצו אתכם מבחינת פרקטיקה. אך אל תטעו! לעיתים פרויקטים סיזיפיים, ארוכים, גדולים ומאוד משעממים עיצובית יכולים להיות בית הספר הטוב ביותר עבורכם. אתר מנועי חיפוש בעל מורכבות ממשקית אך חסר חינניות ושיק, לדוגמא, יכול בניגוד לציפיותכם להוות אתגר עיצובי ומקרה בוחן מדהים לפלואים מורכבים של משתמשים.

  3. ביחרו נכון את המנטורים המקצועיים שלכם. אין ספק שהדרך הטובה ביותר להשתפר ומהר היא לעבוד בצמוד לאנשי מקצוע מנוסים. אל תוותרו על ההזדמנות – ביחרו אנשי מקצוע שאתם מעריצים ועשו הכל כדי ללמוד מהם.
    במידה ולא התמזל מזלכם לעבוד עם מנטור רציני אתם יכולים (בנסיבות מסוימות) לבחור במסלול הכשרה ייעודי שישלים לכם את החוסרים השונים.

  4. לקיחת אחריות מלאה על פרוייקט במסגרת החברה, כחלק מההכשרה – מעורבות בכל האספקטים של הפרויקט תהפוך אתכם לבעלי מקצוע מנוסים יותר: איפיון חווית משתמש מיתוג עיצוב ועבודה מול המפתח. מעצב השואף להתפתח לתפקיד ניהולי חובה עליו ללמוד כבר בתחילת דרכו להיות מעורב. בקשו להיכנס לפגישות איפיון, להיות מעודכנים בשלב המוקאפים הטרום עיצוביים בהם מתכננים היררכיות ותכולות במסכים השונים, למדו להעביר מידע אל המפתח, שבו עימו ומצא את דרך ההתקשרות הנכונה מולו.

  5. שאיפה להובלה/ עבודה ישירה מול לקוח – זו ההזדמנות עבורכם להתאמן על מובילות עסקית. בניית הבריף הנכון בשיתוף לקוח הקצה הוא המפתח להעברת הקונספט בשוט ראשון. שאלו את המעסיקים שלכם, או את מנהלי הפרוייקט מיהו לקוח הקצה, ובקשו להיות נוכחים בפגישות המקדימות עימו (פגישות התנעה). בנוסף, בקשו להיות נוכחים בהצגת העיצובים מולו. אל תתביישו לבקש לשבת בפגישות, גם אם מדובר במנכ״ל או סמנכ״ל של חברה מובילה. אחרי הכל העיצובים שלכם ישרתו אותו והמטרה היא מקצועית גרידא: לקלוע לאסטרטגיה שלו.

  6. מגוון מקומות עבודה, להעמקת ניסיונכם – לעולם אל תשקטו. חפשו הזדמנויות מעניינות להתפתחות מקצועית, על מנת לרכוש עוד ידע בתחומכם, אל עבר היעד הנכסף.  אך עם זאת אל תרבו לעבור בין מקומות עבודה, החלפת משרות באופן תדיר היא מגמה, אשר אינה מצטיירת היטב בקורות החיים.

  7. יצירת ה- networking שלכם מבעוד מועד – חפשו הרצאות וקורסים מעניינים, אשר יעשירו את הידע שלכם ואולי יותר מכל, יפגישו אתכם עם בעלי מקצוע אחרים בתעשייה. אחרי הכל הביצה קטנה, ומפגש עם אנשי מקצוע נוספים בתחומכם, יכול לקדם אתכם, ולספק לידים בעתיד. הרבו להציג את עצמכם ולהחליף כרטיסי ביקור. איספו לכם אנשים שיהוו עבורכם קשרים בצאתכם לעצמאות.

  8. הצצה לעולם הפרילאנס – דברו עם מעצבים אחרים שעשו את דרכם לעבר העצמאות, ובקשו מהם לשמוע את הסיפור האישי שלהם. בקשו מהם לקבל מהם את הטיפים האישיים שלהם על תהליכי העבודה שלהם, על הקונפליקטים שלהם, ההצלחות, הכשלונות וכו, כל זאת על מנת להתחיל להתקרב אט אט לעולם זה. כמו כן בקשו ממעצבים עצמאים אלו המייעצים לכם, להעביר אליכם פניות שהם אינם מצליחים לממש.

