חווית משתמש

איך עברתי להיות מעצב חוויות בעולם ה-VR

אדם חבקוק | 23 במרץ 2017

הקושי שבקבלת הקדמה (שלב ההכחשה ושלב הקבלה)

90% מהסרטים היום משלבים אפקטים כדי להעצים את המציאות ולתת לצופה חוויה גדולה מהחיים. כצופים, אנחנו רגילים לזה אז הרעיון לא זר לנו בכלל. ב- Fight Club הייתה סצנה מעולה שבה הבית הופיע כמו קטלוג איקאה עם נתונים שעלו לצד האובייקטים בחדר, בהרבה סרטי Sci-fi יש את הסצנה של "חדר המערכת" (זה המקום שלכם להיזכר בסצנה שאהובה עליכם במיוחד), אני זוכר לטובה את משחקי הרעב בה הכניסו אלמנטים לתוך הארנה שעשויה מהולוגרמה אחת גדולה.
ואז הגיע הרגע בו פתאום התחילו לצוץ להם כל מיני סרטונים בפייסבוק שמציגים עולם גרפי תלת מימדי, עולם תלת ממדי ליצירת מוסיקה, או ציור בעולם עם מברשות. כל אלו הודיעו בלי שנשים לב שעולם התלת מימד הגיע, והפעם למציאות.

כל אלו הביאו אותי לערוך חיפוש אחר הכלים לעבודה ויצירה בעולם הזה, ואכן לאחר שיטוט קצר של שלוש לחיצות מצאתי את Unity (פלטפורמה שמוכרת בעיקר עבור בניית משחקים) כמקור העיקרי לבניית עולמות כאלו (*צפו לפירוט בהמשך).  

הבנתי שהעולם הזה בעצם מתחלק ל 2:
ה-Virtual Reality) VR) – עולם 100% וירטואלי וה-Augmented Reality) AR) – עולם של שכבות או הולוגרמות על העולם הקיים שלנו (כמו פוקימון גו לדוגמא). Mixed Reality) MR), נכנס לקטגוריה של AR בו להולוגרמות יש אינטראקציה עם העולם ולאובייקטים יש אינטראקציה עם העולם המוחשי (יכולים להסתתר מאחורי שולחן או להתייחס לרצפה)

צעדים ראשונים בעולם ה- VR

אני לא אשקר, קיבלתי חום כשהבנתי שבשביל לעצב ב-VR חייבים לדעת לתכנת. בתור טכנופוב ויתרתי מראש, אין מצב שבגיל 35 אני מתחיל ללמוד תכנות. התחלתי לחשוב על כל התחומים שמסביב רק כדי לראות איך אני נמנע מזה. חשבתי על שיווק באינטרנט, המשכתי לכיוון רשתות חברתיות ואנליטיקס, כתיבת תוכן, תסריטאות, ואפילו התחלתי להסתכל על כל הקורסים לתואר שני במנהל עסקים כדי להימנע.
סיימתי את המעגל אחרי 3 חודשים עם ההבנה שאני כן רוצה להשאר בתחום העיצוב וליצור עולמות גרפיים ויזואליים שייצרו חוויה. אה, ואני גם רוצה שאנשים ישלמו לי על זה. זה הפאקינג חלום שלי אז נלמד קצת תכנות, מה קרה?

לפי הספר "ההיסטוריה של המחר", שכתב ההיסטוריון יובל נח הררי, מקור העושר העיקרי בעולמינו הוא ידע. התחום שלנו הוא התחום עם ההתפתחויות הטכנולוגיות הכי מהירות, וחייבים להתקדם בין אם רוצים ובין אם לא, אחרת נשארים מאחור (כמה שאני שונא אתת המשפט הזה).
אז חיפשתי את אורך הרוח הכי רחוק שיכלתי להציב לעצמי ושמתי לעצמי מטרה: עוד שנה וחצי אני יודע לתכנת ב-Unity.

מקופסת פלסטיק מאירה בדמות מחשב לחוויה של עולם שסובב אותי

בעולם המציאות המדומה המחשב שמוכר לנו כקופסת פלסטיק עושה את דרכו ומתקרב אל המוח, (ביניינו, קופסת המתכת-פלסטיק המלבנית גם ככה קצת נמאסה על כולנו) והשלב הבא קוסם בצורה שאי אפשר להתנגד אליה, כי כמו שזה נראה כרגע אתרי אינטרנט יפסיקו בשלב מסוים להיות דו ממדיים ויתנו לנו חוויה תלת ממדית. דמיינו לעצמכם עולם שלם ב – Augmented Reality, הנתונים והמידע יהיו קשורים אל העולם הפיסי ויתעדכנו לפי מידע מהאינטרנט ולפי בקשתינו. 