  9. חיסכון עתידי להשקעה בעסק – עסק זקוק להשקעה בסיסית. עשו חישוב מהי העלות הכלכלית שתהיה לעסק שלכם, ודאגו לחסוך בצד ממשכורתכם הקבועה, לעסק העתידי שלכם.

  10. טעימה מעולם העצמאי – קחו פרוייקט פרילאנס ניסיוני אחד במהלך עבודתכם כשכירים, גם אם הוא יעלה לכם במספר לילות לבנים או בסופש. ניסיון זה יעביר לכם התנסות אמיתית על בשרכם, ויאמת עבורכם האם מעמד זה הולם אתכם.

האם מתאים לי להיות עצמאי?

מעצב מיסודו הוא אדם שדרך הסתכלותו על סביבתו היא יחודית, יצירתית ולעתים שונה. הוא מעצב מתוך השראה שהוא מייצר עבור עצמו ומלכתחילה עבודתו דורשת המון אחריות ומשמעת עצמית. את רוב תוכנות העיצוב המתעדכנות באופן תדיר הוא לומד לבדו בעצמו, כמו גם את הטכנולוגיות השונות המתפתחות, והטרנדים השונים בתהליכי עבודה חדשים. עם זאת, העצמאות אינה מתאימה לאופיו של כל מעצב, או לכל תקופה בחיים של אותו המעצב.

כיצד תדעו שדרך זו מתאימה לכם באופן אישי, לאופי שלכם או לשלב בו אתם נמצאים בדרככם המקצועית? אם אתם מוצאים את עצמכם מהנהנים בחיוב לחלק מההצהרות מטה, יש סיכוי טוב שהעצמאות קוראת לכם.

  1. One Man show – אתם אוהבים לעסוק בעצמכם בכל האספקטים של הפרוייקט, והאתגר האמיתי עבורכם הינו, לעסוק בכל תהליך הפקת המוצר, יותר מאשר במשבצת העיצוב בלבד.

  2. אתם אוהבים לעבוד מול לקוחות באופן ישיר ולהוביל אותם – אתם מצליחים להרשים לקוחות בקלות ולהובילם לתהליכים הנכונים. לא לכולנו אינטראקציה זו מתאימה, רובינו אוהבים את תהליך היצירה בלבד ללא כל התנהלות המורכבת והפוליטיקות השונות  אל מול הלקוח.

  3. אתם אוהבים סביבת עבודה מבודדת – אינכם אוהבים לעבוד בחברות עם המוני אנשים סביבכם, ומעדיפים לשבת בשקט ולעצב ללא הפרעה. זוהי העדפה שבהחלט מעידה על אופי. לא מעט מעצבים הם אנשים מופנמים עיקרון זה יכול להעיד על סביבת העבודה המתאימה להם. עבודת העצמאי הינה של סוליסט, המתמודד עם אתגרים עיצוביים, ללא סביבת הסטודיו שוקקת החיים והסואנת סביבו. קחו בחשבון שסביבת הפרילאנס היא שקטה מאוד.

  4. אין לכם בעיה לקבל החלטות לבד ולסמוך על האינטואיציה שלכם בלבד – אמירה זו יכולה להיות מונעת מתוך ניסיון עשיר או ביטחון עצמי גבוה, והיא חלק מהערכים המאפיינים עצמאי. לרוב הוא מתייעץ לגבי עיצוביו בינו לבין עצמו. לעיתים הפרוייקט הוא סודי ואין לו את הפריבילגיה להציגו לקולגות. לעיתים אין קולגה זמינה להתייעצות ולכן רוב ההחלטות העיצוביות תהינה מבוססות על ראות עיניו בלבד, לשם כך דרוש ביטחון עצמי ו/או ניסיון עשיר.