מה שיפה שעכשיו זו ההתחלה, המכשור והטכנולוגיה עדיין בחיתולים אבל הכל מתבשל על אש גבוהה. לפי הצפי וההשקעות המרובות שמשקיעים בתחום, נראה כי יניחו לפנינו משקפיים במחיר לכל כיס ממש כמו שקרה בשוק המובייל כאשר הטלפונים הניידים הגיעו לשימוש יומיומי של מיליוני משתמשים.

לפי שתי תוצאות החיפוש הראשונות בגוגל שווי שוק ה- AR ב 2016 היה 1.6 ביליון דולר (כאשר ב- MagicLeap, שהעבודה שלהם תחת מעטה סודיות, הושקעו 1.4 ביליון שזה הסכום הכי גבוהה להשקעה בסטארטאפ עד היום) לפי הצפי עד שנת 2020 שווי שוק ה- AR+VR יהיה 120 ביליון (כשה-AR עוקפת עם 90 ביליון) וב- 2024 שווי שוק ה- AR עם 165 ביליון דולר.

ניצנים ראשונים בעולם המשחקים, הרפואה, הקולנוע ועוד

כמו שעיצוב גרפי ועיצוב חווית ממשק, נוגעים בכל תחומי החיים כך גם עולם ה-AR-VR, כבר עכשיו אפשר למצוא ממשקים כאלו. הנה כמה דוגמאות נחמדות:

  1. אפליקציות מובייל שנכנסו למיינסטרים: בשנה האחרונה חווינו את הניצנים הראשונים הרציניים של ה-AR עם אפליקציות ה-AR הראשונות שכבשו את העולם, ביג טיים. אני כמובן מדבר על משחק הפוקימון גו שזכה לחשיפה בינלאומית חסרת תקנה ועל עלייתה של סנאפצ'אט, האפליקצייה בה רוב הצעירים משתמשים כיום. 
  2. לימודי רפואה: בלימודי הרפואה, שנחשבים כאחד מתחומי הלימוד המורכבים ביותר, מושקעים משאבים עצומים כדי להנגיש לסטודנטים את המידע. מכיוון שכל המערכות בגוף משולבות אחת עם השנייה ניתן באמצעות הטכנולוגיה לבחור מערכת אחת להתרכז בה, וממנה לחזור אחורה לחיבורים ולכלל הגוף. ראיית האלמנטים השונים בגוף מקלה על ההבנה של הסטודנטים ויש מספר אוניברסיטאות שכבר הכניסו את השימוש בטכנולוגיה לתהליך הלמידה.
  3. מלחמה: אי אפשר להתעלם מאחד המקורות העיקריים של התחום – מלחמה. ה-VR מדמה סיטואציות כדי לאמן את הלוחמים ממש כמו משחק.
    אגב, אחד מגלגוליו הראשונים של תחום ה-AR היה עולם הטיסה, כשהטייסים קיבלו בצידי שדה הראייה את נתוני הטיסה.
  4. תרגום: אפליקציות שיכולות לתרגם תמונה בשפה אחת לטקסט בשפה אחרת (מאד שימושי בחו"ל אם יש לכם 3G)
  5. עולם הקולנוע: פסטיבל 'Sundance' הקדיש קטגוריה נפרדת בשנה האחרונה לסרטי VR וזו תעשייה שמבעבעת על אש גבוהה בשנה האחרונה גם בעולם הטלוויזיה עם רשתות טלוויזיה שמשקיעות בתחום.

דוגמא עדכנית לשימוש בטכנולוגיית AR במהלך שידורי החדשות באחת מהרשתות האמריקאיות –

תתרגלו להרגיש בבית, בכל מקום בעולם.

עוד כמה נתונים נחמדים להרהר בהם

גם מי שהביאה לנו את מסך המגע, Apple, נכנסה לעולם ולדברי טים קוק ה- Augmented יהיה בעתיד שמיש כמו האייפון.
ומה הצעד הנוסף קדימה אחרי המשקפיים? עדשות (Black Mirror, מישהו?) – חברת SONY עובדת על עדשות Augmented שישבו לנו ממש על העיניים.

כמה סרטונים מהכיוון הטכנולוגי שמומלץ לצפות בהם –

מייקרוסופט:

הרצאה שנותנת הצצה קטנה לאיך העתיד של עולם ה-AR יראה עם ה Meta 2:


ואחרון חביב, הבחור הזה עם המבטא הבריטי המשובח שנותן סיקור די מלא על היכולות של Hololens נכון לעכשיו: 

מי רוצה מקצוע נדרש?

אף אחד לא ילך להיות סנדלר בימינו, יש שינויים ומגמות בעולם התעסוקה ולטווח הארוך רצוי מאד להיות קשובים להם. לפני שהתחלתי ללמוד עיצוב לא עשיתי את הפעולה הפשוטה הזו של להיכנס לאינטרנט ולבדוק מה הם המקצועות הנחשקים ל 2020 – 2025. המלצה שלי? תפרגנו לעצמכם חצי שעה של קריאה על מקצועות המחר (future job) ב-World Economic Forum. זה גם ממש מעניין וגם תוכלו להוציא משם קצת מידע ורעיונות לתכניות לעתיד.

כמעצבים אנחנו מכירים את הסיפור מהצד השני של המטבע – נזילות המקצוע נובעת מהקלות ללמוד אותו, ושוק רווי מוביל לירידה בערך העבודה שלנו, בהיצע של משרות איכותיות (שלא לדבר על מעניינות) והשכר כמובן בהתאם.

אני החלטתי שזו השנה האחרונה הקשה שלי, וכך הגדרתי את זה – תהיה לי שנה (אולי שנה וחצי) קשה ללמוד ולהבין שפת תכנות וקוד, אבל התמורה של זה לטווח הארוך מכפילה את עצמה.

למרות שיש כבר עכשיו פלטפורמות עוקפות תכנות בתחום, למתכנתים אין תחליף. מי כמונו יודע שלעבוד עם מתכנת טוב זה כמו מכרה זהב.
עכשיו תדמיינו שיש לכם את הכישורים של מתכנת כזה, ומה הייתם עושים איתם. בנוסף, חשוב לדעת ש
כרגע יש בארץ בסביבות ה- 15 חברות שמתעסקות בתחום (לא כולל סטארטאפים שעובדים מתחת לרדאר) וכולן מחפשות מפתחי Unity (מנוסים, כרגיל. כן, גם פה.) אבל תוכלו לעשות חישוב מהיר של מה תהיה הדרישה בשוק בעוד כמה שנים.

עכשיו כל מה שנשאר זה רק לדעת תכנות.

תכנות ב- C#

תכנות זה כמו טעם נרכש. כמו קפה טוב, או בירה, זה לא בדיוק טעים בהתחלה ולא מבינים מה הקטע אבל ברגע שמתרגלים לזה ורצים עם זה נפתח בפנייך עולם חדש. ללמוד תכנות זו חוויה שמנוגדת בבסיס שלה לרצון לחיות, בעוד שלגוף יש את הרצון לזוז ולחשוב, לימודי התכנות מתחילים בלזכור מינוחים אמורפיים, שבלונות ודיוק של 100% בכתיבה.

אחרי שעוברים את ה"שוק" הראשוני ותופסים קצת ביטחון מגיע שלב נוח יותר בו משחקים עם השבלונות כדי להגיע לתוצרים.

שפת התכנות C# לא נחשבת קשה מידיי ותכנות ל-Unity נחשב קצת יותר קל מתכנות נקי כי אחרי תקופה מסויימת רוב הפעולות חוזרות על עצמן.
יש את Unity Documentation שנותן את המענה כמעט לכל פונקציה תכנותית שנוכל לחשוב עליה, וה- Visual Studio עוזר, מתקן ומציע במהלך הכתיבה עצמה.

אין ספק שזה תהליך ארוך וכמו כל דבר חדש הוא עשוי להיות פחות נעים, אבל כבר עכשיו מתחילים לראות את הדרישה לזה בשוק ואני מניח שבגלל ההצפה הצפויה בשוק, הערך של התחום והביקוש הרב רק יעלו.

כמה מונחים פרקטיים: unity, unreal, פלאגינים, assets

Unity: היא הפלטפורמה עליה אני מדבר מתחילת הכתבה והיא מוכרת בעיקר עבור תכנות של משחקים בדו ובתלת מימד, יש לה כמה מתחרות אבל מייקרוסופט חברו אליה וגם שפת התכנות שלה, C#, שמישה בעולם הזה ויחסית קלה (אפשר גם Java Script ו Boo). אפשר לדמות את Unity ל- Indesign.
היא לא פוטושופ ולא אילוסטרייטור, אלא היא זו שעושה את כל החיבורים כדי להוציא את הקטלוג. מכניסים אליה את המצרכים, מידול, טקסטורות וחומרים, מחברים את הכל יחד, מתבלים בקצת scriptים, ומעלים לאוויר.  

Plugins: הם ההרחבות שתרצו לעשות לכל דבר שהוא טיפה מעבר לבסיס שהתכנה מספקת. לדוגמא: החיבור של יוניטי ל-AR הוא על ידי פלאגינים כמו ArToolKit, או vUforia

Assets: החנות של יוניטי בה אפשר למצא בערך הכל ותמורת כמה רובלים אפשר גם לקנות שם הכל (יש אפילו דברים חינמיים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר)

איך מכניסים את זה לשגרה?