  5. אתם אוהבים סדר יום דינאמי ואין לכם חשש מהלא צפוי – אתם מחפשים עניין וריגושים במקצוע, ואינכם מסתדרים עם שגרה וסדר יום צפוי מידי. סדר היום של המעצב השכיר הוא משמים בעיניכם, אתם מחפשים אתגר.

  6. אינכם חוששים  מכישלונות – לאחר שאתם מתגברים על תחושת ההפסד אתם יודעים גם למנף את עצמכם מהם ולהגיע למקום גבוה יותר.

  7. אין לכם בעיות אגו – אתם מסוגלים לעיתים להתייעץ עם בעלי מקצוע מנוסים מכם בתחומים מסויימים שיכולים לתרום לכם מהידע שלהם או לקצר לכם את הדרך במקרים מסויימים.

  8. ישירות ושקיפות – אתם יכולים לבטא את עצמכם בקלות בצורה רהוטה מול לקוח על מנת לפתור קונפליקט או חילוקי דעות.

  9. יוזמה אישית חדורת מוטיבציה – יש לכם המון רעיונות לקידומכם האישי ואתם בעלי מוטיבציה גבוהה להתקדם.

  10. אתם בעלי משמעת עצמית גבוהה – אתם מסוגלים לעבוד קשה ולהשקיע בתוצרים שלכם עד רמת הגימור המושלמת של כל פרט. בנוסף, אתם מסוגלים לנהל את סדר היום שלכם לבדכם.

ההחלטה – מתי הזמן הנכון לצאת לעצמאות

עצמאות היא למעשה חופש משליטה של אחרים אחרים, היעדר תלות.

כבר הרבה זמן אתם מרגישים שאתם רוצים להיות עצמאיים. מהם הסממנים המובהקים, שיעזרו לכם להבין האם ההחלטה היא נכונה לשלב זה של הקריירה שלכם, או האם אתם בשלים לכך נפשית?

  1. מיצוי מקצועי – אתם מרגישים שהגעתם לכדי מיצוי במקומות העבודה השונים בהם הועסקתם עד היום. אתם מרגישים שלא תוכלו לצמוח יותר מקצועית בתפקידים שהחברה הנוכחית מציעה לכם, או שאין מקום להתפתחות מקצועית גבוהה יותר כמו ניהול קריאייטיב או ניהול צוות עיצוב, והמצב אינו לשביעות  רצונכם. כמובן שיש לציין שחלקינו מעדיפים להיות באותו מקום מקצועי לאורך זמן, ומבחינה רגשית הנינוחות המסויימת המצויה בכך מאפשרת לנו את היצירתיות שלנו. מעצבים רבים רואים בתפקיד המעצב תפקיד רוחבי ומעוניינים באי של שקט ויציבות. במידה ובכל הראיונות שלכם לתפקידים אחרים, לא הצלחתם למצוא תפקיד שהולם את שאיפותיכםֿ, סביר להניח שזהו הזמן שלכם לעשות את המעבר לעצמאות.

  1. מקומות העבודה בהם אתם נמצאים מעכבים את התפתחותכם המקצועית מבחינה יצירתית ומקצצים לכם את הכנפיים- הטעם האישי של המעסיקים שלכם או של לקוחותיהם אינו תואם את סגנון העיצוב שלכם, או את השקפת עולמכם כמעצבים. סיטואציה זו מתסכלת אתכם וקשה לכם לתפקד במקום שהיצירה שלכם אינה מוערכת כראוי.

  2. היכרות עמוקה עם תהליכי עבודה – עברתם כברת דרך במקצוע, ואתם מכירים אותו על כל רבדיו, גם באספקטים המקדימים לשלב העיצוב, כגון שיווק, מכירה, אפיון, תכנון חוויה וכו' וגם בשלבי הפיתוח וה- QA, תחזוקת המוצר וליווי שלו לאורך תקופה. אתם מתנסים לרוב בחלקים שאינם נמצאים בדיוק בהגדרת התפקיד שלכם.