אחרי שלב ההכחשה התחלתי פשוט להקדיש זמן לנושא. לקרוא, לעקוב אחרי אנשים בארץ ובעולם שמתעסקים בתחום, לקרוא את הבלוגים של Hololens, Leap Motion, Magic Leap, Meta וכו' 
אפילו הקדשתי את הטוויטר שלי לעולם הזה במטרה למצא את הדברים הכי עדכניים בתחום (מוזמנים גם לעקוב) ומשם זה רק עניין של זמן עש שממשיכים לגלות עוד ועוד פרוייקטים שקיימים היום בתחום.

חילקתי לי את היום בצורה כזו שאת לימודי התכנות אני עושה בבוקר כשהראש עוד מסוגל להכיל מידע מורכב וחדש (הסוד הקטן שלי הוא שאני קם שעה לפני הזמן) ועם הקפה בבוקר אני יושב במיטה עם הלפטופ ורואה טוטוריאלים. בתקופה האחרונה אני מנסה לייצר פרוייקטים קטנים כדי להראות יכולות, והשלב הבא אחרי הוא מציאת עבודה או פרוייקטים בתחום שאני יכול לתת להם מענה.

תחום העיצוב בעולם הזה עדיין בחיתולים. רוב העיסוק עדיין נשען על עולם המשחקים. עדיין לא ידוע איך הממשקים ייראו ועד כמה הם ישתנו מדו לתלת, אבל המטרה היא שעם הגעת הטכנולוגיה לשוק הרחב אנחנו כבר נהיה עם ניסיון של כמה שנים בתחום, ונשחה בו בביטחון.

החלום – לברוא מציאויות חדשות

אם בעבר הכתב שינה את כל התפיסה והמחשבה האנושית, בעידן של היום יש לנו את הטכנולוגיה והאמצעים לשינוי ולעיצוב המציאות עצמה. בדומה לכתב, עולם ה-AR פותח בפנינו את דלת לעולם חדש ומרתק ונותן לנו את היכולת לעצב את עולמינו. כל אלו ישנו לא רק את מה שנעשה אלא גם את הדרך בה נחשוב ובהמשך את מי שאנחנו.

ולסיכום, שניה אחרי שהבנתי את האפשרויות הבלתי מוגבלות של הטכנולוגיה המדהימה הזו מצאתי מאד מהר גם את הבעייתיות שבה.
אם היום אנחנו מתלוננים על ה'רעש' שיש לנו ברקע עם פרסומות בשלטי חוצות ובאינטרנט בטח שאף אחד לא רוצה להזריק פרסומות לעין בלי אפשרות להתנגד לזה. אפשר מהר להבין את העומס הוויזואלי שבן אדם יחווה בחיי היום יום במידה וישתמש בטכנולוגיה שכזו.

דוגמא מדהימה, אבל די קשה לבעיות שהעולם הזה יכול לייצר:

עוד דוגמא, של תלמידי בצלאל, שמראה סיטואציה קודרת בשימוש לא נכון בידע הזה –

מתוך הסיטואציות הקודרות וההבנה שאנחנו הולכים לכיוון הזה, אם נרצה ואם לא, נפתחת לנו אופציה נוספת כמי שיעצבו את הויזואליות של הטכנולוגיה הזו והיא להתוות את הקו לשימוש נכון עם הטכנולוגיה.

אני רואה בלימודים האלו גם סוג של שליחות. כשומרי הסף של הטכנולוגיה הזו, נעשה אותה הכי מגניבה ואת החיים הרבה יותר עשירים ובמקביל גם נשמור על הצופה מחוויות לא טובות. אם היינו ב 1900 היינו יכולים להרים מניפסט ולהגדיר את עצמינו כתנועה עם סיומת "איזם" אני מניח שעוד 20 שנה האנושות תודה לנו על זה.

מעוניינים לשמוע פרטים על תוכניות לימודים בתחום? בואו להכיר את התוכנית שלנו לפיתוח חוויות ל AR\VR

אהבתם את הפוסט? אולי תאהבו גם את עמוד הפייסבוק שלנו, אנחנו מעלים טיפים יומיים על נושאים שמרגשים אותנו.

2 תגובות על “איך עברתי להיות מעצב חוויות בעולם ה-VR”

  1. מייק הגיב:

    כתבה טובה ומעוררת מחשבה.
    בהחלט מסקרן לדעת איך העולם יתנהג עוד 5 שנים ואילו השפעות יהיו על האנשים.
    כשאומרים לעצב ל VR/AR הכוונה לעולמות הוירטואלים עצמם או עיצוב ממשקים ספציפיים בתוך העולם הוירטואלי כי זה מצריך סקילים שונים לגמרי אחד מהשני..

  2. אלון הגיב:

    לדעתי מצריך אותם סקילים בדיוק תכנות ואינטואציה חזקה לתלת מימד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הוספת תגובה בפייסבוק