  3. יש לכם אג׳נדה – ואינכם מוצאים מקום התואם את ראיית עולמכם, מבחינת תהליכי עבודה. כדי להגיע למוצר עיצובי ומושלם כפי שאתם רוצים אתם זקוקים למספר אבני דרך, אתם מרגישים שהחברה בה אתם נמצאים, מקצרת תהליכים מתוך מקום של חיסכון או מקום בעייתי של ריצוי לקוח, וכך המוצרים שלכם נפגעים, או שאתם נאלצים לעבוד בלילות על מנת לפצות על החיסכון במשאבים של החברה. דוגמא למצב כזה: החברה בה אתם נמצאים לא דוגלת ב- QA, וכך המוצרים המושקים אינם תואמים לעיצובים שלכם.

  4. אתם מקבלים המון פניות אישיות מלקוחות המעוניינים שתעבדו עימם ישירות – אחד הטיעונים החזקים להפוך לעצמאי טמונים באמירה זו. זהו המצע הטוב ביותר לדרך החדשה אליה תצאו. בעיקר כאשר הדבר מתברר לא כצירוף מקרים, אלא כתופעה ארוכת טווח באינבוקס שלכם.

  5. צברתם תיק עבודות מרשים שיכול לייצג סטודיו לעיצוב – הפורטפוליו הוא כלי המכירה החזק ביותר שלכם. ככל שיהיה עשיר ומגוון כך סיכויי ההצלחה שלכם לקבל פרוייקטים הם גבוהים. אם  יש לכם גם מנעד רחב של סוגי מוצרים ושל סוגי קהלים, וסגנונות עיצוב מצבכם אפילו טוב יותר וזה יכול להיות סימן מובהק ליציאתכם לדרך עצמאית.  תיק עבודות שאינו עשיר ובשל מספיק, עלול להידחות שוב ושוב על ידי לקוחות פוטנציאליים, ובכך ולהוריד את הביטחון העצמי, ולגרום לייאוש כבר בתחילת הדרך.

  6. שכר הולם – נקודת הזמן בה אתם יודעים בוודאות, שרמת העיצובים שלכם, תעניק לכם תגמול הולם יותר משכרכם הנוכחי, היא בין המכריעות להחלטתכם. אתם יודעים זאת כיוון שאתם מעורבים בתמחורי הפרוייקטים בחברה בה אתם עובדים כיום. שעת עבודה שלכם מתומחרת ב- X ואילו השכר שלכם גלובאלי קבוע, גם בתקופה של פיקים, עם השעות הנוספות והלילות הלבנים.  יש לסייג סממן זה במצב ובו האיזון הכלכלי שלכם מאוד עדין ואתם זקוקים למשכורת יציבה, על מנת לעמוד בהתחייבויות הכספיות.

לסיכום

זוהי תחילת הדרך. היו בטוחים בעצמכם ובשלים מקצועית, לפני שתתחילו מסלול עצמאות קשה ומורכב. עולם הפרילאנס דורש המון הקרבה, נחישות והתמדה, אי לכך אל תיקחו החלטה זו בקלות ראש. במידה ואתם בטוחים בוודאות שזה הזמן שלכם, צאו לדרך.

מסלול ההמראה שלך הוא הראשון בטרילוגיית מאמרים, הפורסים את כל התהליך המורכב בדרך אל מעמד המעצב העצמאי, בצורה מחושבת ומתוכננת. כל אחד מהשלושה מציג שלב אחד בדרך המסועפת אל העצמאות ובמהלכה, ועוזרים לפתור לבטים, קונפליקטים, הידועים וברורים לכולנו, וכעת מועלים בצורה אנליטית שכלתנית על הכתב.

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

3 תגובות על “המדריך למעצב העצמאי, פרק א': להתכונן לעצמאות”

  1. שרון בונה הגיב:

    כתבה מדהימה ומעמיקה שמרכזת עשרות שנים של ניסיון!!!!

  2. ארז הגיב:

    מאמר מעולה! כן ירבו 🙂

  3. דניאל נוה הגיב:

    מאוד נהניתי לקרוא. מעבר לטיפים הנכונים והמעמיקים, שניכר שנכתבו מתוך ידע וניסיון רבים, השפה קולחת והכתבה עצמה מעניינת. תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק